Ενέργεια: Ραγδαία πτώση τιμών σε φυσικό αέριο και ρεύμα – “Κύμα δεξαμενόπλοιων με LNG περιμένουν να ξεφορτώσουν στην Ευρώπη”

 Ενέργεια: Ραγδαία πτώση τιμών σε φυσικό αέριο και ρεύμα – “Κύμα δεξαμενόπλοιων με LNG περιμένουν να ξεφορτώσουν στην Ευρώπη”

Είναι συγκυριακό φαινόμενο ή πρόκειται για προαναγγελία μιας σταθεροποίησης των διεθνών τιμών του φυσικού αερίου και κατ’ επέκταση και του ρεύματος σε χαμηλά επίπεδα; Η απάντηση στο ερώτημα δεν είναι εύκολη καθώς συναρτάται από μια σειρά παραγόντων που μεταβάλλονται καθημερινά. Το βέβαιο είναι ότι τα δεξαμενόπλοια με το αμερικανικό υγροποιημένο αέριο (LNG) αυτήν την ώρα έχουν κατακλύσει τις ακτές της Ευρωπαϊκής Ηπείρου, ενώ η επάρκεια στις αποθήκες φυσικού αερίου έχει ξεπεράσει το 93%.

Σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα η τιμή του ρεύματος στην προημερήσια αγορά του ελληνικού χρηματιστηρίου υποχωρεί στα 155 Euro ανά μεγαβατώρα ενώ η τιμή του φυσικού αερίου στο χρηματιστήριο της Ολλανδίας έπεσε κάτω από τα 100 Euro ανά μεγαβατώρα για πρώτη φορά από τον περασμένο Ιούλιο και έκλεισε στο 96,5 ευρώ.

Στην ελληνική αγορά ενέργειας η πτώση της τιμής (κατά 34 % σε σχέση με την προηγούμενη ημέρα) αντικατοπτρίζει την υποχώρηση των διεθνών τιμών του φυσικού αερίου και καταγράφεται παρά το γεγονός ότι η συμμετοχή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι σήμερα σχετικά περιορισμένη (17 %). Στο σημερινό μείγμα κυριαρχούν οι μονάδες φυσικού αερίου με 35,6 % και οι εισαγωγές με 28 % της αγοράς.

Η ανάγκη αποσύνδεσης της τιμής του ρεύματος από την τιμή του φυσικού αερίου είναι επιτακτική όπως και η δημιουργία των συνθηκών που απαιτούνται προκειμένου να αναπτυχθούν και στην ελληνική αγορά τα διμερή συμβόλαια μεταξύ παραγωγών και τελικών καταναλωτών που θα επιτρέψουν αφενός την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και αφετέρου την προστασία των καταναλωτών από την έντονη διακύμανση των τιμών στο χρηματιστήριο.

  • Η πλέον πάντως λογική εξήγηση για την πτώση των τιμών, δίνεται στο CNBC το οποίο αναφέρει ότι οι ΗΠΑ εξάγουν περισσότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) στην Ευρώπη από όσο μπορούν να αντέξουν οι περιορισμένες ευρωπαϊκές υποδομές για την επαναεριοποίηση του, με αποτέλεσμα πολλά από τα ειδικά πλοία για τη μεταφορά του να περιμένουν να ξεφορτώσουν σε ευρωπαϊκά λιμάνια.

Εξήντα δεξαμενόπλοια LNG έχουν τις μηχανές τους στο ρελαντί ή πλέουν αργά στη βορειοδυτική Ευρώπη, τη Μεσόγειο και την Ιβηρική Χερσόνησο, σύμφωνα με την εταιρεία MarineTraffic. Ενα είναι αγκυροβολημένο στη Διώρυγα του Σουέζ, ενώ οκτώ πλοία βρίσκονται σε πορεία για το λιμάνι της Ουέλβα στην ισπανία.

«Το κύμα των δεξαμενόπλοιων LNG έχει ξεπεράσει τη δυνατότητα των ευρωπαϊκών σταθμών επαναεριοποίησης να διεκπεραιώνουν τα φορτία εγκαίρως», δήλωσε ο Andrew Lipow, πρόεδρος της Lipow Oil Associates.

  • Λόγω της κατάστασης αυτής καθυστερεί η επιστροφή των δεξαμενόπλοιων στις ακτές των ΗΠΑ για την παραλαβή των επόμενων φορτίων, σύμφωνα με τον Lipow, με αποτέλεσμα τα αποθέματα φυσικού αερίου να αυξάνονται περισσότερο από ό, τι περίμενε η αγορά.

Το βασικό πρόβλημα είναι η περιορισμένη δυναμικότητα της Ευρώπης για επαναεριοποίηση λόγω έλλειψης των ανάλογων κόμβων και αγωγών που να συνδέουν χώρες που διαθέτουν εγκαταστάσεις επαναεριοποίησης.

  • Ως αποτέλεσμα, αυξάνονται τα φορτία του LNG στη θάλασσα και μειώνεται η τιμή του φυσικού αερίου. Οι ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου είχαν εκτιναχθεί πάνω από τα 340 ευρώ (332,6 δολάρια) ανά μεγαβατώρα στα τέλη Αυγούστου, αλλά αυτή την εβδομάδα υποχώρησαν κάτω από τα 100 ευρώ για πρώτη φορά από τον Ιούνιο.

«Η αποθήκευση φυσικού αερίου στην Ευρώπη συνεχίζει να αυξάνεται και τώρα υπερβαίνει το 93%», δήλωσε ο Ζακ Ρουσό, διευθύνων σύμβουλος της ClearView Energy Partners LLC.

Ο Ρουσό είπε ότι η αύξηση των πλωτών δεξαμενών, με τα πλοία να είναι δεσμευμένα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, συνέβαλε στον περίπου διπλασιασμό των ναύλων των δεξαμενόπλοιων LNG σε ετήσια βάση.

Ειδικοί σε θέματα ενέργειας ανέφεραν στο CNBC ότι παρακολουθούν τη συζήτηση στην ΕΕ σχετικά με το πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου. «Το ανώτατο όριο τιμών ενδέχεται να ωθήσει τους traders εκτός της αγοράς, γεγονός που θα επηρεάσει τη μελλοντική προσφορά που θα φτάσει στην Ευρώπη», δήλωσε ο Ρουσό.

Σχετικά Άρθρα