Οι επιχειρήσεις αναζητούν “οξυγόνο” – Γκρίζος ο ορίζοντας για το 2023 – Οι κινήσεις “μικρών” και “μεγάλων”

 Οι επιχειρήσεις αναζητούν “οξυγόνο” – Γκρίζος ο ορίζοντας για το 2023 – Οι κινήσεις “μικρών” και “μεγάλων”

Ο αυξημένος τζίρος της εορταστικής περιόδου Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς έδωσε μια “ανάσα” στις επιχειρήσεις, βελτίωσε το επιχειρηματικό και οικονομικό κλίμα, αλλά ο ορίζοντας για τη φετινή χρονιά παραμένει “γκρίζος”.

Ανησυχίες προκαλούν οι συνεχείς ανατιμήσεις, ενώ αβεβαιότητα επικρατεί όσον αφορά την εξέλιξη της καταναλωτικής ζήτησης, η οποία τροφοδοτήθηκε σε μεγάλο βαθμό τους τελευταίους μήνες από ποικίλα επιδόματα και ενισχύσεις, που δόθηκαν προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης και της ακρίβειας.

Επιχειρηματικοί παράγοντες εκφράζουν προβληματισμό για τις συνθήκες που θα διαμορφωθούν στην αγορά κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, αλλά και στη συνέχεια, όταν αναγκαστικά θα μπει φρένο στην πολιτική επιδομάτων και οι οποιεσδήποτε παροχές θα είναι  στοχευμένες.

Οι αριθμοί… “ευημερούν”

Προς το παρόν, οι συνεχείς αυξήσεις τιμών και η ακρίβεια φέρνουν σε δύσκολη οικονομική θέση εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά, αλλά για τις επιχειρήσεις έχουν και μια καλή πλευρά: Αυξάνουν τον τζίρο, ο οποίος με τις ανατιμήσεις μεγαλώνει, ακόμη κι αν ο όγκος πωλήσεων παραμένει στάσιμος.
 Αυτό συμβαίνει τους τελευταίους μήνες ιδιαίτερα στο λιανικό εμπόριο, με αποτέλεσμα οι αριθμοί να “ευημερούν” ενώ οι επιχειρήσεις “πάσχουν”.

Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία για τις πωλήσεις των καταστημάτων και επιχειρήσεων λιανικής κατά την εορταστική περίοδο Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς:

  • Ο τζίρος ήταν αυξημένος περίπου κατά 11%, υπερβαίνοντας οριακά τα 4 δισ. ευρώ, έναντι 3,6 δισ. το 2021.
  • Όμως ο όγκος πωλήσεων παρέμεινε στάσιμος στα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς. Σε ορισμένους μάλιστα τομείς – όπως τα τρόφιμα και τα είδη δώρου – ήταν σαφώς μειωμένος.

Επιδείνωση για μια στις 4 επιχειρήσεις

Στις σχετικές μετρήσεις που διενεργούνται για λογαριασμό συλλογικών φορέων του εμπορίου, πάνω από τους μισούς επιχειρηματίες του κλάδου (το 55%) δηλώνουν ικανοποιημένοι από τον εορταστικό και τον συνολικό τζίρο του Δεκεμβρίου. Επισημαίνουν όμως ότι τα περιθώρια κέρδους έχουν στενέψει και εκφράζουν ανησυχία για τη συνέχεια.

Υπάρχει όμως κι ένα μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων που δεν είναι καθόλου ικανοποιημένες από τις επιδόσεις του τελευταίου μήνα του έτους, στις οποίες προσέβλεπαν για να καλύψουν “τρύπες” όλης της χρονιάς. Περίπου μία στις 4 επιχειρήσεις (26%) δηλώνουν ότι ο τζίρος τους ήταν μειωμένος τον Δεκέμβριο – ακόμη και σε ονομαστικές τιμές – σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.

Λαμβανομένων υπόψη των ανατιμήσεων και του πληθωρισμού, αυτό σημαίνει ότι οι πωλήσεις τους μειώθηκαν σε όγκο πάνω από 12%. Ανάλογη εξέλιξη είχαν βέβαια τα κέρδη τους – ενώ πολλές βυθίστηκαν ακόμη πιο βαθιά σε ζημίες.

Αναμένουν κάμψη της ζήτησης

Παράγοντες του κλάδου εκφράζουν την εκτίμηση ότι η αγορά θα εμφανίσει τους επόμενους μήνες  “συμπτώματα κόπωσης”Η αυξητική πορεία του τζίρου θα επιβραδυνθεί, μετά το “καταναλωτικό ξέσπασμα” που παρατηρήθηκε τους τελευταίους μήνες, ύστερα από δύο χρόνια “εγκλεισμού και στέρησης” λόγω πανδημίας.

Επισημαίνουν επίσης ότι πέραν των ανατιμήσεων και της ακρίβειας, σημαντική παράμετρος για την εξέλιξη της καταναλωτικής ζήτησης και των πωλήσεων θα είναι η αύξηση των επιτοκίων, που θα επιβαρύνει εκατομμύρια νοικοκυριά με δάνεια (κυρίως στεγαστικά) και δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις κάθε μεγέθους και κλάδου.

Γιάννης Δαβερώνης: “Κινδυνεύουμε να μην έχουμε κέρδος”

«Κινδυνεύουμε να μην έχουμε κέρδος παρά το γεγονός ότι έρχονται πελάτες στα καταστήματά μας» επεσήμανε χαρακτηριστικά μιλώντας πρόσφατα στο CNN Greece ο πρόεδρος των Εστιατορίων Αττικής και ΓΓ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων, Γιάννης Δαβερώνης.

Κι αυτό, γιατί το κόστος της ενέργειας, σύμφωνα με τους επαγγελματίες έχει εκτιναχθεί σε δυσβάσταχτα επίπεδα με αποτέλεσμα όσα έσοδα μπαίνουν στα ταμεία να πηγαίνουν κατευθείαν σε πληρωμές λογαριασμών και άλλων υποχρεώσεων.

Οι εκπρόσωποι του κλάδου ζητούν λύση στο ζήτημα της ενέργειας, την ίδια στιγμή μάλιστα που προς το παρόν οι καλές θερμοκρασίες τουλάχιστον στην πρωτεύουσα, κρατούν χαμηλή την κατανάλωση τους σε θέρμανση.

Προβληματισμός για την κατανάλωση

Επαγγελματίες του κλάδου οι οποίοι διαθέτουν από μικρές ταβέρνες, ψητοπωλεία έως μεγάλα εστιατόρια και αλυσίδες, σημειώνουν πως τα περιθώρια για αύξηση των τιμών στους καταλόγους, προκειμένου να περιοριστούν οι απώλειες τους, έχουν στενέψει. «Είναι ”δίκοπο μαχαίρι” γιατί οποιαδήποτε αύξηση θα έχει επιπτώσεις στην κατανάλωση» σημειώνουν χαρακτηριστικά.

Άλλωστε, με εξαίρεση την περίοδο των γιορτών που οι καταναλωτές βγήκαν, τα πρώτα σημάδια μείωσης της κατανάλωσης είχαν κάνει την εμφάνισή τους μετά τον Οκτώβριο. Έως τότε η καλή τουριστική περίοδος είχε «κρατήσει» την κίνηση.

Μετά τις γιορτές οι επιχειρηματίες της εστίασης αναμένουν νέα κάμψη στις εξόδους από πλευράς των πολιτών με δεδομένο ότι το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών συνεχίζει να «πιέζεται» από τη γενικότερη ακρίβεια.

Οι τελευταίες κινήσεις των «μεγάλων»

Από την πλευρά τους οι μεγάλες αλυσίδες στον χώρο της καφεστίασης προχωρούν σε νέες κινήσεις προκειμένου να ενισχύσουν τη θέση τους στην αγορά.

Η αλυσίδα Everest προχώρησε σε αλλαγή της συνολικής της εικόνας μπαίνοντας σε νέα εποχή, 57 χρόνια μετά τη λειτουργία του πρώτου της καταστήματος. Στο πλαίσιο αυτό, ανανέωσε την εταιρική της ταυτότητα, το λογότυπό της, προχωρά σε πλήρη ανακαίνιση των καταστημάτων της και προσθέτει νέα προϊόντα στο μενού, σε συνεργασία με τον σεφ Βασίλη Καλλίδη. Έως τώρα έχει ανακαινιστεί το 60% των καταστημάτων της ενώ μέχρι το τέλος του 2023 αναμένεται και το σύνολό τους.

Παράλληλα με στόχο την ανάπτυξη του δικτύου της μέσω franchise καταστημάτων δίνει κίνητρα για την προσέλκυση νέων συνεργατών που θέλουν να δημιουργήσουν κατάστημα εστίασης κάτω από την «ομπρέλα» ενός ισχυρού ομίλου.

Από την πλευρά της η αλυσίδα «Γρηγόρης» προχώρησε πρόσφατα στην απόκτηση του 51% της εταιρείας καφεστίασης, Seven2Seven, με στόχο τη διεύρυνση της παρουσίας στη Θεσσαλονίκη αλλά και γενικότερα στην αγορά της βόρειας Ελλάδας.

Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας η συγκεκριμένη κίνηση αποτελεί μία στρατηγική συνεργασία καθώς η συμφωνία προβλέπει επιπλέον ότι οι ιδιοκτήτες της Seven2Seven θα «τρέχουν» και το δίκτυο της «Γρηγόρης» στη Θεσσαλονίκη. Το επόμενο διάστημα επίσης αναμένεται να μελετηθούν οι κινήσεις σχετικά με το πώς θα αξιοποιηθούν συνέργειες στο πλαίσιο της συμφωνίας.

Προς το παρόν, ενώ το εταιρικό κατάστημα Seven2Seven που βρίσκεται στην οδό Βούλγαρη άλλαξε ταμπέλα και μετατράπηκε σε «Γρηγόρης», τα υπόλοιπα καταστήματα, που είναι στην πλειονότητά τους franchise θα συνεχίσουν να λειτουργούν με το brand Seven2Seven.

Πηγή: sofokleousin.gr, cnn.gr