“Αλήθεια ή ψέματα: Η Ελλάδα μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο;” – Μαρτυρίες για “ship to ship” έξω από τα Κύθηρα

 “Αλήθεια ή ψέματα: Η Ελλάδα μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο;” – Μαρτυρίες για “ship to ship” έξω από τα Κύθηρα

Μπαράζ από ρεπορτάζ στα διεθνή ΜΜΕ αναφορικά με πλοία ελληνικών συμφερόντων τα οποία παρά τις κυρώσεις στη Ρωσία εξακολουθούν να μεταφέρουν στην Ευρώπη ρωσικό πετρέλαιο με ελληνικές θαλάσσιες οδούς ενώ μεταφέρουν και ρωσικό άνθρακα. 

Ειδικότερα, το FranceTVinfo, φιλοξενεί θέμα με τίτλο «αλήθεια ή ψέματα: Η Ελλάδα μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο;». Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ, παρά τις κυρώσεις, το ρωσικό πετρέλαιο εξακολουθεί να φτάνει στην Ευρώπη καθώς η μεταφορά του γίνεται από μια ευρωπαϊκή χώρα, την Ελλάδα.

Το δημοσίευμα αναφέρει πως το εμπάργκο κατά του ρωσικού πετρελαίου θα τεθεί σε ισχύ στο τέλος του έτους, αλλά «οι Έλληνες εφοπλιστές προχωρούν με κάλυψη. Πώς το καταφέρνουν; Ένα πλοίο υπό σημαία Μάλτας, που είναι στην πραγματικότητα ελληνικό, φορτώνει πετρέλαιο από άλλο πλοίο υπό ρωσική σημαία. Στη συνέχεια εξάγουν το πετρέλαιο στα κύρια ευρωπαϊκά και παγκόσμια λιμάνια».

Με το ίδιο θέμα ασχολείται και το γαλλικό περιοδικό L’ Express, με τίτλο «Ο πλανήτης δεν μπορεί χωρίς αυτό»: Ρωσικό πετρέλαιο, η στρατιωτική μηχανή ρευστού για τον Πούτιν». Σύμφωνα με το περιοδικό, «συνήθως, μόνο τα μικρά λευκά και μπλε καΐκια των ντόπιων ψαράδων και μερικά πολυτελή γιοτ πλέουν στα κρυστάλλινα νερά του Λακωνικού κόλπου, στο νοτιότερο σημείο της Πελοποννήσου, στην Ελλάδα. Τις τελευταίες εβδομάδες όμως, μεγαλύτερα σκάφη διασχίζουν το Ιόνιο Πέλαγος, περνώντας επικίνδυνα από τις ακτές των Κυθήρων. Στα τέλη Αυγούστου, δύο δημοσιογράφοι από την ιαπωνική καθημερινή εφημερίδα Nikkei Asia έγιναν μάρτυρες μιας πολύ περίεργης προσέγγισης: δύο δεξαμενόπλοια κολλημένα το ένα δίπλα στο άλλο και γιγαντιαίες αντλίες που μετέφεραν το φορτίο από το ένα σκάφος στο άλλο», και εξηγεί:

«Στο εμπορικό ναυτικό, αυτό ονομάζεται «ship to ship» και δεν είναι κάτι το εξαιρετικό. Μόνο που στη συγκεκριμένη περίπτωση πρόκειται για ρωσικό πετρέλαιο. Το πρώτο δεξαμενόπλοιο, το Sea Falcon, με ελληνική σημαία αναχώρησε στις 4 Αυγούστου από τον ρωσικό τερματικό σταθμό πετρελαίου της Ust Luga στα βορειοδυτικά της χώρας. Το δεύτερο, το Jag Lok, είναι νηολογημένο στην Ινδία και έφυγε από το λιμάνι της Aliaga στην Τουρκία. Ο προορισμός του, μόλις φορτωθεί το πολύτιμο φορτίο του; Άγνωστος. Το πλοίο έχει διακόψει τον αναμεταδότη που θα καθιστούσε δυνατό τον εντοπισμό των κινήσεών του». Τέτοιου είδους μεταφορές χρησιμοποιούνται πολλές φορές για να ενώσουν αποστολές μεταξύ τους, βελτιώνοντας έτσι την αποτελεσματικότητα σε μεταφορές μεγάλων αποστάσεων. Ωστόσο, επειδή ακριβώς το πετρέλαιο αλλάζει χέρια, είναι πιο δύσκολο να εντοπιστεί η αρχική του προέλευση.

Αξίζει να σημειωθεί πως στο σχετικό ρεπορτάζ του Nikkei Asia, αναφερόταν πως τους τελευταίους έξι μήνες 41 πλοία πραγματοποίησαν μεταφορές πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο, στα ανοικτά των θαλασσών της Ελλάδας, με δεξαμενόπλοια που έφυγαν από τη Ρωσία και αργότερα έφτασαν σε ευρωπαϊκά λιμάνια.

Η Nikkei μάλιστα επιβεβαίωσε ότι από την έναρξη της εισβολής μέχρι τις 22 Αυγούστου υπήρξαν 175 μεταφορές από τις ελληνικές ακτές δεξαμενόπλοιων από τη Ρωσία. Πέρσι, υπήρχαν μόνο εννέα τέτοιες μεταφορές, κατά την ίδια περίοδο.

Η ανάλυση της Nikkei έδειξε πως 89 δεξαμενόπλοια έφτασαν σε λιμάνια, με τα ελληνικά ύδατα να παίζουν σημαντικό ρόλο. Από αυτά, 41 έφτασαν σε λιμάνια στην Ελλάδα, το Βέλγιο και αλλού στην Ευρώπη, ενώ δύο έφτασαν στη Βρετανία, η οποία είναι ένθερμος υποστηρικτής των δυτικών κυρώσεων.

Σημειώνεται πως τον περασμένο Απρίλιο, ο οικονομικός αναλυτής του Διεθνούς Χρηματοπιστωτικού Ινστιτούτου (IIF), Ρόμπιν Μπρουκς, είχε δημοσιεύσει έρευνα που έδειχνε πως το ποσοστό συμμετοχής των τάνκερ ελληνικών συμφερόντων που μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Ρωσία ανήλθε στο 52% επί του συνόλου, από το 39% που ήταν πριν τον πόλεμο.

Μεταφορά και άνθρακα από Έλληνες εφοπλιστές;

Επιπλέον, σε δημοσίευμα του Bloomberg, αποκαλύπτεται πως πλοίο που ανήκει σε γνωστό Έλληνα εφοπλιστή μετέφερε άνθρακα από τη Ρωσία προς την Τουρκία, παρά τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί από την ΕΕ. Πρόκειται για το πλοίο «Stavros» με σημαία Μάλτας, που ανήκει στην εταιρεία Eastern Mediterranean Maritime με έδρα τη Γλυφάδα. Μάλιστα ο εν λόγω εφοπλιστής έχει και σχέση με την κυβέρνηση της ΝΔ.

Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό δίκτυο, το «Stavros» ολοκλήρωσε τη φόρτωση 53.000 τόνων άνθρακα στις 29 Αυγούστου από το λιμάνι Ταμάν στη Μαύρη θάλασσα και στη συνέχεια κατευθύνθηκε προς την Τουρκία και το λιμάνι της Αλεξανδρέττας, όπου έφτασε στις 5 Σεπτεμβρίου.

Εκπρόσωπος της διαχειρίστριας εταιρείας του πλοίου μίλησε στο Bloomberg και ανέφερε ότι το συγκεκριμένο φορτίο που μεταφέρθηκε δεν συνιστά παραβίαση των ευρωπαϊκών κυρώσεων, αφού ο προορισμός δεν ήταν εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, όπως σημειώνει το αμερικανικό Μέσο, «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή νωρίτερα είχε πει πως οι κυρώσεις ισχύουν για θαλάσσιες μεταφορές που προέρχονται από τη Ρωσία ανεξαρτήτως προορισμού»

Παναγιώτης Δρίβας