Πετρέλαιο θέρμανσης: Τιμή στο 1,5 ευρώ το λίτρο με την επιδότηση – Σε απόγνωση οι επαγγελματίες με το diesel κίνησης

 Πετρέλαιο θέρμανσης: Τιμή στο 1,5 ευρώ το λίτρο με την επιδότηση – Σε απόγνωση οι επαγγελματίες με το diesel κίνησης

Η λιανική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα είναι κοντά στο 1,5 ευρώ ανά λίτρο μετά την επιδότηση στα διυλιστήρια (1,70+ χωρίς επιδότηση) γεγονός που προκαλεί οικονομική ασφυξία στα νοικοκυριά. Η διάθεση από την ερχόμενη Παρασκευή συμπίπτει χρονικά αυτή την εβδομάδα με το απόλυτο ρεκόρ περιθωρίων διύλισης πετρελαίου στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια τα τελευταία 15 χρόνια, ενώ μόλις πριν δύο εβδομάδες η κυβέρνηση συνιστούσε αλλαγή καυστήρων φυσικού αερίου με… πετρέλαιο.

Με τα υπάρχοντα δεδομένα λοιπόν ένα ενδεικτικό παράδειγμα για την επιβάρυνση των καταναλωτών έχει ως εξής:

  • ‘Ενα μέσο διαμέρισμα 80 τ.μ., το κόστος θέρμανσης με πετρέλαιο για την χειμερινή περίοδο είναι περίπου στα 840 ευρώ.
  • Αντίστοιχα, ένα μέσο διαμέρισμα 80 τ.μ. θα χρειαστεί για θέρμανση με φυσικό αέριο 1.288 ευρώ. Με την επιδότηση στα 90 ευρώ/MWh το κόστος μετά την επιδότηση ανέρχεται στα 784 ευρώ.

Παράλληλα η στήριξη στα νοικοκυριά για το πετρέλαιο θέρμανσης: Η πλατφόρμα για την επιδότηση θα ανοίξει δύο εβδομάδες αργότερα, κι έτσι η καταβολή των χρημάτων θα πραγματοποιηθεί μήνες μετά.

Σύμφωνα με δημόσια διαθέσιμα στοιχεία (π.χ. tradingview.com), το περιθώριο του ευρωπαϊκού πετρελαίου Gasoil 0,1% χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο («GZ1!» το τρέχον συμβόλαιο) βρέθηκε αυτή την εβδομάδα στα 59,56 δολάρια ανά βαρέλι Brent, δηλαδή κοντά στα… 430 δολάρια ανά μετρικό τόνο κι αυτό μεταφράζεται σε κέρδη χονδρικής της τάξης των 40 λεπτών ανά λίτρο, από τα οποία τα μισά θα αντικατασταθούν προσεχώς από κρατική επιδότηση, γι’ αυτό και ειδικά στο πετρέλαιο θέρμανσης η εκκίνηση διάθεσης θα είναι… «ήπια».

  • Οι τιμές των αερίων καυσίμων θέρμανσης δεν υστερούν. Διαμορφώνονται περισσότερο με το βλέμμα στον ανταγωνισμό του φυσικού αερίου, με τιμές 2,5 ή και 3 φορές πάνω από τα πραγματικά κόστη, αφού τα αέρια του LPG υγραερίου (βουτάνιο και προπάνιο) είναι άφθονα και γενικά φτηνά, αν και τελευταία το βουτάνιο έχει ξεφύγει.

Μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα έχουν ήδη προχωρήσει σε αντικατάσταση του φυσικού αερίου με υγραέρια, ενώ όσοι ετοιμάζονται να αλλάξουν σήμερα καύσιμο αντιμετωπίζουν ελλείψεις σε βασικά εξαρτήματα, μεγαλύτερο κόστος και χρόνους παράδοσης -π.χ. η παραλαβή θερμαινόμενου πύργου εξαέρωσης μπορεί να αγγίξει Φεβρουάριο (από Ιταλία) ή Μάρτιο (ΗΠΑ) με τιμές αυξημένες ώς 20%.

Τις τιμές στα υγραέρια συντηρεί και η ζήτηση από τα ίδια τα… διυλιστήρια. Μαθαίνουμε π.χ. ότι η Motor Oil χρησιμοποιεί πλέον ως καύσιμο στους πύργους το βουτάνιο που παράγει, αντί για φυσικό αέριο, και αγοράζει ποσότητες από τα ΕΛΠΕ/HelleniQ Energy για τα μίγματα υγραερίων του δικτύου Coral Gas.

Οταν το συμπιεσμένο φυσικό αέριο CNG κίνησης κοστίζει πλέον 3,20 ευρώ ανά κιλό στα εντός δικτύου (συνδεδεμένα με αγωγό) πρατήρια καυσίμων και σχεδόν 4,5 ευρώ ανά κιλό για τα πρατήρια εκτός δικτύου (τροφοδοσία με βυτία), το πρόβλημα αφορά και το υγραέριο «AutoGas». Αντίστοιχα, το σπιτικό 10κιλο υγραέριο κοστίζει περί τα 2,2 ευρώ ανά κιλό.

Πετρέλαιο κίνησης

Με φόντο την απόφαση για διακοπή της επιδότησης των 0,15 ευρώ στην αντλία για το diesel κίνησης…. το πετρέλαιο κίνησης μέσα σε λίγες ημέρες όχι μόνο έσπασε το φράγμα των 2 ευρώ αλλά ξεπέρασε και την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.

Ειδικότερα, η μέση πανελλαδική τιμή του πετρελαίου κίνησης βρίσκεται στα 2,053 ευρώ/λίτρο ενώ στα νησιά έχει ξεπεράσει τα 2,3 ευρώ το λίτρο.

Κάτι τέτοιο εκτιμάται πως θα οδηγήσει σε νέες μεγάλες ανατιμήσεις σε πολλά προϊόντα λόγω της μεγάλης αύξησης το μεταφορικού κόστους χιλιάδων επαγγελματιών, καθώς τα περισσότερα επαγγελματικά αυτοκίνητα κινούνται με πετρέλαιο κίνησης.

  • Υπό το βάρος των νέων δεδομένων το κυβερνητικό επιτελείο φέρεται να εξετάζει την επαναφορά της επιδότησης, αναμένοντας πάντως και τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Υπό αυτό το πρίσμα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται οι αποφάσεις των υπουργών  Ενέργειας στην Πράγα ενώ στις 20-21 Οκτωβρίου  θα υπάρξει  νέα Συνοδός Κορυφής των ηγετών της ΕΕ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών της κυβέρνησης, τυχόν εξεύρεση κοινής ευρωπαϊκής λύσης θα μπορούσε να απελευθερώσει κρατικούς πόρους ώστε να διοχετευθούν προς την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης.

Σε δεύτερο επίπεδο εξετάζονται και τρόποι εφαρμογής ενός τέτοιου σχεδίου, με το οικονομικό επιτελείο να φέρεται να μελετά προτάσεις  για φορολόγηση των υπερκερδών και των διυλιστηρίων κατά 33%. Με βάση αρκετές εκτιμήσεις μέσω του μηχανισμού της έκτακτης φορολόγησης, η κυβέρνηση θα μπορέσει να βρει τα κονδύλια αυτά ώστε να μπορέσει να επιδοτεί τόσο το diesel κίνησης όσο και το θέρμανσης, χωρίς να  χρειάζεται μάλιστα να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό και χωρίς να περιμένει ευρωπαϊκές αποφάσεις.

  • Σε επιστολή της προς τον πρωθυπουργό η ομοσπονδία ιδιοκτητών φορτηγών, ΟΦΑΕ, σημειώνει ότι η ραγδαία αύξηση της τιμής πετρελαίου (βασικό στοιχείο κόστους στη βιοτεχνική παραγωγή και στη μεταφορά προϊόντων) ήταν η «χαριστική βολή» που έχει οδηγήσει πολλούς μεταφορείς στην ακινητοποίηση των φορτηγών τους, ενώ έχει φέρει όλους τους υπόλοιπους στα πρόθυρα οικονομικής κατάρρευσης.

Τα καύσιμα ήταν μέχρι πρόσφατα περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους ενός φορτηγού, με το ποσοστό σήμερα να αγγίζει το 70% λόγω των αυξήσεων σε καύσιμα και επίναυλους πλοίων -με μηδενική δυνατότητα μετακύλισης.

Οπως σημειώνουν, η πλειονότητα των ελληνικών μεταφορικών επιχειρήσεων λειτουργεί με αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα, χωρίς πρόσβαση σε χρηματοπιστωτικά εργαλεία και δεν έχουν αποθεματικά για να καλύψουν τα αυξανόμενα ελλείμματα ταμειακών ροών, σημειώνοντας πως «αν δεν λάβουν οικονομική στήριξη από την Πολιτεία, πολλοί θα αναγκαστούν να ακινητοποιήσουν τα οχήματά τους και τελικά να οδηγηθούν στη χρεοκοπία εντός μηνών, αφήνοντας τεράστιο κενό στις αλυσίδες εφοδιασμού».

  • Η αγορά χονδρικής στα καύσιμα «επιβεβαίωσε» με τον τρόπο της στο τέλος Σεπτεμβρίου την «επιθετική πολιτική τιμών» -άλλοι προτιμούν τον όρο «κερδοσκοπία με κρατικές ενισχύσεις» (δεν γνωρίζουμε ακόμη ποιον όρο προτιμά ο κ. Λιανός της Επιτροπής Ανταγωνισμού στην εκκρεμή από τον περασμένο Ιούλιο έρευνα).

Οσο ίσχυαν τα κάθε είδους Fuel Pass και η επιδότηση των 12 λεπτών ανά λίτρο στη χονδρική τιμή διυλιστηρίου του πετρελαίου κίνησης, τα εσωτερικά «premium» (πρόσθετες χρεώσεις) που διαμορφώνουν τους τιμοκαταλόγους χονδρικής ήταν… υψηλότερα έως και 11,6 λεπτά ανά λίτρο.

Εχει ενδιαφέρον π.χ. ότι από την 1η Οκτωβρίου τα δημοσιευμένα στους τιμοκαταλόγους χονδρικής «premium» της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων έπεσαν από τα 49,00 δολάρια ανά Μ.Τ. στα 37,40, της αμόλυβδης 98 οκτανίων από τα 79,00 δολάρια στα 67,40 και της αμόλυβδης 100 οκτανίων από τα 138,00 δολάρια στα 126,40, ενώ το premium του πετρελαίου κίνησης μειώθηκε από τα 48,10 δολάρια, στα 42,20.

Γιατί; Γιατί σφίγγει η αγορά με την ολοκλήρωση του Fuel Pass 2 και η ζήτησή του είναι ανελαστική (με τεράστια περιθώρια διύλισης που… δεν εμφανίζονται σε τιμοκαταλόγους).

Επιπλέον παρακολουθώντας τις καθημερινές αυξήσεις στη χονδρική τιμή διαπιστώνεις ότι σε σύγκριση με την 1η Οκτωβρίου τα περιθώρια ξεπέρασαν αθροιστικά τα 159,73 ευρώ ανά κυβικό μέτρο στο πετρέλαιο κίνησης, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κρατικής επιδότησης των… 120 ευρώ ανά κυβικό στα διυλιστήρια.

Σχετικά Άρθρα