• 13 Ιουνίου, 2021

“Μάχη” για το νέο ΒΟΑΚ – Μητσοτάκης: Έτοιμοι για το χρονοδιάγραμμα κατασκευής – ΣΥΡΙΖΑ: Ντροπή και μόνο ντροπή – Τοπικές αντιδράσεις

 “Μάχη” για το νέο ΒΟΑΚ – Μητσοτάκης: Έτοιμοι για το χρονοδιάγραμμα κατασκευής – ΣΥΡΙΖΑ: Ντροπή και μόνο ντροπή – Τοπικές αντιδράσεις

«Η δέσμευση που ανέλαβα προεκλογικά για τον ΒΟΑΚ γίνεται πράξη. Ο δρόμος θα γίνει και η Κρήτη θα αποκτήσει επιτέλους το δρόμο που της αξίζει», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην παρουσίαση που έγινε στο παλιό λιμάνι των Χανίων για το έργο του Βόρειου Οδικού ‘Αξονα Κρήτης. Ο πρωθυπουργός τόνισε πως τώρα η κυβέρνηση είναι έτοιμη να παρουσιάσει το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του με απόλυτη βεβαιότητα. Ανέφερε πως εκείνος πήρε το δίπλωμά του το 1986 και 35 χρόνια μετά ένα μεγάλο κομμάτι του ΒΟΑΚ είναι ακριβώς ίδιο, ενώ η υπόλοιπη χώρα κατάφερε και απέκτησε ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο.

Αναφερόμενος σε όσα είχε πει προεκλογικά για τον ΒΟΑΚ υπενθύμισε ότι δεν μπήκε τότε σε λεπτομέρειες για τον τρόπο που επρόκειτο να υλοποιηθεί, ενώ είπε ότι ο δρόμος θα έχει διόδια όπως έχουν όλοι οι αντίστοιχοι αυτοκινητόδρομοι. «Γνώριζα ότι υπήρχε παντελής μελετητική μελέτη», συνέχισε και μιλώντας για τις κατά καιρούς εξαγγελίες μέχρι τότε, έκανε λόγο για λόγια του αέρα. Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι ο ίδιος προσωπικά και το υπουργείο Μεταφορών κατάβαλαν μεγάλη προσπάθεια ώστε μέρος της χρηματοδότησης να εξασφαλιστεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.

«Δεν ήταν καθόλου εύκολο καθώς αυτό το Ταμείο χρηματοδοτεί υποδομές του μέλλοντος και ο ΒΟΑΚ είναι εκκρεμότητα που έρχεται από το παρελθόν. Καταφέραμε όμως και για τον βόρειο άξονα του Ε65 να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης», σημείωσε προσθέτοντας ότι θα υπάρχει πρόσθετη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και το συνολικό κόστος του έργου θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ.

«Σήμερα είναι ο μεγαλύτερος νέος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη. Δεν υπάρχει άλλο αντίστοιχο έργο. Για τη σημασία και την ανάγκη του δεν χρειάζεται να σας πείσω. Αρκεί να πω ότι αν δεν προχωρήσουμε σε αυτό η Κρήτη θα παραμείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη. Για μένα αποτελεί αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα», υπογράμμισε και συμπλήρωσε: «Τον ΒΟΑΚ τον προχωράμε και για ένα ακόμη λόγο πιο προσωπικό και ανθρώπινο κυρίως για τους συντοπίτες μας που έχουν θρηνήσει θύματα».

Ο πρωθυπουργός υπενθύμισε ότι με τον Λευτέρη Αυγενάκη είχαν ανακοινώσει προεκλογικά ένα πολύ αναλυτικό σχέδιο για τη μείωση των τροχαίων με ιδιαίτερη έμφαση στην Κρήτη. Εξήγησε ότι δεν είναι μονο θέμα οδικών υποδομών αλλά και εκπαίδευση, αντιλήψεων, νοοτροπίας για τη σχέση με το τιμόνι και το αλκοόλ, αλλά και τεχνολογίας καθώς περνάμμε στην ημιαυτόνομη και αυτόνομη οδήγηση. «Ο ΒΟΑΚ θα είναι δρόμος του μέλλοντος. Θα έτοιμες αυτές τις υποδομές και θα έχει φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα”, υπογράμμισε.

Είπε επίσης ότι γνωρίζει πως στην πορεία κατασκευής του θα υπάρχουν δυσκολίες και πως ένα από τους λόγους που δεν προχωρούσε ήταν και το γεγονός ότι υπήρχαν τοπικές αντιδράσεις και συμφέροντα. «Η χάραξη έχει κλείσει. Μπορεί να υπάρχουν δυνατότητες για μικρές αλλαγές. Όταν με ρώτησαν για τη χάραξη είπα ότι δεν θέλω να ξέρω, εσείς θα μου πείτε», συμπλήρωσε, τονίζοντας πως «θα δουλέψουμε όλοι μαζί ωστε το έργο να γίνει». Ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε επίσης ότι θα γίνουν επίσης το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου για να μην γίνει δεύτερο “Ελληνικό”, η μικρή και η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης με ηλεκτρικά καλώδια, τα μεγάλα αντιπλημμυρικά αρδευτικά έργα. Από το νέο ΕΣΠΑ θα απορροφηθούν, είπε, 8,2 δισ. για τις περιφέρειες και ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να είμαστε από τις πρώτες χώρες που θα το ολοκληρώσει.

Ο πρωθυπουργός πρόσθεσε ότι στην Κρήτη βρίσκονται στον υπερθετικό βαθμό όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας και τώρα ανοίγονται τεράστιες ευκαιρίες.

«Μας ενώνει το ίδιο κοινό όραμα για τον τόπο και το μέλλον του. Είμαι πολύ αισιόδοξος ότι καθώς τελειώνουμε με την περιπέτεια του κορονοϊού, ανοίγεται ένας νέος μεγάλος αναπτυξιακός κύκλος για όλη τη χώρα και την Κρήτη. Καθώς ξεκινάμε να υποδεχθούμε επισκέπτες για τη φετινή τουριστική περίοδο θέλω να ζητήσω να επιμείνουμε στο τρίπτυχο εμβολιαστείτε, προετοιμαστείτε, υποδεχτείτε», συνέχισε.

Ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι ακόμη δεν έχουμε τελειώσει με τον κορονοϊό και πως τα βασικά μέτρα προστασίας πρέπει να τηρούνται. «Παρακαλώ, ειδικά τους τοπικούς άρχοντες να κάνουμε αυτή την επιπρόσθετη προσπάθεια, να υποδεχτούμε τους επισκέπτες με ασφάλεια, να προστατευτούμε οι ίδιοι και να ξεπεράσουμε αυτό το τείχος του φόβου που μπορεί να υπάρχει για τους εμβολιασμούς για να φτάσουμε στο τείχος ανοσίας όσο το δυνατόν πιο σύντομα. Θα τα καταφέρουμε», υπογράμμισε.

Επίσης έκανε αναφορά στις συζητήσεις που έκανε με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη για τη μεγάλη σημασία του έργου. «Ο ίδιος έβαλε τη δική του σφραγίδα όσο του το επέτρεπαν οι συνθήκες. Ήξερε ότι χωρίς αυτόν τον δρόμο η Κρήτη δεν θα μπορέσει ποτέ να εκπληρώσει τη μεγάλη της αναπτυξιακή δυναμική. Στο πρόσωπό του τιμούμε όλους όσους οραματίστηκαν και έβαλαν ένα λιθαράκι για τη συνολική πορεία της Κρήτης ώστε να βρισκόμαστε σε αυτή τη θέση”, ανέφερε.

Αντιδράσεις από ΣΥΡΙΖΑ

«Προσβολή στη νοημοσύνη του κρητικού λαού» χαρακτηρίζει ο Νίκος Παππάς τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού για τον ΒΟΑΚ.

Ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία αναφέρει ότι «η Κρήτη βίωσε δύο χρόνια απραξίας, δύο χρόνια παλινωδιών. Επί δύο χρόνια δεν έχει πέσει ούτε χαλίκι. Και τώρα η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιστρέφει στη χάραξη και τις διαδικασίες που είχε δρομολογήσει ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία». 

«Το μόνο νέο που εισέφερε ήταν καθυστέρηση και διόδια», τονίζει και προσθέτει καταληκτικά: «Ντροπή και μόνο ντροπή».

Δεν λείπουν και επιμέρους αντιδράσεις στη Δυτική Κρήτης ως προς το τεχνικό προφίλ και κυρίως την προτεινόμενη χάραξη του προωθούμενου αυτοκινητοδρόμου.

Ήδη ο δήμαρχος Αποκορώνου Χαράλαμπος Κουκιανάκης έστειλε επιστολή διαμαρτυρίας στο υπουργείο Υποδομών, ζητώντας να επανεξεταστεί η διέλευση του ΒΟΑΚ κατά μήκος του Αποκόρωνα, ενώ αντιδράσεις και αναβρασμός ως προς τη νέα χάραξη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης καταγράφονται και στους κόλπους της τοπικής κοινωνίας στη Σκαλέτα Ρεθύμνου.

Η επιστολή Κουκιανάκη

Στην επιστολή του προς τον υπουργό Υποδομών-Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, ο δήμαρχος Αποκορώνου εκφράζει την έντονη αντίθεσή του σχετικά με τη διέλευση του νέου ΒΟΑΚ στο τμήμα “Βρύσες-Ατσιπόπουλο”, με ιδιαίτερη έμφαση στην περιοχή Ασπρουλιάνοι- Γεωργιούπολη- Δράμια.

«Αξιότιμε κύριε υπουργέ,

Όπως είχαμε πληροφορηθεί, η διέλευση του νέου αυτοκινητόδρομου του ΒΟΑΚ στην περιοχή Βρύσες- Πετρέ- Ατσιπόπουλο προβλεπόταν νοτίως του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, σε απόσταση 1-1,5 χλμ. εκτός της ανεπτυγμένης τουριστικής ζώνης και των περιοχών ιδιαίτερου ενδιαφέροντος.

Για τη συγκεκριμένη περιοχή υπάρχει ήδη από το 2017 εγκεκριμένη χάραξη αυτοκινητόδρομου, σε επίπεδο ωριμότητας μελέτης αντίστοιχο της σημερινής του νέου ΒΟΑΚ, η οποία είχε τύχει ευρείας διαβούλευσης και αποδοχής από την τοπική κοινωνία και προέβλεπε τη διέλευση της οδού κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να μη δημιουργούνται προβλήματα στην περιοχή.

Πρόσφατα πληροφορηθήκαμε ότι η χάραξη του νέου ΒΟΑΚ που μελετάται από το υπουργείο φέρνει στην περιοχή Ασπρουλιάνοι Γεωργιουπόλεως (ΧΘ. +39.000) τον αυτοκινητόδρομο βορειότερα και στην περιοχή του παραδοσιακού οικισμού των Δραμίων, σε έκταση ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, και προκαλεί αρνητικές περιβαλλοντικές συνέπειες, όπως την εκτεταμένη εκρίζωση παραγωγικών δέντρων, αλλοίωση τοπίου διά των εκτεταμένων επιχώσεων 10 περίπου μέτρων σε ύψος, ακουστική και οπτική όχληση για τους τουρίστες (καθώς βρίσκεται σε επαφή με Ζώνη Τουριστικών Εγκαταστάσεων) και τους κατοίκους της περιοχής, διέλευση από προστατευόμενες περιοχές ρεμάτων του ΣΧΟΟΑΠ Γεωργιούπολης κ.ά. Παράλληλα με τη διέλευση του ΒΟΑΚ ακυρώνονται οι αναπτυξιακές προοπτικές της εν λόγω περιοχής, ματαιώνοντας προγραμματιζόμενες αλλά και μελλοντικές επενδύσεις ήπιας τουριστικής ανάπτυξης.

Στην περιοχή Ασπρουλιάνοι Γεωργιούπολης, η χάραξη διερχόταν 900 μ. περίπου νότια του υφιστάμενου ΒΟΑΚ με δύο μικρές σήραγγες μήκους 150 μ. και 390 μ., με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και τη μικρή όχληση στις παρόδιες ιδιοκτησίες. Η χάραξη αυτή είχε υιοθετηθεί στην Αρχική Τεχνική Λύση που είχε συνταχθεί από τον ΟΑΚ Α.Ε. το 2017 και έχει εγκριθεί από την Επιτροπή Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης με την αρ. πρωτ. 113-24.11.16 απόφασή της, προϋποθέτοντας ότι η χάραξη πρέπει να τροποποιηθεί στο τμήμα “Δράμια-Ατσιπόπουλο”, όπως είχε προταθεί από τους Δήμους Αποκορώνου και Ρεθύμνου, δηλαδή να μετατοπιστεί νοτιότερα (της δεξαμενής Δραμίων), εξετάζοντας και το ενδεχόμενο μικρής σήραγγας στο σημείο αυτό, ώστε να μη θιγεί η τουριστική ζώνη που θεσπίζει το ΣΧΟΟΑΠ Λαππαίων Ρεθύμνου και ο χαρακτήρας του οικισμού των Δραμίων Αποκορώνου», αναφέρει ο δήμαρχος Αποκορώνου και σημειώνει:

«Αντιθέτως, η λύση της νέας μελέτης του υπουργείου Υποδομών σε αυτό το τμήμα, η οποία θα κατατεθεί για περιβαλλοντική αδειοδότηση, προβλέπει τη μετατόπιση της χάραξης 400 μ. βορειότερα, σε κοντινή απόσταση με την Περιοχή Τουριστικών Εγκαταστάσεων του ΣΧΟΟΑΠ Γεωργιούπολης, με χάραξη σε υψηλό επίχωμα ύψους άνω των 10 μ., διχοτομώντας πλήρως την περιοχή και δημιουργώντας απροσπέλαστο φυσικό και οπτικό τείχος.

Παρακαλούμε όπως επανεξετάσετε τη χάραξη του μελλοντικού αυτοκινητόδρομου στο υπόψη τμήμα, όπως ζητάμε».

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΚΑΛΕΤΑΣ

«Καταστρέφει γη, σπίτια και επιχειρήσεις»

«Ο χάρτης νέας χάραξης του ΒΟΑΚ (εάν αυτός ισχύει) αποτελεί μάλλον προσπάθεια εξαπάτησης των κατοίκων, ότι και στο Ρέθυμνο γίνονται έργα, δημιουργώντας μια αστεία παράκαμψη (ονομαζόμενη καμπούρα), η οποία συνδέει τον νέο ΒΟΑΚ στα ίδια επικίνδυνα σημεία με τον υφιστάμενο (π.χ. στροφή Σκαλέτας).

Η υπό συζήτηση διαπλάτυνση κατά 50 μ. της υφιστάμενης εθνικής οδού καταστρέφει καλλιεργήσιμη γη, σπίτια αλλά και επιχειρήσεις, που τόσα χρόνια έχουν συμβάλει στην οικονομική ζωή του νομού», αναφέρει, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωσή του ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Σκαλέτας Γιώργος Πρεντάκης.

ΒΟΑΚ….

Το συνολικό μήκος του Βόρειου Οδικού ‘Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) είναι 294 χλμ και διατρέχει οκτώ δήμους της περιφέρειας Κρήτης κατά μήκος της Βόρειας ανεπτυγμένης ακτής της νήσου και στους τέσσερις νομούς. Συνδέει τις κύριες πύλες εισόδου/εξόδου του νησιού ενώ συγκεντρώνει το μεγαλύτερο μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου. Αξίζει να σημειωθεί ότι γύρω από τον ΒΟΑΚ συγκεντρώνεται περίπου το 80% της τουριστικής δραστηριότητας ενώ εξυπηρετεί το μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού.

Τα δε οφέλη που απορρέουν τονίζουν τη σημασία του και λειτουργούν πολλαπλασιαστικά. Η ολοκλήρωση του έργου θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών αυξάνοντας σημαντικό το μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης οδικών ατυχημάτων σε περίπου 7% ετησίως, από περίπου 4% την τελευταία δεκαετία. Σκοπός είναι να μπει ένα τέλος στη θλιβερή πρωτιά των θανατηφόρων ατυχημάτων που σημειώνει το νησί.

Παράλληλα αναμένεται να σημειωθεί σημαντική εξοικονόμηση χρόνου του ταξιδιού και σημαντική μείωση της χρονοαπόστασης των μετακινήσεων ενώ θα συμβάλλει στη μείωση του κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και των προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης. Όσον αφορά την τουριστική ανάπτυξη, ο ΒΟΑΚ θα συμβάλλει στην ανοδική πορεία της ανάπτυξης της Κρήτης μέσω της αυξημένης κινητικότητας και δυνατοτήτων αξιόπιστης προσπέλασης των τουριστικών και οικονομικών πόλεων.

Επιπλέον, θα ενισχύσει σημαντικά την απασχόληση με τη δημιουργία 90.000 έως 130.000 νέων θέσεων εργασίας σε όλο το φάσμα της οικονομίας κατά τη φάση της κατασκευής και μετά από την ολοκλήρωση του έργου και για χρονικό ορίζοντα έως 30 έτη. Ταυτόχρονα θα εξασφαλίσει μείωση ατμοσφαιρικής ρύπανσης, κυρίως, των εκπεμπόμενων αερίων ρύπων ανά όχημα λόγω καλύτερων συνθηκών κυκλοφορίας και σταθερότερων μέσων ταχυτήτων εξασφαλίζοντας παράλληλα ικανοποιητικά εκτιμώμενα επίπεδα θορύβου εκτός κατοικημένων περιοχών με παράλληλη ελάφρυνση και μείωση θορύβου στα αστικά κέντρα.

O υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, μεταξύ άλλων, σημείωσε: «Παραλάβαμε, όπως έχω πει κι άλλες φορές, μια απλή μολυβιά στο χάρτη. Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου. Τόσα χρόνια συζητιόταν αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί. Με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα σε όλα τα επίπεδα και εξασφαλίζοντάς του τις τρεις πιο βασικές προϋποθέσεις: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της εργασίας που έχει γίνει, αρκεί να σας πω μόνο το εξής: Όσα κάναμε για τον ΒΟΑΚ μέσα σε λιγότερο από 22 μήνες, χρειάστηκαν για το Κόρινθος – Πάτρα έξι ολόκληρα χρόνια. Και μάλιστα για τον ΒΟΑΚ, που είναι ένα έργο και πολύ πιο σύνθετο και πιο μεγάλο. Πολλοί με ρωτάνε γιατί δεν είχε προχωρήσει το έργο μέχρι σήμερα. Η αλήθεια είναι μια: ο κυριότερος λόγος ήταν ότι δεν υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, συνολικά, για όλο το έργο. Εμείς, λοιπόν, εξετάσαμε όλα τα εναλλακτικά σενάρια και καταλήξαμε σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό χρηματοδοτικό εργαλείο. Με απλά λόγια: Για πρώτη φορά έχουμε εξασφαλίσει τους πόρους για το έργο αυτό. Αξιοποιούμε την ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός έδωσε πολύ σημαντική μάχη για να ενταχθεί ο ΒΟΑΚ στο Ταμείο Ανάκαμψης».

Ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Γύρω από το Βόρειο Οδικό ‘Αξονα, χτυπάει δυνατά η καρδιά όλης της Κρήτης. Ένα έργο που για δεκαετίες φάνταζε αδύνατο να υλοποιηθεί, πλέον όχι μόνο ωριμάζει με ταχείς ρυθμούς, αλλά σύντομα η Κρήτη θα έχει ένα τεράστιο νέο έργο που θα δώσει ώθηση στην οικονομία και τις προοπτικές της. Πλέον ξέρουμε με σιγουριά ότι αυτή η μέρα θα έρθει. Και δεν θα αργήσει. Και θα έρθει με σκληρή δουλειά. Με τη στήριξη του ίδιου του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη».

περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης, κατά τον χαιρετισμό του, μεταξύ άλλων, σημείωσε: «Θα ήθελα να καλωσορίσω στην Κρήτη, τον κρητικό πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, μαζί με τους συνεργάτες του για μια ημέρα που πρέπει να αποτελέσει ιστορική ημέρα για το νησί μας. Μια ημέρα που πρέπει με την ολοκλήρωση όλων των μελετών -που οφείλω να τονίσω ότι η νέα χάραξη είναι μια βελτιωμένη χάραξη, αυτή που μας έδωσε το Υπουργείο, που μας έδειξε πριν από 15-20 ημέρες που ήρθαμε στο Υπουργείο. Εμείς από πλευράς δικής μας θέλουμε να συμβάλλουμε θετικά ούτως ώστε τα όποια μικρά προβλήματα ή μεγάλα προκύψουν να μπορούμε να συμβάλλουμε για να μπορεί να υλοποιηθεί αυτό το οραματικό, μεγάλο, αναπτυξιακό, εμβληματικό έργο για την Κρήτη».

*Στην παρουσίαση του νέου Βόρειου Οδικού ‘Αξονα παρόντες ήταν ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης, υποδομων Γιάννης Κεφαλογιάννης βουλευτές, ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης που απεύθυνε σύντομο χαιρετισμό, δήμαρχοι και εκπρόσωποι φορέων από όλο το νησί.