Συγκλονιστικές καταγγελίες για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου (έγγραφα)- Η “προφητική” ανακοίνωση για το δυστύχημα πριν λίγες μέρες- Αναζητούνται ευθύνες

 Συγκλονιστικές καταγγελίες για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου (έγγραφα)- Η “προφητική” ανακοίνωση για το δυστύχημα πριν λίγες μέρες- Αναζητούνται ευθύνες

Ολόκληρη η χώρα θρηνεί σήμερα για τα θύματα της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη, όμως το δυστύχημα αυτό δεν έρχεται ως “κεραυνός εν αιθρία”. Απεναντίας: οι εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους είχαν κρούσει επανειλημμένα τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας και το καθεστώς ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου, όμως φαίνεται πως οι προειδοποιήσεις τους δεν έφτασαν ποτέ στα αυτιά των αρμοδίων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι λιγότερο από έναν χρόνο πριν, στις 27 Απρίλιου του 2022, είχε υποβάλει την παραίτησή του στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ ο Χρήστος Κατσιούλης, πρόεδρος της επιτροπής ETCS, η οποία είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αποκαλύπτοντας την κατάσταση διάλυσης των σιδηροδρομικών γραμμών.

Αίσθηση προκαλεί η δήλωση του προέδρου των μηχανοδηγών του ΟΣΕ: Τα τελευταία 20 χρόνια -είπε- ο Οργανισμός προμηθεύεται μεν ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών αλλά αυτά ποτέ δεν έχουν τεθεί σε λειτουργία, με μόνη εξαίρεση ένα μικρό τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Τιθορέας και Δομοκού.

Ως “σήμα” της τραγωδίας που θα μπορούσε ανά πάσα στιγμή να συμβεί μπορεί να θεωρηθεί και η καταγγελία, τον Μάϊο του 2022, του παραιτηθέντα προέδρου της επιτροπής ETCS, του αρμόδιου, δηλαδή, για τα έργα σηματοδότησης και τα συστήματα ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αποτελούν κόλαφο για την κυβέρνηση Μητσοτάκη και την τριετή πολιτική διάλυσης του σιδηροδρόμου. Ο πρόεδρος της επιτροπής αναφέρεται με επιστολή του προς τους αρμοδίου (διοίκηση ΟΣΕ, υπουργείο Μεταφορών κ.ά) σε συγκεκριμένο τμήμα της γραμμής Αθήνα- Θεσσαλονίκη, όμως, οι μηχανοδηγοί αναφέρουν πως παρόμοιες αναφορές και επισημάνσεις έχουν γίνει για ολόκληρο το μήκος της γραμμής.

Στην επιστολή παραίτησής του προς την ΕΡΓΟΣΕ:

Καταγγέλλει καθυστερήσεις, μη τήρηση φυσικού αντικειμένου και κακοδιαχείριση συμβάσεων, που αφορούν έργα σηματοδότησης και ασφάλειας των γραμμών.
Εκφράζει τη διαφωνία του για ενέργειες του Οργανισμούεπί θεμάτων ανάταξης των γραμμών.
Δηλώνει την αμφιβολία του για τη γνώση των αρμοδίωνσε ζητήματα λειτουργίας εξειδικευμένων συστημάτων.
Καταγράφει την ημιτελή συντήρησητου σιδηροδρομικού δικτύου.
Ο παραιτηθείς πρόεδρος επισημαίνει, ακόμα, ότι υφίσταται συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου, στο οποίο θα γίνεται «κυκλοφορία τρένων […] με 200 km/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».

Λειτουργούσαν τα συστήματα ασφάλειας; Συλλήψεις για την τραγωδία των Τεμπών – Ανατριχιαστική καταγγελία του προέδρου των μηχανοδηγών

Σε τέσσερις προσαγωγές για την ανείπωτη τραγωδία μετά τη σύγκρουση τρένων στα Τέμπη προχώρησε η Ελληνική Αστυνομία, την ώρα που οι Αρχές δίνουν μάχη στα συντρίμμια για τον εντοπισμό επιβατών. Οι νεκροί είναι τουλάχιστον 32 ενώ οι τραυματίες που νοσηλεύονται είναι 53. Άρχισαν οι προσπάθειες με γερανοφόρο οχήματα.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Open έχουν εξεταστεί και ολοκληρώσει τις καταθέσεις τους ένας εκ των βασικών υπευθύνων της Hellenic Train, ένας προϊστάμενος στα εκδοτήρια και ένας προϊστάμενος στους μηχανοδηγούς. Την ίδια ώρα υπάρχει αναμονή για την κατάθεση του σταθμάρχη Λάρισας.

Την έρευνα για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη έχει αναλάβει το Τμήμα της Τροχαίας της Λάρισας. Η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη για το περιστατικό, ενώ στο Αστυνομικό τμήμα Λάρισας δίνονται ήδη καταθέσεις, ώστε να διερευνηθούν τα αίτια της τραγωδίας.

  • Για την πολύνεκρη σύγκρουση δυο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, αργά το βράδυ της Τρίτης, στην περιοχή Ευαγγελισμός, μίλησε ο Κώστας Γενιδούνιας, πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, καταγγέλλοντας ότι όλα γίνονται χειροκίνητα και εμπειρικά.

«Έχει συμβεί το αδιανότητο. Δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή. Το Intercity ανέβαινε προς Θεσσαλονίκη, το εμπορικό κατέβαινε από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και υπήρξε μετωπική σύγκρουση και τα αποτελέσματα της τα βλέπετε όλοι», δήλωσε στην ΕΡΤ.

Σε ερώτηση πώς εξηγεί το ότι δεν ενημερώθηκαν οι συνάδελφοί του ότι κινούνταν στην ίδια γραμμή και αν υπάρχει κάποιο κεντρικό σύστημα που έχει την επιτήρηση των αμαξοστοιχιών, ο κ. Γενιδούνιας απαντά: «Δεν λειτουργεί τίποτα. Γίνονται όλα με ανθρώπινο παράγοντα, χειροκίνητα. Είμαστε στο manual (χειροκίνητο). Όπως είμαστε σε όλη τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη», προσθέτοντας ότι ούτε οι ενδείξεις λειτουργούν, ούτε τα φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος της κυκλοφορίας.

  • «Αν αυτά λειτουργούσαν, οι μηχανοδηγοί θα βλέπανε την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση μεταξύ τους 500 μ», κατήγγειλε τονίζοντας ότι ως φορέας έχουν κάνει έγραφες διαμαρτυρίες γι’ αυτό το θέμα.

Ειδικότερα τόνισε ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα τα συστήματα που υπήρχαν δεν λειτουργούν. «Εμείς συνεχώς διαμαρτυρόμαστε γι’ αυτά. Εμείς παίρνουμε συνέχεια εντολές και πάμε όπου μας λένε», πρόσθεσε συμπληρώνοντας ότι αρμόδιοι για να απαντήσουν είναι άλλοι.

  • «Ψάχνω τους συναδέλφους μου» είπε ο κ. Γενιδούνιας, διευκρινίζοντας ότι υπάρχει διπλή γραμμή και δεν μπορεί να καταλάβει γιατί βρέθηκαν οι δύο αμαξοστοιχίες στην ίδια γραμμή.

«Προφανώς οι συνάδελφοι βρήκαν ο ένας τον άλλο στην ίδια γραμμή», συμπλήρωσε προσθέτοντας ότι «η γραμμή Αθήνα Θεσσαλονίκη είναι διπλή. Αν σε κάποιο σημείο γίνονται έργα, υπάρχουν εκεί διακλαδώσεις οι οποίες κατευθύνουν τα τρένα. Εδώ η γραμμή είναι διπλή και δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή. Το ένα κατέβαινε και το άλλο ανέβαινε».

Εξώδικο των μηχανοδηγών τον Νοέμβριο

Οι μηχανοδηγοί επισημαίνουν τα προβλήματα που έχουν αυξήσει τους εκτροχιασμούς και ζητούν την άμεση λήψη μέτρων από τον ΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών.

Σημεία και τέρατα για την κακή κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου καταγγέλλουν πλέον και μέσω εξώδικης διαμαρτυρίας οι μηχανοδηγοί, θέτοντας προ των ευθυνών τους τον ΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ζητούν απαντήσεις, προειδοποιώντας με κινητοποιήσεις.

Το εξώδικο κατατέθηκε στους αρμοδίους από την Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), ενώ κοινοποιήθηκε ταυτόχρονα στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και την Hellenic Train, την πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εκτελεί τα δρομολόγια. Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν αρχικά ότι, «παρά τις διαρκείς διαμαρτυρίες μας και πρωτίστως τις συνεχείς εκκλήσεις μας προς αποκατάσταση των εντεινόμενων προβλημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου», επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι που είχαν εκφράσει για πρόκληση τραυματισμών.

Αναφέρονται, δηλαδή, στο ατύχημα που συνέβη στις 25 Οκτωβρίου, όταν αμαξοστοιχία του προαστιακού στο δρομολόγιο Αθήνα-Χαλκίδα προσέκρουσε λίγο πριν από τις Αχαρνές σε ηλεκτροφόρο υψηλής τάσης καλώδιο που κρεμόταν με συνέπεια ο μηχανοδηγός να τραυματιστεί και να νοσηλευτεί. Το εξώδικο στη συνέχεια απαριθμεί το πλήθος των προβλημάτων που προκαλούν «η κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής και η έλλειψη συντήρησης»:

■ Καθημερινώς οι μηχανοδηγοί παίρνουν εντολές για βραδυπορίες.

Δεν λειτουργούν εδώ και πολλά έτη φωτοσήματα και τηλεδιοίκηση.

Δεν λειτουργεί το σύστημα ETCS το οποίο προστατεύει απέναντι στο ανθρώπινο λάθος, παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές!

Δεν λειτουργεί η τηλεματική στους σταθμούς, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενημέρωση στο επιβατικό κοινό για τις καθυστερήσεις και αλλαγές στα δρομολόγια και οι επιβάτες να εξαγριώνονται και να επιτίθενται στους μηχανοδηγούς.

Κλείνουν σταθμοί σε περιφερειακές πόλεις λόγω έλλειψης σταθμαρχών και αυτό δημιουργεί προβλήματα στα τρένα και στην πύκνωση των δρομολογίων.

■ Η ελλιπής περίφραξη της υποδομής καθιστά εύκολη την πρόσβαση σε πεζούς σε πολλά σημεία, συνεπεία της οποίας υπάρχει συνεχώς απώλεια ανθρώπινων ζωών.

■ Δεν καθαρίζεται καν η πυκνή βλάστηση που περιορίζει την ορατότητα και καλύπτει ακόμα και σήματα γραμμής.

■ Εδώ και 15 χρόνια δεν λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας και φωτισμού εντός των σηράγγων στον Προαστιακό Αθήνας (Μέγαρα) και είναι αδύνατη η επικοινωνία όταν τρένο βρίσκεται μέσα σε αυτές!

Ως απόδειξη της κάκιστης κατάστασης της υποδομής οι μηχανοδηγοί υπενθυμίζουν τους τρεις πρόσφατους εκτροχιασμούς, την 1η/8 στην Τιθορέα, στις 10/10 στο Λιανοκλάδι και στις 21/10 επίσης στην Τιθορέα. Διαμαρτύρονται για την απαξίωση του σιδηρόδρομου, δηλώνουν ότι έχουν εξαντληθεί τα όρια ανοχής και καλούν ΟΣΕ και υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να εξηγήσουν εγγράφως τα μέτρα που θα λάβουν. Ενημερώνουν, τέλος, ότι για όλους τους παραπάνω λόγους προτίθενται να προβούν σε κινητοποιήσεις.

Νέα καταγγελία-σοκ των εργαζομένων στον ΟΣΕ στις 7 Φεβρουαρίου!- “Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις”

Η Δημοκρατική Ενωτική Κίνηση Εργαζομένων στον ΟΣΕ είχε εκφράσει τον φόβο της ότι είναι πιθανό να συμβεί κάποιο τρομακτικό δυστύχημα. Διαβάστε την “προφητική” ανακοίνωση.

Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,

Άλλα δύο ατυχήματα τις προηγούμενες ημέρες προστέθηκαν στο μακρύ κατάλογο με τις Αμαξοστοιχίες 51 και 61 αντίστοιχα, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο το συνάδελφο Μηχανοδηγό αλλά και τους επιβάτες.

Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό.

Είναι πλέον εξοργιστικό αυτά να αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο και να μην παίρνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μη δρομολογείται καμία βελτίωση στην υποδομή και λειτουργία, να μην ελέγχονται οι εμπλεκόμενοι φορείς και να μην αναζητούνται ευθύνες.

Όπως οι προηγούμενες Κυβερνήσεις έτσι και η σημερινή, έχει άλλες προτεραιότητες και όχι την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών. Αντιλαμβάνονται την ασφάλεια ως κόστος.

Το Υπουργείο βρίσκει λεφτά για τις διάφορες εργολαβίες, αλλά για να ολοκληρωθούν επιτέλους οι σιδηροδρομικές υποδομές και τα συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας  Ο Χ Ι !  «έχουν καιρό….κάποια στιγμή θα τελειώσουν».

Η ΡΑΣ επιλεκτικά παρεμβαίνει, αφήνοντας εκτεταμένα κενά και σοβαρές ελλείψεις στο απυρόβλητο.

Διάφοροι φορείς, ΟΣΕ και HELLENIC TRAIN αλληλο-μεταφέρουν τις ευθύνες τους, αλλά κανείς στο τέλος δεν φταίει….. Φταίνε τα φαινόμενα που είναι έντονα και πλημμυρίζει η γραμμή, φταίνε οι φωτιές που άφησαν καμένους κορμούς, φταίει το χιόνι, φταίνε οι άλλοι, φταίμε λίγο και εμείς φταίει και ο Χατζηπετρής…!!!

ΟΧΙ ΑΛΛΗ ΚΟΡΟΙΔΙΑ

Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις.

Τα Σωματεία στο Σιδηρόδρομο και η Π.Ο.Σ. δεν μπορεί να ανέχονται άλλο αυτή την επικίνδυνη κατάσταση. Τι άλλο περιμένουν για να παρέμβουν; Τι άλλο πρέπει να συμβεί;

Τα θέματα ασφάλειας πρέπει να μπουν στην πρώτη γραμμή. Να βρεθούν στο επίκεντρο των συνελεύσεων στους χώρους δουλειάς.

Οι εργαζόμενοι πρέπει να κρίνουν πολιτικά και συνδικαλιστικά όσους έχουν ευθύνη και συνεχίζουν να σφυράνε αδιάφορα εκείνους που αδιαφορούν  γι΄αυτό που συμβαίνει. Να κρίνουν εκείνους τους πολιτικούς κομισάριους και συνδικαλιστικούς εκπροσώπους που υποτιμούν και αδιαφορούν για όλους εκείνους τους παράγοντες που όταν διασταυρώνονται δημιουργούν καθημερινά ατυχήματα και δυστυχήματα.

Δ Ι Ε Κ Δ Ι Κ Ο Υ Μ Ε :

  • Άμεση πρόσληψη στον ΟΣΕ και την HELLENIC TRAIN μόνιμου προσωπικού με συγκροτημένα δικαιώματα για την κάλυψη των πολύ μεγάλων και σοβαρών ελλείψεων σε όλες τις ειδικότητες. Αντίστοιχη εξειδίκευση και πιστοποίηση του προσωπικού.
  • Προγράμματα εκπαίδευσης όλων των εργαζομένων στον ασφαλή τρόπο εκτέλεσης των εργασιών.
  • Ολοκλήρωση των έργων υποδομής και ασφαλούς λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου.
  • Σωστή συντήρηση και επισκευή του τροχαίου υλικού και της γραμμής.
  • Συντήρησης, επισκευή και εκσυγχρονισμού όλου του τεχνικού εξοπλισμού και όλων των εγκαταστάσεων για ασφαλή εργασία.
  • Μέτρα ασφαλούς κυκλοφορίας των τρένων ιδιαίτερα κατά τη διέλευσή τους από κατοικημένες περιοχές.
  • Να χορηγηθούν όλα τα Μέσα Ατομικής Προστασίας.
  • Τεχνικός Ασφάλειας και Γιατρός Εργασίας σε κάθε συγκρότημα.

Σχετικά Άρθρα