Θύελλα στον Πολιτισμό: Τι σηματοδοτούν οι παραιτήσεις των καθηγητών από το Εθνικό Θέατρο – Οι κυβερνητικές διαρροές και η… μισή αλήθεια

 Θύελλα στον Πολιτισμό: Τι σηματοδοτούν οι παραιτήσεις των καθηγητών από το Εθνικό Θέατρο – Οι κυβερνητικές διαρροές και η… μισή αλήθεια

Οι καθηγητές και οι καθηγήτριες (Σύλλογος Διδασκόντων της Ανωτέρας Σχολής Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου) μένοντας πιστοί στις προηγούμενες δηλώσεις τους –πως δηλαδή θα παραιτηθούν από τα καθήκοντά μας αν δεν υπήρχε στο μεταξύ μια ουσιαστική τροποποίηση του Π.Δ.–, ανακοίνωσαν πως «εν γνώσει, λοιπόν, της κρισιμότητας της κατάστασης και της σοβαρότητας αυτής της απόφασης, προχωρούμε μετά λύπης στη διακοπή της συνεργασίας μας με τη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και παραιτούμαστε από τις τρέχουσες συμβάσεις ή / και από την ανανέωση των συμβάσεών μας για το δεύτερο εξάμηνο σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών της χρονιάς».

Νωρίτερα, είχε ανακοινωθεί από τα μεγάφωνα στην κατάληψη των σπουδαστών στο κτίριο Τσίλλερ του Εθνικού Θεάτρου, ότι το διδακτικό προσωπικό της Ανωτέρας Σχολής Δραματικής Τέχνης του Εθνικού, θα προχωρούσε σε παραίτηση. 

Σημειώνεται επίσης πως με διαρροές, το Υπουργείο Εργασίας επιχείρησε να υποβαθμίσει τις παραιτήσεις με αναφορές, όπως ότι η θητεία τους έληγε στις 29 Ιανουαρίου 2023. Πράγματι ισχύει αυτό όμως σκοπίμως δεν αναφέρεται πως παραδοσιακά η θητεία τους ανανεώνεται.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Εμείς, οι καθηγήτριες και οι καθηγητές της Ανωτέρας Σχολής Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου, εκφράζοντας την αντίθεσή μας στο ΠΔ 85/2022 που υποβαθμίζει τις σπουδές, δημιουργεί μια σειρά από προβλήματα στον εργασιακό τομέα και απαξιώνει τον κλάδο των παραστατικών τεχνών, ανακοινώσαμε στις 24 Ιανουαρίου 2023 την απόφασή μας να παραιτηθούμε από τα καθήκοντά μας στις 8 Φεβρουαρίου 2023, αν δεν υπήρχε στο μεταξύ μια ουσιαστική τροποποίηση του Προεδρικού Διατάγματος. Στηρίξαμε με αυτόν τον τρόπο και τις βασικές διεκδικήσεις των σπουδαστών, που είχαν προχωρήσει στην κατάληψη της Σχολής.

Στην εκπνοή της προθεσμίας που δώσαμε, δηλαδή στις 7/2, ο υφυπουργός Πολιτισμού κ. Γιατρομανωλάκης κάλεσε εκτάκτως μια αντιπροσωπεία μας και παρουσίασε τις πρωτοβουλίες που είχε ήδη λάβει το τελευταίο διάστημα σχετικά με το ζήτημα (συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης τροπολογίας) καθώς και μια σειρά από προθέσεις για μελλοντικές βελτιώσεις.

Θεωρούμε ότι αυτές οι προτάσεις δεν ικανοποιούν τα βασικά αιτήματά μας καθώς δεν υπάρχει μέχρι στιγμής καμία δημόσια δέσμευση για ουσιαστική τροποποίηση του ΠΔ 85/2022 σχετικά με την ένταξη των αποφοίτων καλλιτεχνικών σχολών στην κατηγορία Τ.Ε. (Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) και την αναγνώριση / διαβάθμιση των σπουδών τους.

Εν γνώσει, λοιπόν, της κρισιμότητας της κατάστασης και της σοβαρότητας αυτής της απόφασης, προχωρούμε μετά λύπης στη διακοπή της συνεργασίας μας με τη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και παραιτούμαστε από τις τρέχουσες συμβάσεις ή / και από την ανανέωση των συμβάσεών μας για το δεύτερο εξάμηνο σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών της χρονιάς.

Ας αναλάβει η Πολιτεία τις ευθύνες που της αναλογούν απέναντι στις σπουδάστριες και τους σπουδαστές που κινδυνεύουν να χάσουν τη χρονιά τους, αλλά και απέναντι στο κύρος της Σχολής του Εθνικού Θεάτρου της χώρας, που υπονομεύεται από το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα.

Πρόκειται για μια εξαιρετικά αρνητική «πρωτιά» στην ιστορία του Εθνικού Θεάτρου, της σχολής του και του πολιτισμού: Για πρώτη φορά η σχολή θα αδειάσει από διδάσκοντες και σπουδαστές – που τυπικά σήμερα χάνουν, λόγω απουσιών και κατάληψης, τη χρονιά τους.

Από 43 κορυφαίες προσωπικότητες αποτελούνταν μέχρι σήμερα το πρωί το Τμήμα Υποκριτικής και το Τμήμα Σκηνοθεσίας της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Από αυτούς, οι παρακάτω 38 ανακοίνωσαν πως παραιτούνται:

  • Ανέστης Αζάς (Υποκριτική – Αυτοσχεδιασμός και Σκηνοθεσία Θεάτρου)
  • Ιώ Βουλγαράκη(Υποκριτική – Αυτοσχεδιασμός και Σκηνοθεσία Θεάτρου)
  • Αλέξανδρος Βούλγαρης (Ιστορία & Πρακτική Κινηματογράφου)
  • Χαράλαμπος Γωγιός (Θεωρία Μουσικής)
  • Χρίστος Δήμας (Ιστορία & Πρακτική Κινηματογράφου)
  • Φωκάς Ευαγγελινός (Χορός)
  • Εβίτα Ζημάλη (Υποκριτική – Αυτοσχεδιασμός)
  • Θάλεια Ιστικοπούλου (Σκηνογραφία-Ενδυματολογία)
  • Γρηγόρης Ιωαννίδης (Ιστορία Θεάτρου)
  • Αλεξανδρα Καζάζου (Σωματικό Θέατρο)
  • Σίμος Κακάλας (Υποκριτική – Αυτοσχεδιασμός) 
  • Αλεξία Καλτσίκη(Υποκριτική – Αυτοσχεδιασμός)
  • Διονύσης Καψάλης (Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας)
  • Χαρά Κεφαλά (Φωνητική-Θεατρικό τραγούδι)
  • Μαρία Κεχαγιόγλου (Υποκριτική-αυτοσχεδιασμός, Αγωγη προφορικού λόγου-σκηνικός λόγος) 
  • Κατερίνα Κοζαδίνου (Αγωγη προφορικού λόγου-σκηνικός λόγος)
  • Ρηνιω Κυριαζή (Αγωγη προφορικού λόγου-σκηνικός λόγος
  • Παναγιώτα Κωνσταντινάκου (Ιστορία σκηνοθεσίας)
  • Γεωργία Μαυραγάνη (Υποκριτική – Αυτοσχεδιασμός και Σκηνοθεσία Θεάτρου)
  • Γιάννης Μετζικώφ (Σκηνογραφία-Ενδυματολογία)
  • Θωμάς Μοσχόπουλος (Δραματουργία)
  • Κωνσταντίνος Μπουμπούκης (οπλομαχητική-ξιφασία)
  • Γιάννης Νταλιάνης (Αγωγή προφορικού λόγου-σκηνικός λόγος)
  • Βίκυ Παναγιωτάκη (Κίνηση-Τεχνική Alexander)
  • Θάνος Παπακωνσταντίνου (Υποκριτική – Αυτοσχεδιασμός και Σκηνοθεσία Θεάτρου)
  • Αγλαϊα Παππά (Υποκριτική – Αυτοσχεδιασμός και Αγωγή προφορικού λόγου-σκηνικός λόγος)
  • Κωνσταντίνα Πιτσιάκου (Θεωρία Μουσικής-Μέθοδος Kodaly)
  • Γιωργος Σαμπατάκης (Ιστορία σκηνοθεσίας)
  • Πέτρος Σεβαστίκογλου (Ιστορία & Πρακτική Κινηματογράφου)
  • Αγγελική Στελλάτου (Εκφραστική κίνηση σώματος)
  • Σύλλας Τζουμέρκας (Ιστορία & Πρακτική Κινηματογράφου)
  • Ιωάννα Τουμπακάρη (Κίνηση-παραδοσιακό Kun Gu)
  • Αγγελος Τριανταφύλλου (Μουσική)
  • Πρόδρομος Τσινικόρης (Δραματουργία)
  • Λένα Φιλίπποβα(Υποκριτική – Αυτοσχεδιασμός)

Ποιοι δεν υπέγραψαν

Δύο από αυτούς είναι πολύ νέοι στη θέση και δεν είχαν καν υπογράψει σύμβαση με το Εθνικό Θέατρο. Άλλοι δύο, έχουν σύμβαση αορίστου χρόνου και είναι εδώ και πάρα πολλά χρόνια μόνιμοι υπάλληλοι του Εθνικού Θεάτρου: είναι δηλαδή η μόνη της ενασχόληση που τους εξασφαλίζει την επιβίωσή τους.

Όσο για τη διευθύντρια της Σχολής Εθνικού Θεάτρου και καθηγήτρια Δραματολογίας Δηώ Καγγελάρη, δεν υπέγραψε λόγω της θέσης της και κατόπιν σύμφωνης γνώμης όλου του υπόλοιπου σώματος.

Οι αντιδράσεις στον χώρο του πολιτισμού κλιμακώνονται καθώς λίγο μετά τα μεσάνυχτα της Τρίτης εργαζόμενοι του Rex προχώρησαν σε κατάληψη της σκηνής επί της Πανεπιστημίου. Το Εθνικό Θέατρο βρίσκεται υπό κατάληψη από τις 5 Φεβρουαρίου από σπουδαστές δραματικών σχολών που διαμαρτύρονται για το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 που υποβαθμίζει τις σπουδές τους. Εκτός από τις καταλήψεις, οι καλλιτέχνες προχώρησαν σε διαδηλώσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 24ωρης πανκαλλιτεχνικής απεργίας τους.

Σχετικά Άρθρα