Καλάθι νοικοκυριού: Οι νέες τιμές μετά τις αλλαγές των Σούπερ Μάρκετ – Ποια προϊόντα οδηγούν το ράλι των ανατιμήσεων

 Καλάθι νοικοκυριού: Οι νέες τιμές μετά τις αλλαγές των Σούπερ Μάρκετ – Ποια προϊόντα οδηγούν το ράλι των ανατιμήσεων

Σε αλλαγές προχώρησαν σήμερα, Πέμπτη 3 Νοεμβρίου, ορισμένα σούπερ μάρκετ στις λίστες που έδωσαν στο «καλάθι του νοικοκυριού» διορθώνοντας τιμές προς τα κάτω, προσθέτοντας προϊόντα που δεν υπήρχαν ενώ είχαν υποχρέωση να συμπεριλάβουν, μειώνοντας κάποια προϊόντα που δεν ήταν υποχρεωμένοι να συμπεριλάβουν αλλά και διορθώνοντας διπλοεγγραφές σε κωδικούς.

Ειδικότερα, ορισμένα προϊόντα άλλαξαν τιμή προς τα κάτω, μειώνοντας τις τιμές τους. 

Για παράδειγμα: 

  • Σούπερ μάρκετ πωλούσε χθες το ρύζι «καρολίνα» προς 1,85 ευρώ το κιλό και σήμερα έριξε την τιμή στα 1,50 ευρώ το κιλό.
  • Σούπερ μάρκετ πωλούσε χθες το κοτόπουλο 3,98 ευρώ το κιλό και σήμερα 2,99 ευρώ το κιλό.
  • Σούπερ μάρκετ πωλούσε χθες τη φρατζόλα το ψωμί (350γρ) 3,03 το κιλό και σήμερα 2,49 ευρώ το κιλό 

Παράλληλα άλλο σούπερ – μάρκετ που δεν είχε χθες συμπεριλάβει στη λίστα του ρύζι, πρόσθεσε σήμερα το προϊόν καθώς περιλαμβάνεται στη λίστα με τα 51 υποχρεωτικά προϊόντα του υπουργείου ανάπτυξης.

Υπενθυμίζεται ότι στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων e-katanalotis έχουν αναρτηθεί οι τιμοκατάλογοι από 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ τα προϊόντα που συμμετέχουν στο «καλάθι» επισημαίνονται με σχετική σήμανση στο ράφι και τις διαφημιστικές προβολές των αλυσίδων.

Η σύνθεση του καλαθιού θα αλλάζει κάθε Τετάρτη, άσχετα με τις παραπάνω αλλαγές που αναμένονται άμεσα.

Με άλλα λόγια οι αλλαγές που αναμένονται θα είναι οι τελευταίες πριν την αλλαγή της επόμενες Τετάρτης, διαμηνύουν αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης, καθώς οι σημερινές αλλαγές σχετίζονται με τις… παιδικές ασθένειες του μέτρου που έκανε χθες τα πρώτα του βήματα.

Πόσα προϊόντα έχει κάθε καλάθι

Επιμέρους διορθώσεις έγιναν και από άλλα σούπερ μάρκετ, που μείωσαν τα προϊόντα στο καλάθι αποσύροντας μη υποχρεωτικούς κωδικούς ή διπλοεγγραφές σε υποχρεωτικές κατηγορίες, καθώς το ίδιο προϊόν εμφανιζόταν δύο και τρεις φορές στη λίστα.

Το τελικό πλήθος των προϊόντων στο κάθε καλάθι έχει ως εξής: 

  • Μασούτης: 52 προϊόντα
  • Α-Β: 74 προϊόντα 
  • Bazaar: 56 προϊόντα
  • Galaxias: 96 προϊόντα
  • Efresh: 51 προϊόντα
  • Discount Markt: 50 προϊόντα
  • Κρητικός: 58 προϊόντα 
  • Lidl: 51 προϊόντα 
  • Market In: 97 προϊόντα
  • Mymarket: 52 προϊόντα
  • Σκλαβενίτης: 68 προϊόντα
  • Synka: 65 προϊόντα
  • Χαλκιαδάκης: 65 προϊόντα

Συνεχίζονται οι ανατιμήσεις στα επώνυμα προϊόντα

Την ώρα που τα βλέμματα έχουν επικεντρωθεί στις 51 κατηγορίες προϊόντων τα οποία συμπεριλαμβάνονται στο καλάθι του νοικοκυριού, με στόχο να συγκρατηθούν οι τιμές τους, οι ανατιμήσεις καλά κρατούν σε πολλά επώνυμα προϊόντα που έμειναν εκτός καλαθιού.

Μέσα από την πλατφόρμα e-katanalotis εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι ενώ γίνεται προσπάθεια συγκράτησης των τιμών σε κάποια βασικά αγαθά του «φθηνού» καλαθιού, που γέμισε κυρίως από προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στα ράφια συνεχίζεται το ράλι ανόδου των τιμών στα επώνυμα.

Η προτίμηση των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας προκύπτει και από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, σύμφωνα με τα οποία, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει να διατηρείται σε υψηλά επίπεδα και συγκεκριμένα στο 15,9% στο εννεάμηνο του 2022, με τη συγκεκριμένη κατηγορία να «τρέχει» με 12,8%

Παραδείγματα επώνυμων προϊόντων που αυξήθηκαν οι τιμές τους τα τελευταία 24ωρα:

Ρύζι μακρύκοκκο (συσκευασία 4Χ125 γρ.) χθες 1 Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 2,75 ευρώ . Μία μέρα πριν, στις 31 Οκτωβρίου, η μέση τιμή ήταν στα 2,71 ευρώ, ενώ στις 26 Οκτωβρίου, πωλείτο στα 2,61 ευρώ.

Πασίγνωστη σοκολάτα την 1η Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 1,44 ευρώ, όταν λίγες ημέρες πριν, στις 26 Οκτωβρίου πωλείτο στα 1,37.

Κριτσίνια ολικής άλεσης την 1η Νοεμβρίου είχαν τιμή 1,73 ευρώ, όταν στις 28 Οκτωβρίου πωλείτο στα 1,64 ευρώ.

Κονσέρβα σαρδέλες (100 γρ.) την 1η Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 1,68 ευρώ, όταν λίγα 24ωρα πριν, στις 29 Οκτωβρίου πωλείτο έναντι 1,62 ευρώ.

Σερβιετάκια cotton (24 τεμάχια) την 1η Νοεμβρίου είχαν τιμή 2,8 ευρώ, όταν μία μέρα μέρα ήταν στα 2,68 ευρώ και στις 28 Οκτωβρίου στα 2,62 ευρώ.

Λαυράκια ελληνικά (400-600 γρ.) την 1η Νοεμβρίου είχαν μέση τιμή 9,8 ευρώ, μία μέρα πριν (31 Οκτωβρίου) 9,32 ευρώ και στις 29/10 8,65 ευρώ.

Κατεψυγμένες μπάμπιες (450 γρ.) την 1η Νοεμβρίου είχαν μέση τιμή 4,85 ευρώ, όταν στις 29 Οκτωβρίου η ίδια συσκευασία πωλείτο στα 4,68 ευρώ.

Υγρό καθαριστικό για άλατα (500 ml) την 1η Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 1,97 και μία μέρα πριν 1,83 ευρώ.

Υγρό πάτιων (1500 ml) την 1η Νοεμβρίου είχε μέση τιμή 5,29 ευρώ, μία μόλις μέρα πριν 4,87 ευρώ και στις 26 Οκτωβρίου 4,51 ευρώ.

Μακαρόνια Σπαγγέτι Ν5 500γρ, την 1η Νοεμβρίου είχαν μέση τιμή 1,41 ευρώ και μία μέρα πριν 1,39 ευρώ.

Tα προϊόντα με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις το τελευταίο 9μηνο

Στις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων η μεγαλύτερη αύξηση τιμών εμφανίζεται στα μαγειρικά είδη – συμπληρώματα με 10,8%, στα προϊόντα ατομικής υγιεινής με 10,5%, στα γαλακτοκομικά με 9,3%, στα προϊόντα για τον καθαρισμό σπιτιού με 7%, στα προϊόντα φροντίδας σπιτιού με 6,9%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα με 6,8% και τα τυποποιημένα τρόφιμα με 5,1%.

Αντίστοιχα πάντως στα προϊόντα με την μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων ανά τεμάχιο παρατηρείται πτώση 6,3% σε καθαριστικά και απορρυπαντικά, 5,6% σε αλκοολούχα ποτά, 5,5% στα υπόλοιπα προϊόντα φροντίδας σπιτιού, 4,9% στα κατεψυγμένα τρόφιμα, 4,8% σε προϊόντα ατομικής περιποίησης και ομορφιάς. Παράλληλα μείωση 4,6% εμφανίζουν οι πωλήσεις των γαλακτοκομικών και 4,5% των προϊόντων ατομικής υγιεινής.

Οι μοναδικές κατηγορίες που δεν εμφάνισαν μείωση πωλήσεων ήταν εκείνες των συσκευασμένων τροφίμων, των σνακ και των μη αλκοολούχων ποτών.

Συνολικά οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκαν στα 6,27 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2022 από 6 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Σεπτέμβριο καταγράφηκε το μεγαλύτερο χάσμα των τελευταίων μηνών μεταξύ των πωλήσεων σε αξία και των πωλήσεων σε όγκο ενώ ο τζίρος μόνο για τον Σεπτέμβριο αυξήθηκε κατά 11,1%.

Τα Σούπερ Μάρκετ πούλησαν λιγότερα αλλά κέρδισαν περισσότερα…

Εμφανής είναι η επίδραση που έχει ο πληθωρισμός στην κατανάλωση των προϊόντων στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI. Το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2022 ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών αυξήθηκε 4,5%, γεγονός που οφείλεται στις ανατιμήσεις και όχι στην αύξηση της ζήτησης. Συγκεκριμένα, διαμορφώθηκε στα 6,2 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2022 από 6 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2021. Την ίδια χρονική περίοδο ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,4% στο εννεάμηνο του 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Αυτό που φαίνεται από τα στοιχεία της IRI στις συγκρίσεις ανά μήνα είναι ότι μεγαλώνει το χάσμα μεταξύ του ρυθμού αύξησης της αξίας πωλήσεων και του όγκου πωλήσεων. Συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 11,1% σε σχέση με τον περυσινό Σεπτέμβριο. Αντίστοιχα, ο όγκος πωλήσεων τον Σεπτέμβριο ήταν οριακά αυξημένος κατά 0,3%. 

Την ίδια στιγμή, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει να διατηρείται σε υψηλά επίπεδα και συγκεκριμένα στο 15,9% στο εννεάμηνο του 2022, με τη συγκεκριμένη κατηγορία να «τρέχει» με 12,8%.

Χάσμα μεταξύ αξίας πωλήσεων και όγκου πωλήσεων

Αναφορικά με τις τρεις μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, από τα στοιχεία της IRI προκύπτει ότι στα συσκευασμένα τρόφιμα η αξία πωλήσεων στο εννεάμηνο αυξήθηκε 4,9%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 2,4% και στα απορρυπαντικά/καθαριστικά 0,5%.

Ωστόσο, ο όγκος πωλήσεων στα συσκευασμένα τρόφιμα είναι μειωμένος κατά 0,6%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς μειωμένος 4,7% και στα απορρυπαντικά/καθαριστικά μειωμένος κατά 5,9%.

Πού αυξήθηκαν και πού μειώθηκαν οι πωλήσεις

Σε ό,τι αφορά στις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων σε τρεις και συγκεκριμένα στα συσκευασμένα τρόφιμα (1,7%), στα σνακς (1,4%) και στα μη αλκοολούχα ποτά (0,5%).

Στον αντίποδα, μείωση του όγκου πωλήσεων σημειώθηκε στα γαλακτοκομικά (4,6%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα ( 4,9%), στα υλικά μαγειρικής (0,7%), στα αλκοολούχα (5,6%), στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (4,8%), στα είδη ατομικής υγιεινής (4,5%), στα καθαριστικά σπιτιού/απορρυπαντικά (6,3%) και στα άλλα είδη νοικοκυριού (5,5%).

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών

Σημειώνεται ότι οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών από τις αρχές του έτους μέχρι και τον Σεπτέμβριο καταγράφηκαν στα υλικά μαγειρικής (10,8%), στα είδη ατομικής υγιεινής (10,5%) και στα γαλακτοκομικά (9,3%).

Σχετικά Άρθρα