Μελέτη-φωτιά στο Μαξίμου: Εφιαλτική πρόβλεψη για αμόλυβδη στα 2,8 ευρώ στην Αθήνα και πάνω από 3 ευρώ στα νησιά

 Μελέτη-φωτιά στο Μαξίμου: Εφιαλτική πρόβλεψη για αμόλυβδη στα 2,8 ευρώ στην Αθήνα και πάνω από 3 ευρώ στα νησιά

Μελέτη-φωτιά έχει τεθεί υπόψιν του Μεγάρου Μαξίμου, σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδει το news247.gr, σύμφωνα με την οποία είναι πολύ πιθανό η τιμή της βενζίνης να φτάσει κατά μέσο όρο τα 2,8 ευρώ το λίτρο στην Αττική και να ξεπεράσει τα 3 ευρώ στα νησιά μέχρι τα τέλη Ιουνίου.

Σήμερα, η μέση τιμή της αμόλυβδης, πανελλαδικά, διαμορφώνεται στα 2,2 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης πάνω από το 1,90 ευρώ το λίτρο, η κατανάλωση μειώνεται δραματικά, οι βενζινοπώλες κρούουν τον κώδωνα κάνοντας λόγο για “λουκέτα”, ενώ η αισχροκέρδεια εντείνεται παρά τις εξαγγελίες για εφόδους, ελέγχους και πρόστιμα.

Η μελέτη προβλέπει ότι δεν είναι καθόλου απίθανο εντός των επόμενων 40 ημερών, δηλαδή μέχρι τα τέλη Ιουνίου, η τιμή της απλής αμόλυβδης να φτάσει στα μεγάλα αστικά κέντρα μέχρι και τα 2,80 ευρώ ανά λίτρο.

Αυτό σημαίνει ακόμα μεγαλύτερες τιμές στα νησιά, τα οποία, εν μέσω τουριστικής περιόδου, θα δουν την τιμή της αμόλυβδης να σπάει το φράγμα των 3 ευρώ ανά λίτρο.

Η επιδότηση για την αγορά καυσίμων μέσω του fuel pass και η έκπτωση στην αγορά πετρελαίου κίνησης, έστω και μικρή, έχει ήδη υπερκεραστεί από τις εξελίξεις. Σχετικά με το θέμα αυτό έχει ξεσπάσει και ενδοκυβερνητική διαμάχη, με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη περίπου να προεξοφλεί συνέχιση της επιδότησης (με δηλώσεις του την περασμένη Παρασκευή στον Realfm), και, μόλις χθες, τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θόδωρο Σκυλακάκη και στη συνέχεια τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου να τον διαψεύδουν, επικαλούμενοι τον εξαντληθέντα δημοσιονομικό χώρο.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι στιγμής όπως η επιδότηση των 40 – 50 ευρώ για την κατανάλωση βενζίνης και η επιδότηση των 15 λεπτών στο πετρέλαιο κίνησης δεν είχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, την ώρα που οι καταναλωτές βλέπουν την τιμή της αμόλυβδης να σπάει όλα τα ρεκόρ και να είναι αυτή τη στιγμή η δεύτερη υψηλότερη στην Ευρωζώνη πίσω μόνο από τη Φινλανδία.

Μέσα σε αυτό το κλίμα των ανατιμήσεων και της αισχροκέρδειας, η κυβέρνηση επικαλείται μεν την αποδοχή των μέτρων με πλαφόν στην χονδρεμπορική τιμή και παρεμβάσεις στην λιανική από την Κομισιόν, από την άλλη, όμως, συζητά για «συμφωνία κυρίων» με τους παράγοντες της αγοράς προκειμένου να αποκλιμακωθούν τουλάχιστον οι τιμές στα νησιά.

Τα διεθνή αίτια της αύξησης στις τιμές των καυσίμων είναι κατά κύριο λόγο η κούρσα στην τιμή του αργού πετρελαίου που επιτείνεται από τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ελάττωση της ροής του Ρωσικού πετρελαίου, η αύξηση της ζήτησης και κυρίως, σε ότι αφορά την Ευρώπη, από την καταβαράθρωση της ισοτιμίας του δολαρίου με το ευρώ. Η ισοτιμία τείνει να φτάσει στο 1 προς 1 όταν πριν λίγα χρόνια ήταν 1 προς 1,5.

Στη χώρα μας ωστόσο οι σταθερά αυξημένες τιμές στα καύσιμα οφείλονται κατά κύριο λόγο στην πολύ υψηλή φορολόγηση της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης για τα καύσιμα είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη και βεβαίως υπεραποδίδει στο δημόσιο προϋπολογισμό όσο οι αρχικές τιμές του προϊόντος είναι από μόνες τους υψηλές.

Πάντως, την ώρα που ακόμα και στη Γερμανία αποφασίστηκε η δραστική μείωση για ένα τρίμηνο του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα στην ελληνική κυβέρνηση απορρίπτουν αυτό το ενδεχόμενο καθώς θα είχε δημοσιονομικές επιπτώσεις .

«Δεν γίνεται να μειώσουμε τα έσοδα του κράτους και να αυξήσουμε τις δαπάνες τη στιγμή που η χώρα μας έχει το μεγαλύτερο λόγο χρέους προς το ΑΕΠ σε όλο τον κόσμο» ανέφερε σχετικά ο υπουργός Ανάπτυξης.

Πάνω από 2,50 ευρώ/λίτρο έχει σκαρφαλώσει η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στα πρατήρια των νησιών του Αιγαίου.

Χαρακτηριστικές είναι οι τιμές στα πρατήρια της Λήμνου και της Ικαρίας, όπου η το λίτρο άγγιξε τα 2,57 ευρώ και τα 2,59, αντίστοιχα.

Παράλληλα, στη Λέσβο, τη Χίο και τη Σάμο, λόγω των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, οι τιμές κυμαίνονται από 2,17 έως 2,32 ευρώ το λίτρο.

Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Λέσβου-Λήμνου, Νίκος Βελετάκης, έκανε λόγο για πανδημία στις τιμές των καυσίμων και ζήτησε να μειωθεί ο ΦΠΑ.

«Από τη στιγμή που υπάρχει μια πανδημία στην αμόλυβδη, θεωρώ ότι ο ΦΠΑ πρέπει να είναι στο 6%, μέχρι να τελειώσει αυτό το σκηνικό», είπε, προσθέτοντας ότι κάθε καταναλωτής διαθέτει ένα μικρό ποσό. «Το αυτοκίνητο δεν το χρησιμοποιεί για βόλτα πλέον, μόνο για δουλειά και έκτακτες ανάγκες», τόνισε.

Στα ύψη οι τιμές και στις Σποράδες, όπου σύμφωνα με την ΕΡΤ, η αμόλυβδη πωλείται προς 2,51 ευρώ/λίτρο στη Σκιάθο.

«Τα πράγματα είναι δύσκολα, η τιμή έχει εκτοξευτεί», αναφέρει ο Κώστας Νιτλέζος, πρατηριούχος στο νησί. «Περνάνε αμάξια και βάζουν 10-15 ευρώ. Μηχανάκια 2 ευρώ, 1 ευρώ», συμπλήρωσε.

Με πληροφορίες από το news247.gr

Σεραφείμ Κοτρώτσος