“Πράσινα ρούχα”: Ποιο υλικό κερδίζει την κούρσα του ανταγωνισμού

 “Πράσινα ρούχα”: Ποιο υλικό κερδίζει την κούρσα του ανταγωνισμού

Αλλαγές προοιωνίζονται τα επόμενα χρόνια στη μόδα, αφού η παγκόσμια κατεύθυνση είναι για «πράσινο ρούχο». Πρόκειται δηλαδή για ρούχο από ανακυκλώσιμα υλικά ή ρούχο, που μπορεί να ανακυκλώνεται εύκολα λόγω των υλικών κατασκευής του. Έτσι, το βαμβάκι, που συχνά χρησιμοποιήθηκε στην Ελλάδα και για την κατασκευή τζιν στο παρελθόν, όπως αποφαίνονται οι ειδικοί μπορεί να ελπίζει σε καλύτερες μέρες.

Της Άννας Φραγκάκη

Μετάξι, βαμβάκι, κάνναβη, μαλλί είναι μερικές από τις φυσικές ίνες, που χρησιμοποίησε ο άνθρωπος, για την ένδυση επί αιώνες και εξακολουθεί να τις χρησιμοποιεί σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό μέχρι σήμερα. Τις τελευταίες δεκαετίες γνώρισαν άνθηση οι τεχνητές ίνες ή η πρόσμειξη αυτών με φυσικές ίνες.

Η Ελλάδα δεν αξιοποίησε το μαλλί, που παρήγαγε, ενώ μεγάλος όγκος επιχειρήσεων στον χώρο της μεταποίησης του βάμβακος κυρίως από τη Βόρεια Ελλάδα πριν την οικονομική κρίση μετακόμισε σε γειτονικές χώρες, για να είναι οι εταιρείες ανταγωνιστικές. Σήμερα κάποιες απ΄ αυτές τις μάλλινες ίνες από ελληνικές εταιρίες εξάγονται στην Κίνα με τη μορφή δερμάτων.

Σε κάθε περίπτωση, ήδη από την προηγούμενη δεκαετία, κυρίως οικολογικές οργανώσεις φρόντιζαν να μας υπενθυμίζουν ότι μπορούμε να πάμε με ανακυκλώσιμη (πάνινη) τσάντα να ψωνίσουμε, ότι υπάρχουν ρούχα ανακυκλώσιμα κ.ά.

  • Τα οικολογικά προϊόντα στην ένδυση και την υπόδηση ακόμη και σε ακριβά καταστήματα ήταν στην πρώτη γραμμή κυρίως σε μωρά και νήπια για λόγους αλλεργιών, ενώ σταδιακά υπήρξαν και κάδοι για ανακύκλωση ρούχων στις γειτονιές. Όμως, η μείωση του μεριδίου των ορυκτών καυσίμων και του πετρελαϊκού τομέα φαίνεται να επεκτείνει οικολογικά υλικά και σε άλλες ηλικίες.

Η «πράσινη μόδα» δημιουργεί νέες ευκαιρίες αλλά και νέα προβλήματα στην αγορά, αφού κάποια από τα υλικά κατασκευής ρούχων σταδιακά θ’ αποσυρθούν ή θα μειωθεί σημαντικά η χρήση τους.

  • «Είναι σαφές, πως δεν έχουμε ολόκληρη την εικόνα, γιατί τα μαγαζιά είναι κλειστά εν μέσω πανδημίας και λειτουργεί μόνο το ηλεκτρονικό εμπόριο. Υπάρχει πάντα το θέμα «value for money», δηλαδή σχέση τιμής και ποιότητας, όμως, γενικά, ο κόσμος δεν είναι ενημερωμένος για το τι προσφέρει κάθε ρούχο ή παπούτσι. Υπάρχει μία μειοψηφία, η οποία ζητά ρούχο από συγκεκριμένα υλικά π.χ. κυρίως βαμβακερά ρούχα, γιατί έχει προβλήματα με αλλεργίες. Πιο «μυημένοι» είναι οι επαγγελματίες αθλητές ή προπονητές αλλά και οι σύγχρονες μαμάδες, που το ψάχνουν λίγο περισσότερο.  Πάντως, έχουμε αρχίσει ήδη να βλέπουμε αλλαγές στον χώρο της μόδας και της υπόδησης. Τις επόμενες δεκαετίες θεωρείται βέβαιο ότι θ΄ αυξήσει το μερίδιο αγοράς η «πράσινη μόδα», δηλαδή ρούχα, που θα προέρχονται από ανακυκλώσιμα υλικά ή από υλικά, τα οποία μπορούν να ανακυκλωθούν εύκολα», μας αναφέρει η Άννα Λυμπέρη, η οποία επί χρόνια είναι sales manager σε μαγαζιά λιανικής.  

Το βαμβάκι θα κερδίσει τη μάχη της πράσινης μόδας;  

Κάποιοι θεωρούν πως το βαμβάκι θα είναι ο μεγάλος νικητής, στη μάχη για  την «πράσινη μόδα».

  • Πρώτον, διότι το μετάξι θεωρείται δαπανηρό προϊόν κι όχι ευρείας κατανάλωσης και
  • κατά δεύτερο λόγο διότι το μαλλί έχει πρακτικές αδυναμίες στην επεξεργασία και κυρίως δεν έχει μεγάλη αντοχή στην καθημερινότητα ως υλικό.

Επιπλέον, ο χρόνος εργασίας μίας μέσης Ελληνίδας είναι πολύ μικρός, για να πλένει ρούχα στο χέρι, όπως είναι τα μάλλινα.

Παρότι άλλοι θεωρούν ότι το βαμβάκι θεωρείται οικολογικά επιζήμιο, επειδή χρειάζεται αρκετό νερό για ν΄ αναπτυχθεί φαίνεται πως κερδίζει το στοίχημα της νέας εποχής.

  • “Η καταγωγή του βαμβακιού είναι από ξηροθερμικές περιοχές, κυρίως της Νότιας Αμερικής, Αυστραλίας και Αφρικής”, μας αναφέρει ο Δρ. Μωχάμεντ Νταράουσε, προϊστάμενος, επιστημονικός υπεύθυνος του Εθνικού Κέντρου Ταξινόμησης Βάμβακος. Όπως εξηγεί, «αυτό το κάνει να προσαρμόζεται εύκολα στην έλλειψη νερού και υψηλές θερμοκρασίες. Για τον λόγο αυτό μέχρι πρόσφατα, το 65% της καλλιέργειας διεθνώς ήταν ξερική. Μάλιστα και στην Ελλάδα μέχρι την δεκαετία του ‘70 η καλλιέργεια ήταν ξερική. Δεν αφαιρεί από το έδαφος μεγάλες ποσότητες θρεπτικών στοιχείων σε σχέση με άλλες καλλιέργειες, συνεπώς ο χαρακτηρισμός ως «υδροβόρο» δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Είναι μια σύγχυση μεταξύ σπατάλης και ανάγκης. Το βαμβάκι έχει πολλές χρήσεις (σπόρο και την ίνα), για ζωοτροφή, ενδύματα, στην ιατρική, και στην κατασκευή υλικών αντοχής στην βιομηχανία κτλ».

Ο  κ. Νταράουσε εξηγεί:

  • «Είναι ανακυκλώσιμο, δεν προκαλεί αλλεργίες στο δέρμα κι είναι υδρόφιλο, δηλαδή απορροφά νερό 27 φορές περισσότερο από το βάρος του», γι΄ αυτό και χρησιμοποιείται όχι μόνο από κοινούς θνητούς αλλά και από επαγγελματίες αθλητές, που αθλούνται καθημερινά και θέλουν ρούχα, που απορροφούν την υγρασία κι απομακρύνουν τους μύκητες. 

Ο ίδιος σημειώνει:

  • «Το βαμβάκι είναι καλός αγωγός στην θερμότητα-δροσερό στο δέρμα, αναπνέει ως φυσικό υλικό, δεν προκαλεί στατικό ηλεκτρισμό, έχει μεγάλη αντοχή κι ανθεκτικότητα στη χρήση και δεν περιέχει χημικές ουσίες, όπως οι συνθετικές ίνες. Τα χαρακτηριστικά του αυτά το καθιστούν διεθνώς το πιο αγαπημένο προϊόν στη χρήση του από τον άνθρωπο, η οποία χρονολογείται 7.000 χρόνια! Οι φυσικές του ιδιότητες το κάνουν να υπερέχει σε σχέση με τις συνθετικές ίνες, αλλά και τις άλλες φυσικές ίνες», καταλήγει ο κ. Νταράουσε.

Σχετικά Άρθρα