Σκάνδαλο Uber: Εμπλοκή Μακρόν και παγκόσμιο λόμπι με ”κολλητούς” του Ομπάμα

 Σκάνδαλο Uber: Εμπλοκή Μακρόν και παγκόσμιο λόμπι με ”κολλητούς” του Ομπάμα

Εμπλοκή του Εμανουέλ Μακρόν δείχνουν οι διαρροές χιλιάδων εγγράφων για το παγκόσμιο σκάνδαλο της Uber. Εμπλέκονται επίσης, τα ονόματα του πρώην πρωθυπουργού της Ιταλίας Ματέο Ρέντσι, αλλά και του πρώην Ισπανού πρωθυπουργού Μαριάνο Ροχόι. Στον χείμαρρο του παγκόσμιου σκανδάλου παρασύρονται και στενοί συνεργάτες του Μπάρακ Ομπάμα, αλλά και πρέσβεις των ΗΠΑ, που προωθούσαν τη Uber παγκόσμια.

Ο Πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν κατέβαλε ιδιαίτερες προσπάθειες για να υποστηρίξει την εκστρατεία άσκησης πίεσης της Uber. Σε χιλιάδες αρχεία που διέρρευσαν αποκαλύπτεται ο τρόπος με τον οποίο η Uber «φλερτάρε» κορυφαίους πολιτικούς και πόσο μακριά έφτασε για να αποφύγει τη δικαιοσύνη.

Αναφέρουν λεπτομερώς την εκτεταμένη βοήθεια που έλαβε η εταιρεία από ηγέτες όπως ο Εμανουέλ Μακρόν και η πρώην επίτροπος της ΕΕ Νίλι Κρόες.

Τα αρχεία που διέρρευσαν, συμπεριλαμβανομένων των ανταλλαγών μηνυμάτων κειμένου μεταξύ στελεχών της Uber και του Μακρόν, αποκαλύπτουν πώς η επιχείρηση τον αναγνώριζε ως βασικό σύμμαχο όταν ήταν υπουργός Οικονομίας και στράφηκε σε αυτόν για βοήθεια στο παρασκήνιο.

Τα αρχεία δείχνουν ότι ο Μακρόν, ο οποίος επανεξελέγη ως πρόεδρος στη Γαλλία τον Απρίλιο, ήταν αρκετά κοντά στους διευθυντές της Uber κατά τη διάρκεια της διετούς θητείας του στο υπουργείο Οικονομίας μεταξύ 2014-2016.

Τα μηνύματα σκιαγραφούν ένα πορτρέτο ενός πολιτικού που, τουλάχιστον αρχικά, ήταν εξαιρετικά εξυπηρετικός με την Uber. «Ευχαριστώ αγαπητέ Τράβις», έγραψε ο υπουργός Οικονομίας, Βιομηχανίας και Ψηφιακών Υποθέσεων στον συνιδρυτή της εταιρείας Τράβις Κάλαννικ σε μια ανταλλαγή email στα τέλη του 2014. «Ας κρατήσουμε επαφή και ας προχωρήσουμε μαζί. Καλύτερα, Εμμανουέλ».

Ο μελλοντικός πρόεδρος ήταν φαινομενικά ντροπαλός για την καταγραφή των προσωπικών συναντήσεών του με τον Κάλαννικ στο δημόσιο ημερολόγιό του: από τις τέσσερις που αποκαλύφθηκαν από τη διαρροή, μόνο μία, στο Νταβός τον Ιανουάριο του 2016, φαίνεται να έχει δημοσιοποιηθεί. Στο παρασκήνιο, ωστόσο, τα αρχεία δείχνουν ότι αυτός και οι βοηθοί του έκαναν ό,τι μπορούσαν για να διευκολύνουν τη ζωή της Uber στη Γαλλία.

Κάποια στιγμή η Uber έγραψε στον Μακρόν λέγοντας ότι ήταν «εξαιρετικά ευγνώμων». «Το άνοιγμα και το καλωσόρισμα που δεχόμαστε είναι ασυνήθιστο στις σχέσεις κυβέρνησης-βιομηχανίας».

Εικόνα
Το δημοσίευμα του Guardian

Ο λομπίστας της Uber Μαρκ Μακγκάν περιέγραψε τη συνάντηση ως «Θεαματική. Κάτι που δεν είχε ξαναδεί», όπως δείχνουν τα αρχεία. «Θα χορέψουμε σύντομα», πρόσθεσε.

Ο Εμανουέλ και ο Τράβις συναντήθηκαν τουλάχιστον τέσσερις φορές, όπως δείχνουν τα αρχεία – στο Παρίσι και στη διάσκεψη του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός της Ελβετίας. Μόνο η συνάντηση στο Νταβός είχε δημοσιοποιηθεί.

Οι Γάλλοι οδηγοί ταξί εξοργίστηκαν ιδιαίτερα με την κυκλοφορία του UberPop το 2014 – μιας υπηρεσίας που επέτρεπε σε οδηγούς χωρίς άδεια να προσφέρουν υπηρεσίες, σε πολύ χαμηλότερες τιμές.

Τα δικαστήρια και το κοινοβούλιο το απαγόρευσαν, αλλά η Uber διατήρησε την υπηρεσία σε λειτουργία καθώς αμφισβήτησε τον νόμο.

Ο Μακρόν δεν πίστευε ότι υπήρχε μέλλον για την UberPop, αλλά συμφώνησε να συνεργαστεί με την εταιρεία για να ξαναγράψει τους νόμους της Γαλλίας που διέπουν τις άλλες υπηρεσίες της.

«Η Uber θα παράσχει το περίγραμμα για ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για το ridesharing. Θα συνδέσουμε τις αντίστοιχες ομάδες μας για να αρχίσουμε να εργαζόμαστε σε μια εφικτή πρόταση που θα μπορούσε να γίνει το επίσημο πλαίσιο στη Γαλλία», αναφέρει ένα email από τον Τράβις Καλάνικ στον Μακρόν.

Στις 25 Ιουνίου 2015, οι διαδηλώσεις έγιναν βίαιες και μια εβδομάδα αργότερα ο Μακρόν έστειλε μήνυμα στον Καλάνικ με μια προφανή προσφορά βοήθειας. «Θα συγκεντρώσω τους πάντες την επόμενη εβδομάδα για να προετοιμάσω τη μεταρρύθμιση και να διορθώσω τον νόμο».

Την ίδια μέρα, η Uber ανακοίνωσε την αναστολή του UberPop στη Γαλλία. Μερικούς μήνες αργότερα ο Μακρόν υπέγραψε διάταγμα που χαλαρώνει τις απαιτήσεις για την αδειοδότηση των οδηγών της Uber.

Η έκταση της σχέσης του προέδρου της Γαλλίας με την αμφιλεγόμενη εταιρεία που λειτουργούσε κατά παράβαση της γαλλικής νομοθεσίας δεν έχει αποκαλυφθεί μέχρι στιγμής.

Ένας εκπρόσωπος του Μακρόν ανέφερε σε ένα email: «Οι αρμοδιότητές του τον οδήγησαν φυσικά να συναντηθεί και να αλληλεπιδράσει με πολλές εταιρείες που εμπλέκονται στην απότομη αλλαγή που σημειώθηκε εκείνα τα χρόνια στον τομέα των υπηρεσιών, η οποία έπρεπε να διευκολυνθεί με το ξεκλείδωμα των διοικητικών και κανονιστικών εμποδίων. .»

Εκείνη την εποχή, η Uber δεν ήταν απλώς μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στον κόσμο – ήταν μια από τις πιο αμφιλεγόμενες, με δικαστικές υποθέσεις, ισχυρισμούς για σεξουαλική παρενόχληση και σκάνδαλα παραβίασης δεδομένων.

Τελικά, οι μέτοχοι είχαν μαζεμένα αρκετά και ο Τράβις Καλάνικ αναγκάστηκε να αποχωρήσει το 2017.

Η εταιρεία λέει ότι ο αντικαταστάτης του, Ντάρα Κροσροβσάχι, είχε «να μεταμορφώσει κάθε πτυχή του τρόπου λειτουργίας της Uber».

Επαφές, τηλέφωνα και email με Uber

Τα έγγραφα δείχνουν ότι αυτή θα είναι η πρώτη από σχεδόν 50 τηλεφωνικές κλήσεις, ανταλλαγές email ή συναντήσεις πρόσωπο με πρόσωπο μεταξύ του νέου υπουργού Οικονομίας ή του προσωπικού του και ανώτερων στελεχών της Uber.

Το μήλον της έριδος ήταν η υπηρεσία UberPop «από άτομο σε άτομο» της Uber, η οποία επέτρεπε σε ιδιώτες να προσφέρουν διαδρομές με τα δικά τους αυτοκίνητα. Για την Uber, αυτό ήταν κοινή χρήση αυτοκινήτων. Για τις αρχές της Γαλλίας ήταν μια άναρχη υπηρεσία εμπορικών μεταφορών, απαγορευμένη βάσει του νέου νόμου Τεβενούντ και των διαταγμάτων της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Ήταν το UberPop που προκάλεσε τις πιο βίαιες σκηνές στους πολέμους ταξί της Γαλλίας. Η Αμερικανίδα μουσικός Κόρτνεϊ Λαβ ενεπλάκη σε μια αψιμαχία τον Ιούνιο του 2015. «Πού είναι η γ@μημένη αστυνομία???» έγραψε στο Twitter η χήρα του Κουρτ Κομπέιν των Νιρβάνα στον τότε πρόεδρο, Φρανσουά Ολάντ. «Είναι νόμιμο για τους ανθρώπους σας να επιτίθενται στους επισκέπτες;»

Οι οδηγοί ταξί είχαν «στήσει ενέδρα στο αυτοκίνητό μας και κρατούν όμηρο τον οδηγό μας», έγραψε η Λαβ, προσθέτοντας μια φωτογραφία ενός οχήματος με αυγά. «Χτυπούν τα αυτοκίνητα. Αυτή είναι η Γαλλία; Είμαι πιο ασφαλής στη Βαγδάτη».

Το υπουργείο Δικαιοσύνης της Γαλλίας, οι φορολογικές αρχές και διάφοροι άλλοι ρυθμιστικοί φορείς έδειξαν όλοι πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τις δραστηριότητες της Uber, εισβάλλοντας στα γραφεία της εταιρείας στο Παρίσι, τη Λιλ και τη Λυών τουλάχιστον πέντε φορές από τα τέλη του 2014 έως τα μέσα του 2015.

Ενώ τα αρχεία δείχνουν ότι τα στελέχη της Uber αναγνώρισαν τον Μακρόν ως σύμμαχο, χαρακτήρισαν τον Βαλς από νωρίς ως αντίπαλο, καταγγέλλοντάς τον ιδιωτικά ως «εχθρό #1» και σχεδιάζοντας διαδηλώσεις εναντίον του.

Η καμπάνια της Uber: Πώς πρώην συνεργάτες του Ομπάμα βοήθησαν να πουλήσουν εταιρεία στον κόσμο

Ήταν ένα απόγευμα Κυριακής στις αρχές Νοεμβρίου του 2015, όταν ο Ντέιβιντ Πλουφ έστειλε email στον πρώην ακτιβιστή του Μπαράκ Ομπάμα, Μάθιου Μπαρζούν, πληκτρολογώντας «Κύριος πρεσβευτής» στη γραμμή θέματος.

Ο Plouffe εργαζόταν για την Uber και ο Barzun είχε ανταμειφθεί για τις προσπάθειές του για συγκέντρωση κεφαλαίων για τον πρόεδρο των ΗΠΑ με τη συνεργασία του Αμερικανού πρέσβη στο Ηνωμένο Βασίλειο.

«Ελπίζω να είστε καλά εσείς και η οικογένειά σας. Θα είμαι στο Λονδίνο στις 9 και 10 Δεκεμβρίου. Υπάρχει περίπτωση να φιλοξενήσετε την εκδήλωση που πρότεινες ευγενικά με τους influencers μια από αυτές τις μέρες; Η Uber, ο Τραμπ, η Κλίντον κ.λπ. πολλά για να συζητήσουμε… Ντέιβιντ».

Ο Μπαρζούν υποχρεώθηκε. «Τι ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ!» απάντησε ο πρέσβης. Λίγοι άνθρωποι απέρριψαν τον Plouffe. Ήταν μόνο ένα παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο η Uber αξιοποίησε τη φήμη του Plouffe και την πρόσβασή του στο δίκτυο Obama για να προωθήσει την ατζέντα του σε όλη την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με έγγραφα στα αρχεία της Uber που διέρρευσαν.

Το προσωπικό της πρεσβείας διοργάνωσε μια εκδήλωση τον Δεκέμβριο γύρω από τον Plouffe δίνοντας μια ομιλία για την οικονομία των συναυλιών και προσκάλεσαν την υπουργό επιχειρήσεων Anna Soubry, τον υπουργό σκιωδών επιχειρήσεων Kevin Brennan, βουλευτές με επιρροή, κυβερνητικούς αξιωματούχους, δημοσιογράφους και επιχειρηματίες.

uber σκάνδαλο, αποκαλύψεις, διαπλοκή, uberfiles

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ο Plouffe έκανε τους γύρους για την Uber, πηγαίνοντας να συναντήσει στο BBC, τον υποψήφιο δήμαρχο του Λονδίνου Zac Goldsmith και στελέχη ενός πιθανού Ρώσου επενδυτή στο Mayfair, καθώς και μια ομιλία στο thinktank Institute for Public Policy Research, όπως δείχνουν τα σχετικά ημερολόγια σε έγγραφα που διέρρευσαν.

Όλα τα στάνταρ κόμιστρα για τον Plouffe, έναν πολιτικό φορέα της A-list που είχε ενταχθεί στην Uber τον προηγούμενο χρόνο, φέρνοντας μαζί του ένα βιβλίο επαφών και την πολιτική φασαρία και επιρροή που αναζητούσε ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Uber, Travis Kalanick.

Ο Kalanick ήθελε κάποιον να βοηθήσει την Uber να αντιμετωπίσει τα «μεγάλα καρτέλ ταξί». Ο Plouffe, ο οποίος είχε ηγηθεί της επιτυχημένης εκστρατείας του Ομπάμα για τον Λευκό Οίκο το 2008, ήταν ιδανικός.

Αγωνιστής στο εμπόριο, ο Plouffe έγινε ένα από τα κεντρικά πρόσωπα στην παγκόσμια προσπάθεια λόμπι της Uber, χρησιμοποιώντας την εμπειρία του για να αποκτήσει η εταιρεία πρόσβαση σε ηγέτες, αξιωματούχους και διπλωμάτες.

Η Uber βασίστηκε επίσης σε έναν άλλο απόφοιτο του Ομπάμα ως σύμβουλο για πολιτικές συμβουλές, τον Jim Messina, ο οποίος είχε υπηρετήσει ως αναπληρωτής του Plouffe και τον σύστησε αρχικά στον Kalanick. Τα αρχεία υποδηλώνουν ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η Uber προσπάθησε να τον χρησιμοποιήσει για να αποκτήσει πρόσβαση σε δημόσιους αξιωματούχους.

Βοηθώντας να «μετακινηθεί η βελόνα»

Μια κλήση εδώ, μια συνάντηση εκεί. Το καλά στοχευμένο email για να ανοίξει μια πόρτα που διαφορετικά θα μπορούσε να είχε κλείσει σε πόλεις και χώρες όπου η Uber αντιμετώπιζε προβλήματα.

Μια εξέταση δεκάδων χιλιάδων εσωτερικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και επικοινωνιών της Uber που διέρρευσαν, δίνει σπάνια εικόνα για τους παρασκηνιακούς ελιγμούς της εταιρείας. Ο τότε Ιταλός πρωθυπουργός, Ματέο Ρέντσι, ο Ισπανός ομόλογός του, Μαριάνο Ραχόι, και ο ηγεμόνας του Ντουμπάι, Σεΐχης Μοχάμεντ μπιν Ρασίντ αλ-Μακτούμ, ήταν μεταξύ εκείνων που η Uber προσπάθησε να αποκτήσει πρόσβαση, μερικές φορές με μικτή επιτυχία.

Με τους διαφορετικούς τρόπους, υποδηλώνουν τα αρχεία που διέρρευσαν, η Plouffe και η Messina προώθησαν και συμβούλευαν την Uber σε μέρη όπου αντιμετώπισε τη μεγαλύτερη αντίσταση, ενίοτε εμφυσώντας μια αύρα νομιμότητας γύρω από μια εταιρεία που ήταν γνωστή για ανοιχτά παραβίαση κανονισμών και νόμων.

Η δουλειά τους για την εταιρεία φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με το πνεύμα της δέσμευσης της κυβέρνησης Ομπάμα να τερματίσει την κακή χρήση των φιλόξενων κυβερνητικών σχέσεων για την ενίσχυση των θέσεων των εταιρειών.

Τα αρχεία δείχνουν τον Plouffe να πηγαίνει από χώρα σε χώρα για να βοηθήσει την Uber στην αδυσώπητη εκστρατεία της να ανοίξει τον τομέα των μεταφορών. Φαινόταν να πιστεύει πολύ στο έργο της Uber, στο οποίο εντάχθηκε το 2014 ως ανώτερος αντιπρόεδρος πολιτικής και στρατηγικής.

«Όταν περπατάς μέσα από τα κεντρικά γραφεία της Uber στο Σαν Φρανσίσκο, ο τόπος σφύζει από νέους, λαμπρούς και αφοσιωμένους υπαλλήλους που πιστεύουν ότι είναι μέρος του να κάνουν κάτι ιστορικό και ουσιαστικό», είπε ο Plouffe σε μια ανάρτηση blog που ανακοινώνει τη δουλειά του. «Είναι ένα συναίσθημα που είχα την τύχη να το ζήσω στο παρελθόν».

Τα επόμενα δύο χρόνια, τα αρχεία δείχνουν ότι οι παρεμβάσεις του σε ορισμένες χώρες φαινόταν να βοήθησαν στην ανατροπή της τάσης για την Uber – ο Mark MacGann, ο επικεφαλής λομπίστες της εταιρείας στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, περιέγραψε τη δουλειά του στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, για παράδειγμα, ως «φοβερο».

Η επίσκεψη του Plouffe στην περιοχή το 2015 «είχε πραγματικά βοηθήσει να μετακινηθεί η βελόνα» σε μια εποχή που η Uber ήταν «στο κατώφλι» της επιβολής εναντίον της UberX στο Ντουμπάι, σύμφωνα με μια ανταλλαγή email.

Τα αρχεία που διέρρευσαν δείχνουν ξεκάθαρα πώς η Uber ζήτησε βοήθεια από πρεσβευτές των ΗΠΑ που ήταν γνωστοί τόσο στον Plouffe όσο και στη Messina για να βοηθήσουν στην εξομάλυνση των σχέσεων σε πόλεις όπου η Uber αντιμετώπιζε προβλήματα.

Αυτό ήταν απολύτως λογικό – συχνά οι διπλωμάτες ήταν μεγάλοι δωρητές του Ομπάμα. Χρονολογείται από το 2014: η Uber θεωρούσε τους νυν και πρώην κυβερνητικούς αξιωματούχους των ΗΠΑ ως κλειδί για τα σχέδια επέκτασής της, σύμφωνα με ένα υπόμνημα που διέρρευσε που περιέχεται στα αρχεία με τίτλο «Μόχλευση της κυβέρνησης των ΗΠΑ για την υποστήριξη των διεθνών επιχειρήσεων της Uber».

Το email από τον Plouffe στον Barzun το 2015 ήταν ένα προφανές παράδειγμα. Υπήρχαν και άλλοι.

Στη Γαλλία, ο MacGann είπε στον Plouffe το 2016 ότι η Uber χρειαζόταν την πρεσβευτή των ΗΠΑ στη Γαλλία, Jane Hartley, για να «παρέμβει» σε ζητήματα που σχετίζονται με τον αντίπαλο της Uber, Heetch. Ένας πρώην αξιωματούχος της Uber είπε ότι η προσέγγιση της εταιρείας προς τη Hartley αντικατοπτρίζει μια προσπάθεια παροχής «ενημέρωσης για την επιχείρηση».

«Της δώσαμε τη Γαλλία»

Όταν ο MacGann ρώτησε τη Messina σε ένα μήνυμα που διέρρευσε τον Ιούλιο εάν είχε μηνύματα για τη Hartley, μια μέρα πριν από ένα ραντεβού, η Messina απάντησε: «Πες της ότι την αγαπώ» και αργότερα: «Της δώσαμε τη ΓΑΛΛΙΑ».

Η Uber επιθυμούσε επίσης ο Plouffe να έχει μια ήρεμη κουβέντα με τον Tim Broas, τον πρεσβευτή των ΗΠΑ στην Ολλανδία, αφού ένα από τα στελέχη της εταιρείας εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με μια «πρόσφατη κλιμάκωση της δράσης εναντίον μας στη Ολλανδία (συμπεριλαμβανομένης της σύλληψης ανώτερου προσωπικού)».

«Πιθανώς δεν μπορεί να κάνει πολλά μέσω των επίσημων καναλιών, αλλά αξίζει να τον ενημερώσουμε ώστε να μπορεί να είναι ο πρωταθλητής μας στις ιδιωτικές συνομιλίες», είπε ο Corey Owens, ο οποίος ήταν επικεφαλής της παγκόσμιας δημόσιας πολιτικής της Uber εκείνη την εποχή, σε ένα email στο MacGann.

(Η Μεσίνα γνώριζε επίσης τον Μπρόας, αλλά μαραζόταν γι’ αυτόν. «Αν η πόλη των ΑΧΡΗΣΤΩΝ είχε δήμαρχο, θα ήταν ο Μπρόας», έγραψε σε ένα email τον Απρίλιο του 2015).

Ο Plouffe αρνήθηκε σε μια δήλωση ότι οποιοσδήποτε από τους δημόσιους αξιωματούχους που αναζήτησε ενώ εργαζόταν στην Uber ανταποκρίνονταν λόγω της προηγούμενης σχέσης και εργασίας του για την κυβέρνηση Ομπάμα.

«Επιτρέψτε μου να σας πω, μπαίνεις στην αίθουσα με έναν υπουργό Μεταφορών, δεν με νοιάζει πού είναι, πρωτεύουσα, δημοτικό συμβούλιο, ευρωπαϊκή πρωτεύουσα, αφρικανική χώρα, δεν τους νοιάζει τι έκανα εγώ ή οποιοσδήποτε άλλος πριν», είπε ο Plouffe. «Δεν αισθάνομαι ότι αυτό που έκανα προηγουμένως είχε μεγάλη σημασία στις αίθουσες όπου διαπραγματευόσασταν νόμους, οι οποίοι έτειναν να γίνουν πολύ συγκεκριμένοι για μια ολόκληρη σειρά ζητημάτων σχετικά με την κοινή χρήση διαδρομής».

Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διαρροή υποδηλώνουν επίσης ότι ο Plouffe πρέπει να γνώριζε μερικές από τις πιο αμφίβολες τακτικές της Uber. Τα αρχεία δείχνουν ότι συμπεριλήφθηκε σε αλληλογραφία που έδειχνε ότι η εταιρεία επιδίωκε να εμποδίσει τις έρευνες ή την επιβολή της νομοθεσίας κατά των λειτουργιών της, οι οποίες είχαν κριθεί παράνομες σε ορισμένες δικαιοδοσίες.

Όταν το γραφείο της Uber στο Παρίσι δέχθηκε έφοδο από τη γαλλική ρυθμιστική αρχή ανταγωνισμού και καταναλωτών, τη διεύθυνση για την πολιτική ανταγωνισμού, τις υποθέσεις καταναλωτών και τον έλεγχο της απάτης (DGCCRF), τον Νοέμβριο του 2014, η Plouffe αντιγράφηκε σε μια αλυσίδα email στην οποία ανώτερα στελέχη συζητούσαν για την περικοπή της πρόσβασης στους υπολογιστές του προσωπικού. απόκρυψη ευαίσθητων δεδομένων, ένα πρωτόκολλο που αργότερα έγινε γνωστό ως «διακόπτης δολοφονίας» (διακόπτης Kill».

Σε απάντηση στην είδηση ​​της επιδρομής, ο Plouffe έγραψε: «Αναφέρονται στον [τον τότε Γάλλο υπουργό Οικονομίας, Εμμανουέλ] Μακρόν, σωστά;»

Σε μια άλλη περίπτωση, ένα email προς τον Plouffe ανέφερε ότι η χρήση του διακόπτη kill πιθανώς εμπόδισε την πρόσβαση στα δεδομένα της Uber από τις αρχές κατά τη διάρκεια μιας επιδρομής. Τον Μάρτιο του 2015, ζήτησε σε ένα μήνυμα «ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο» σχετικά με μια άλλη επιδρομή στη Γαλλία. Ο Plouffe δεν απάντησε σε ερωτήσεις σχετικά με τις προφανείς γνώσεις του σχετικά με τη χρήση του διακόπτη kill ή γιατί συμπεριλήφθηκε στα email.

Η βία ως μοχλός

Ο πρώην αρχηγός της εκστρατείας του Ομπάμα είχε επίσης κάποια προσωπική εμπειρία για το πώς οι οδηγοί ταξί είχαν τροφοδοτηθεί από το επιχειρηματικό μοντέλο της Uber. Σε μια συνάντηση για πρωινό στο ξενοδοχείο Amigo στις Βρυξέλλες τον Σεπτέμβριο του 2015, ο Plouffe, ο υπουργός Μεταφορών της περιοχής των Βρυξελλών, Pascal Smet, και ένα άλλο στέλεχος της Uber εντοπίστηκαν από οδηγούς ταξί .

Οι οδηγοί άρχισαν να σφυροκοπούν το παράθυρο. Το πάρτι έπρεπε να διωχθεί από μια διαφορετική έξοδο. Σε μια άλλη περίπτωση στη Ρώμη, οι οδηγοί ταξί άρχισαν να κυνηγούν τον Plouffe όταν ανακάλυψαν ότι είχε μια συνάντηση με έναν αξιωματούχο, αναγκάζοντας την Uber του να οδηγήσει με όπισθεν σε μονόδρομο.

Τέτοια περιστατικά θεωρήθηκαν μερικές φορές από στελέχη της Uber ως χρήσιμος μοχλός για τη βελτίωση της φήμης της εταιρείας – κάτι που φαινόταν να αναγνωρίζει ο Plouffe. Το 2016, σε μια ομιλία του στο Κάιρο, είπε: «Έχουμε δει κάποια βία σε όλο τον κόσμο, αλλά αυτό συνήθως καταλήγει να επισπεύσει τη ρυθμιστική δέσμευση με την κυβέρνηση».

Σε δήλωσή του, ο Plouffe είπε ότι τα χρόνια του στην Uber σημαδεύτηκαν από μια «πολύ δημόσια, παγκόσμια και μερικές φορές έντονη συζήτηση σχετικά με το πώς και αν πρέπει να ρυθμιστεί η κοινή χρήση διαδρομής».

«Μερικές φορές αυτές οι συζητήσεις και οι διαπραγματεύσεις ήταν απλές, μερικές φορές ήταν πιο προκλητικές και μερικές φορές υπήρχαν άνθρωποι μέσα στην εταιρεία που ήθελαν να πάνε πολύ μακριά», είπε. «Έκανα ό,τι μπορούσα για να αντιταχθώ όταν πίστευα ότι θα ξεπερνούσαν τα όρια – μερικές φορές με επιτυχία, μερικές φορές όχι».

Ο Plouffe εργάστηκε για την Uber μέχρι τον Ιανουάριο του 2017. Υπάρχουν αυστηροί κανόνες σχετικά με το lobbying στις ΗΠΑ και ένα μήνα μετά την αποχώρηση του Plouffe επιβλήθηκε πρόστιμο 90.000 δολαρίων από το Συμβούλιο Δεοντολογίας του Σικάγου για παράνομες πιέσεις στον τότε δήμαρχο του Σικάγο, Rahm Emanuel, ο οποίος είχε υπηρετήσει ως αρχηγός του Ομπάμα.

Χρήσιμες συζητήσεις

Αν ο Plouffe ήταν ομαλός χειριστής, η Μεσίνα είχε διαφορετικό στυλ. Ο πρώην υποστηρικτής του Ομπάμα φαίνεται ότι συνδύασε το συμβουλευτικό του έργο για την Uber με το ξεχωριστό πολιτικό συμβουλευτικό έργο του.

Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου δείχνουν ότι η Messina, η οποία συμβουλεύτηκε την Uber από το 2013, μερικές φορές έκανε check-in με την εταιρεία πριν από προγραμματισμένες συναντήσεις με πολιτικούς πελάτες ή υποψήφιους πελάτες, συμπεριλαμβανομένων των Renzi και Rajoy.

Το 2015, μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που διέρρευσαν δείχνουν ότι ο Messina ρώτησε τον MacGann εάν έπρεπε να θίξει τα ρυθμιστικά ζητήματα της Uber στην Ισπανία με τον Rajoy στην πρώτη του συνάντηση με τον τότε πρωθυπουργό.

Όταν ο MacGann απάντησε ότι θα ήταν «χρήσιμο» για τη Μεσίνα να πει στον Ραχόι ότι η Uber θα μπορούσε να φέρει «πολύτιμες θέσεις εργασίας και φορολογικά έσοδα» στην Ισπανία αν κάποιος από το κόμμα του «μας άκουγε» – η Uber δεν είχε «ανέβει ψηλότερα» από τον γραμματέα του κράτους για τις τηλεπικοινωνίες – «ψυχρά» απάντησε η Μεσσήνη.

«Όχι ότι πιστεύω ότι η πρώτη τους συνάντηση μαζί μου θα οδηγήσει σε συμφωνία, αλλά είναι χρήσιμο να ξεκινήσει η συζήτηση», πρόσθεσε.

Ο Ραχόι δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο.

Τον Ιανουάριο του 2016, όπως δείχνουν τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που διέρρευσαν, ο Μεσίνα συνάντησε τον Ρέντσι αφού «ενημερώθηκε λεπτομερώς» από την Uber για την προτεινόμενη νομοθεσία της Ιταλίας και τις τροποποιήσεις που προτιμούσε η ίδια η Uber σε αυτήν. «

Ένας εκπρόσωπος του γραφείου του Ρέντσι είπε ότι ο πρώην πλέον πρωθυπουργός δεν πίστευε ότι μίλησε ποτέ στη Μεσίνα για την Uber, αλλά ότι αν «θιχτεί ποτέ σε μια συνομιλία» συνέβη «ως δευτερεύον θέμα».

Ένας εκπρόσωπος της Messina είπε ότι η δουλειά του για την Uber περιελάμβανε τη βοήθεια της εταιρείας «να κατανοήσει το πολιτικό τοπίο» στην Ευρώπη και ότι «ποτέ δεν είχε εμπλακεί σε λόμπι». «Επιπλέον, δεν μίλησε ποτέ με κανέναν αρχηγό κράτους για λογαριασμό της Uber, συμπεριλαμβανομένων των Μπόρις Τζόνσον, Μαριάνο Ραχόι ή Ματέο Ρέντσι», είπε ο εκπρόσωπος.

Η Uber δεν απάντησε σε ερωτήσεις σχετικά με τη δουλειά του Plouffe και της Messina για την εταιρεία. Ανέφερε ότι η Μεσίνα δεν ήταν σύμβουλος τουλάχιστον από το 2017.

Ένας εκπρόσωπος του Kalanick είπε ότι «σε μια βιομηχανία όπου ο ανταγωνισμός ήταν ιστορικά εκτός νόμου», απαιτείται μια «αλλαγή του status quo». «Ως φυσικό και προβλέψιμο αποτέλεσμα, τα εδραιωμένα συμφέροντα της βιομηχανίας σε όλο τον κόσμο αγωνίστηκαν για να αποτρέψουν την τόσο αναγκαία ανάπτυξη του κλάδου των μεταφορών».

Πηγή: Guardian

Σχετικά Άρθρα