Μαύρη χρονιά: Έως 400.000 απολύσεις στις αεροπορικές εταιρείες – Στοιχεία σοκ για την κίνηση και την απώλεια εσόδων στην Ελλάδα

 Μαύρη χρονιά: Έως 400.000 απολύσεις στις αεροπορικές εταιρείες – Στοιχεία σοκ για την κίνηση και την απώλεια εσόδων στην Ελλάδα

Μαύρη χρονιά, όχι μόνο για τον Τουρισμό, το έτος 2020, αλλά και για την αεροπορική, πολιτική βιομηχανία. Με εξαίρεση τις ΗΠΑ, όπου υπήρξε, λόγω των εγχώριων μετακινήσεων, τεράστια αλλά κατάτι λιγότερη ζημιά, η πτώση των εσόδων της παγκόσμιας, αεροπορικής, πολιτικής βιομηχανίας δημιούργησε τσουνάμι και στον τουρισμό. Οι αεροπορικές εταιρίες βρέθηκαν στο μάτι του κυκλώνα, χιλιάδες θέσεις εργασίας χάθηκαν ενώ υπήρξαν ασφυκτικές οικονομικές πιέσεις και στα αεροδρόμια.

Της Άννας Φραγκάκη

Μεγάλες, διεθνείς αεροπορικές εταιρίες, με εξαιρετικά χαρτοφυλάκια τόσο στον χώρο των καταναλωτών, όσο και της εφοδιαστικής αλυσίδας είδαν το χαρτοφυλάκιό τους, να γκρεμίζεται λόγω των περιοριστικών μέτρων ενώ τα έξοδα αυξήθηκαν και λόγω των μέτρων απολύμανσης.

  • Ας σημειωθεί ότι και μέσα στη δεκαετία του μιλένιουμ υπήρξαν προβλήματα και πτωχεύσεις αλλά το 2020 ήταν μια καταστροφική χρονιά. Χιλιάδες άνθρωποι σε όλον τον κόσμο απολύθηκαν ή βρέθηκαν σε μειώσεις μισθών  δημιουργώντας μία ασφυκτική πίεση και στον τομέα του τουρισμού.

Τόσο ευρωπαϊκές, όσο κι εταιρίες της Μέσης κι Άπω Ανατολής απέλυσαν προσωπικό ενώ ακόμη κι η ιστορική αεροπορική βιομηχανία της Αυστραλίας, που ιδρύθηκε μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ανακοίνωσε απολύσεις με τις συνολικές θέσεις εργασίας, που χάθηκαν να είναι ανυπολόγιστες (μερικοί μιλούν για 350.000 – 420.000 θέσεις εργασίας).

Πέρα από τα περιοριστικά μέτρα των κρατών, οι ίδιες οι εταιρίες αναγκάστηκαν να συρρικνώσουν τα δρομολόγιά τους, με αποκορύφωμα ακόμη κι η Lufthansa να αναζητά κρατικό αποκούμπι. Το γεγονός αυτό οδήγησε σε σειρά αποφάσεων για την ενίσχυση της αεροπορικής βιομηχανίας, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις ευρωπαϊκές και στις τρίτες χώρες, με μετοχοποιήσεις κ.ά.

Στοιχεία από το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) δείχνουν, πως η πανδημία είχε τεράστιες επιπτώσεις στην αεροπορική βιομηχανία με αποτέλεσμα να σημειωθεί μείωση των αφίξεων κατά 74%, διεθνώς, δηλαδή από 1,5 δισεκατομμύριο αφίξεις μόλις 381 εκατομμύρια.

Στην Ευρώπη, οι μετακινήσεις σημείωσαν επίσης κάθετη πτώση από 70% δηλαδή περίπου 746 εκ. μετακινήσεις σε μόλις 221 εκατομμύρια.

Η μείωση αφίξεων στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, το 2020, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση μειώθηκε κατά -76,5% και διαμορφώθηκε στις 7.375 χιλ. ταξιδιώτες, έναντι 31.348 χιλ. ταξιδιωτών το 2019. Κατά την επισκοπούμενη περίοδο, η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ΕΕ-27 διαμορφώθηκε στις 4.889 χιλ. ταξιδιώτες, παρουσιάζοντας πτώση κατά -73,6% σε σύγκριση με το 2019, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες εκτός της ΕΕ-27 μειώθηκε κατά -80,6% και διαμορφώθηκε στις 2.485 χιλ. ταξιδιώτες.

  • Η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ζώνης του ευρώ μειώθηκε κατά -68,9%, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ΕΕ-27 εκτός της ζώνης του ευρώ μειώθηκε κατά -80,7%.

Ειδικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία παρουσίασε πτώση κατά -62,1% και διαμορφώθηκε στις 1.526 χιλ. ταξιδιώτες, ενώ αυτή από τη Γαλλία μειώθηκε κατά -69,6% και διαμορφώθηκε στις 469 χιλ. ταξιδιώτες. Αναφορικά με τις χώρες εκτός της ΕΕ-27, η ταξιδιωτική κίνηση από το Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκε κατά -69,5% και διαμορφώθηκε στις 1.069 χιλ. ταξιδιώτες, ενώ αυτή από τις ΗΠΑ μειώθηκε κατά -91% και διαμορφώθηκε στις 107 χιλ. ταξιδιώτες. Τέλος, η ταξιδιωτική κίνηση από τη Ρωσία μειώθηκε κατά -95,6% και διαμορφώθηκε στις 26 χιλ. ταξιδιώτες!

Το πρωτόκολλο για μετακινήσεις

«Ο τουρισμός και κατ’ επέκταση η πολιτική αεροπορία είναι οι τομείς, που εθίγησαν περισσότερο από κάθε άλλον από την πανδημία», ανέφερε σε δηλώσεις του στο “libre”, ο βουλευτής της ΝΔ, Μαγνησίας, Χρήστος Μπουκώρος.

  • «Με δεδομένο ό,τι το αποτύπωμα του τουρισμού στο ΑΕΠ της Ελλάδας είναι ακόμη μεγαλύτερο κι από τις υπόλοιπες μεσογειακές χώρες αντιλαμβανόμαστε όλοι τη σημασία της γρήγορης εξόδου από την πανδημία και της έναρξης των αφίξεων, που θ΄ αναζωογονήσουν και τα ταμεία των αεροπορικών εταιρειών και τα δημόσια έσοδα. Στην κατεύθυνση αυτή η πρόταση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για το πιστοποιητικό εμβολιασμού μπορεί να φέρει την Ελλάδα στην πρωτοπορία της επανεκκίνησης του τουρισμού και της πλήρους επαναλειτουργίας των αεροπορικών εταιρειών, κατέληξε ο κ. Μπουκώρος.

Οι αεροπορικές εισπράξεις

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ, εξετάζοντας στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδας διαπιστώνεται πως το 2020, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν μείωση κατά -76,5% σε σύγκριση με το 2019 και διαμορφώθηκαν στα 4.280 εκατ. ευρώ. Συγκριτικά μικρότερη μείωση παρουσίασαν οι χώρες της Ζώνης του Ευρώ (- 69% στις αφίξεις και στα έσοδα). Η μείωση αυτή αποτυπώνεται και στα διοικητικά στοιχεία αφίξεων από το εξωτερικό.

Ειδικότερα:

  • Την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2020 καταγράφηκαν 5,9 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις έναντι 21,5 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2019, παρουσιάζοντας μείωση κατά -72,5%/-15,6 εκατ. αφίξεις.
  • Την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2020 καταγράφηκαν 2,6 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 12,3 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου -Δεκεμβρίου 2019, παρουσιάζοντας μείωση κατά -9,7 εκατ./-78,7%.

Σχετικά Άρθρα