Λίστες Πέτσα και Κικίλια: Οι διαφορές, οι διαφημιστικές εταιρείες και η ικανοποίηση της Κουμουνδούρου

 Λίστες Πέτσα και Κικίλια: Οι διαφορές, οι διαφημιστικές εταιρείες και η ικανοποίηση της Κουμουνδούρου

Μία ποιοτική διαφορά αναδείχθηκε στις εργασίες της εξεταστικής επιτροπής για τα διαφημιστικά κονδύλια που αφορούν στην πανδημία, καθώς από τις καταθέσεις και τα έγγραφα που κατέθεσαν οι εμπλεκόμενες διαφημιστικές εταιρείες προέκυψε ότι ο υπουργός Υγείας, Βασίλης Κικίλιας…ακολούθησε τον εντελώς αντίθετο δρόμο σε σχέση με τον Στέλιο Πέτσα.

Από τα τεκμήρια που κατατέθηκαν στην επιτροπή αναδεικνύεται ότι, σε αντίθεση με την «λίστα Πέτσα», η… «λίστα Κικίλια» διακρινόταν από πολύ συγκεκριμένα κριτήρια. Αναλυτικά, στη σύμβαση του Υπουργείου Υγείας σημειώνεται (άρθρο 2, παράγραφος Β Αντικείμενο της σύμβασης – Παροχή Υπηρεσιών) πως το αντικείμενο του έργου καταλαμβάνει «τη διαμόρφωση του σχεδιασμού και της τοποθέτησης στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης με την ενδεδειγμένη παραμετροποίηση, που αφορά όλες τις ομάδες αποδεκτών και συγκεκριμένα τις πληθυσμιακές ομάδες που ορίζονται στο πλαίσιο της παρ. 1 του άρθρου 74 του ν.4761/2020, με κριτήρια την τηλεθέαση των τηλεοπτικών σταθμών, βάσει της διαθέσιμης μέτρησης από ανεξάρτητο φορέα, όπου αυτός υφίσταται, ή με κριτήρια δημοφιλίας, καθώς και με αναφορά στον βαθμό ανταπόκρισης και απήχησης σε κάθε ηλικιακή ομάδα, συμπράττοντα φορέα κοκ ανωτέρω κατά τον αποτελεσματικότερο οικονομικά τρόπο». Μάλιστα, στο έβδομο πρακτικό της Επιτροπής Παραλαβής το οποίο αφορά τη δεύτερη εκταμίευση ποσού για την καμπάνια αναλύονται τα κριτήρια αυτά, ως εξής, στην σελίδα 72:

«Η επιλογή των μέσων σύμφωνα με την πρόταση του αναδόχου διενεργείται με αναφορά στα ακόλουθα:

Στα διαθέσιμα μερίδια τηλεθέασης για τους τηλεοπτικούς σταθμούς
Στις ακροαματικότητες των ραδιοφωνικών σταθμών Αθήνας, Θεσσαλονίκης και Περιφέρειας στη διαθεσιμότητα, τα στοιχεία αναγνωσιμότητας, πωλήσεων και διανομής για τα έντυπα μέσα
στη διείσδυση ανά site βάσει των unique users/browsers όπως αυτοί μετριούνται και καταγράφονται στα Google Analytics των sites”, όπως επισημαίνει το matrix24.gr.

Υπάρχει, όμως, και μία άλλη διάσταση που αφορά τις εταιρείες που “έτρεξαν” τις καμπάνιες για την πανδημία. Στην πρώτη περίπτωση (λίστα Πέτσα) η ανάθεση έγινε στην Initiative του κ. Μ. Γκάλγκου που κατέθεσε ήδη στην Εξεταστική επιτροπή. Ο “όγκος” της συγκεκριμένης εταιρείας, λένε οι γνωρίζοντες την διαφημιστική αγορά, δεν επέτρεπε ένα τόσο ευρύ έργο που έπρεπε να εκτελεστεί με διαφάνεια και “χειρουργική” ακρίβεια. Ποιοί επέμεναν για την επιλογή της συγκεκριμένης εταιρείας ήταν εκείνη την περίοδο ένα θέμα που είχε προκαλέσει καβγάδες στο Μέγαρο Μαξίμου. Κι αυτό γιατί άλλοι επέρριπταν την ευθύνη της επιλογής στον Στ. Πέτσα και άλλοι άφηναν να εννοηθεί πως υπήρξε και “εξωτερικός” δάκτυλος…συμβούλων. Η ουσία είναι πως η Initiative δεν ανταποκρίθηκε στο έργο και, κυρίως, δέχθηκε επιρροές τόσο κυβερνητικές (όπως αποκαλύφθηκε στην Εξεταστική), όσο και μιντιακές. Λέγεται, δηλαδή, πως τα ποσά που αναλογούσαν σε συγκεκριμένα ΜΜΕ εκτοξεύθηκαν στα ύψη με τρόπο που προκάλεσε εύλογα ερωτηματικά εκ των υστέρων ακόμα και σε στελέχη του Μεγάρου Μαξίμου που έσπευσαν πυροσβεστικά. Κεντρικό πρόσωπο του πρωθυπουργικού περιβάλλοντος, μάλιστα, εξέφρασε αρκετά δυναμικά την ενόχλησή του.

Λέγεται, δε, πως αυτό το πρόσωπο διέσωσε τα προσχήματα σε κάποιες περιπτώσεις, αναλαμβάνοντας να κατευνάσει τα πνεύματα ακόμα και προς το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Στην δεύτερη περίπτωση, ο Β. Κικίλιας πήγε…στα σίγουρα. Ανέθεσε το έργο της δικής του “λίστας” στην μεγαλύτερη ελληνική διαφημιστική με διεθνή παρουσία, την Tempo OMD των αδελφών Παπαπολύζου, μία εταιρεία με εγγυήσεις δεκαετιών που έχει αναλάβει τα μεγαλύτερα διαφημιστικά προγράμματα των τελευταίων ετών. Πρόκειται για μια μεγάλη εταιρεία με σημαντικό κύκλο εργασιών που δεν θα διακινδύνευε ούτε κατ΄ ελάχιστον τη φήμη της, κάτι που αποτελούσε κρίσιμο ζήτημα ιδιαίτερα μετά τον πολιτικό πάταγο που είχε προκαλέσει η διαχείριση της “λίστας Πέτσα”.

Η Tempo βασίστηκε στους κανόνες που ισχύουν στην αγορά και δεν απέκλεισε κανένα μέσο ενημέρωσης, η δε κατανομή των κονδυλίων έγινε με τρόπο σαφώς καλύτερο απ΄ ότι στην πρώτη περίπτωση.

Οι πληροφορίες, μάλιστα, λένε πως κατά την εκτέλεση της “λίστας Κικίλια” υπήρξε ικανοποίηση στον ΣΥΡΙΖΑ γιατί εκτίμησε πως δεν έγιναν αδικίες και υπερβολές. Αποτέλεσμα; Από το “κατηγορητήριο” ΣΥΡΙΖΑ για την Εξεταστική ο Βασίλης Κικίλιας και η “λίστα” του απουσίαζαν με ηχηρό τρόπο. Μαθαίνω, δε, πως η ικανοποίηση εκφράστηκε και…τηλεφωνικά.

Σχετικά Άρθρα