Καύσιμα: “Η βενζίνη θα φτάσει 3 ευρώ” – Σύγκριση με χώρες της Ευρώπης

 Καύσιμα: “Η βενζίνη θα φτάσει 3 ευρώ” – Σύγκριση με χώρες της Ευρώπης

Κύμα ανόδου καταγράφει η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα, γεγονός που φέρνει σε απόγνωση τα νοικοκυριά με τον ήδη επιβαρυμένο  οικογενειακό προϋπολογισμό λόγω ακρίβειας.

Η τιμή της αμόλυβδης παραμένει σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο στο σύνολο των περιοχών της Αττικής,  ακόμη πιο αυξημένες είναι οι τιμές στην περιφέρεια, ενώ οι τάσεις είναι ανοδικές. Αποτέλεσμα η επιδότηση καυσίμων που δίνεται στους δικαιούχους, να «εξατμίζεται» με το πρώτο γέμισμα του ρεζερβουάρ.

Η τιμή της βενζίνης στη χώρα μας κινείται σε πρωτοφανή επίπεδα. Λαμβάνοντας ως τιμή αναφοράς την τιμή της 9ης Μαΐου, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη οκτάδα των χωρών με την πιο ακριβή (2.171 ευρώ/λίτρο) βενζίνη. 

Σύμφωνα με το globalpetrolprices.com, όταν η μέση τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα ανερχόταν στα 2.171 ευρώ/λίτρο ήταν μια ανάσα από την Ισλανδία (2.178 ευρώ/λίτρο), τη Φινλανδία (2.211 ευρώ/λίτρο), τη Δανία (2.214 ευρώ/λίτρο) και… το Μονακό (2.263 ευρώ/λίτρο). 

Ήδη στην Ελλάδα η μέση τιμή της βενζίνης πανελλαδικά έφτασε στις 12 Μαΐου στα 2,191 ευρώ/λίτρο, ενώ κάθε μέρα αυξάνεται έστω και λίγα σεντ.

Φτηνότερη βενζίνη από την Ελλάδα έχουν:

  • Γερμανία: 2,038 ευρώ/λίτρο
  • Σουηδία: 1,955 ευρώ/λίτρο
  • Πορτογαλία: 1,915 ευρώ/λίτρο
  • Γαλλία: 1,885 ευρώ/λίτρο
  • Ισπανία: 1,883 ευρώ/λίτρο
  • Ιταλία:1,832 ευρώ/λίτρο
  • Αυστρία: 1,755 ευρώ/λίτρο
  • Βουλγαρία: 1,526 ευρώ/λίτρο
  • Ρουμανία: 1,609 ευρώ/λίτρο
  • Τουρκία: 1,283 ευρώ/λίτρο  

Ακριβότερη κατά 31,69% είναι η απλή αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα τον Μάιο του 2022, συγκριτικά με ένα χρόνο πριν, όπως προκύπτει από στοιχεία της Κομισιόν.

Ειδικότερα, στις 3 Μαΐου του 2021 η μέση τιμή λιανικής της βενζίνης 95 οκτανίων διαμορφωνόταν σε 1,6 ευρώ το λίτρο, ενώ στις 2 Μαΐου του 2022 ανήλθε σε 2,107 ευρώ. Πρόκειται για τη 13η μεγαλύτερη αύξηση στην τιμή του συγκεκριμένου καυσίμου στην Ε.Ε.-27.

Η υψηλότερη ποσοστιαία αύξηση, τις ίδιες ημέρες σύγκρισης, καταγράφηκε στη Βουλγαρία (44,96%). Ακολούθησαν η Τσεχία (41,84%), η Λετονία (40,14%), η Αυστρία (40,13%) κ.ο.κ. Η μόνη χώρα στην οποία διατηρήθηκε σταθερή η τιμή, σε 1,34 ευρώ το λίτρο, ήταν η Μάλτα, ενώ δεν υπήρξε μείωση τιμής σε κανένα κράτος. Οσο για τη μικρότερη αύξηση, παρατηρήθηκε στην Ουγγαρία (7,46%).

Σε χώρες της Μεσογείου, όπως, για παράδειγμα, στην Ισπανία, η αύξηση έφτασε σε 37,91% (7η στη σχετική κατάταξη), ενώ στην Ιταλία ήταν πολύ μικρότερη, συγκεκριμένα ανήλθε σε 12,60%, γεγονός που την κατέταξε στην 25η θέση της λίστας. Επιπρόσθετα, στην Κύπρο, η τιμή κινήθηκε ανοδικά, κατά 26,20% (18η θέση).

Η κυβέρνηση έχει επισημάνει πολλάκις ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει σε μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, αναφέροντας ότι οι παρεμβάσεις της γίνονται με βάση τις (δημοσιονομικές) δυνατότητες που υπάρχουν.

Μιλώντας στο Mega σχετικά η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Παναγιώτα Καλαποθαράκου, η οποία είπα χαρακτηριστικά ότι: «Η αισχροκέρδεια και στα καύσιμα καλά κρατεί, και δε γίνονται έλεγχοι. Πρέπει να γίνει παρέμβαση της κυβέρνησης ως προς τον ειδικό φόρο κατανάλωσης», σχολίασε η κ. Καλαποθαράκου, ενώ πρόσθεσε ότι «Αν δε λειτουργήσουν οι εποπτικές αρχές, μπορεί να φτάσουμε και στα 3 ευρώ στο λίτρο».

Βαγγέλης Μαρινάκης