Ιδιωτική εκπαίδευση: Σε θέση μάχης οι εκπαιδευτικοί – “Το νομοσχέδιο-ρουσφέτι στους σχολάρχες έγινε νόμος του κράτους”

 Ιδιωτική εκπαίδευση: Σε θέση μάχης οι εκπαιδευτικοί – “Το νομοσχέδιο-ρουσφέτι στους σχολάρχες έγινε νόμος του κράτους”

Το νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία το βράδυ της Τρίτης ενώ άμεση είναι η αντίδραση των εκπαιδευτικών με την ΟΙΕΛΕ να ετοιμάζει αντεπίθεση. Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν ΝΔ και Ελληνική Λύση, ενώ όλα τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, ΜέΡΑ25 καταψήφισαν.

«Είστε μεσίτες συμφερόντων. Υπονομεύετε τη δημόσια εκπαίδευση» τόνισε ο Νίκος Φίλης μιλώντας στην Ολομέλεια, ως εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ στο σχέδιο νόμου της κυβέρνησης για την ιδιωτική εκπαίδευση. Ο Ν. Φίλης χαρακτήρισε έκανε λόγο για επιστροφή στην πολιτική Αρβανιτόπουλου – Σαμαρά και Τρόικας. «Για ποιο λόγο η κυβέρνηση αποφάσισε να φέρει το νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση εσπευσμένα, έξω τον προγραμματισμό που είχε ανακοινώσει και έξω από τις πιεστικές ανάγκες της επικαιρότητας, που απαιτεί σοβαρή ενασχόληση με ένα πράγμα, το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβριο» αναρωτήθηκε ρητορικά. 

Ο Ν. Φίλης τόνισε ότι η σημερινή ΝΔ μετακινείται στον ακραίο νεοφιλελευθερισμό και στο χώρο της εκπαίδευσης. Ξηλώνει το μεταπολιτευτικό, δημοκρατικό, συνταγματικό κεκτημένο όπως κατοχυρώνεται στο άρθρο 16 του Συντάγματος, που ήταν έμπνευση -και γραφή- του Ευάγγελου Παπανούτσου. Ταυτόχρονα ξηλώνει τη νομοθεσία Ράλλη, επί κυβέρνησης Καραμανλή· τη νομοθεσία Ευθυμίου – Γκεσούλη, επί κυβέρνησης Σημίτη. Ακόμα και τη νομοθεσία Γιαννάκου. Και φυσικά, τους νόμους του ΣΥΡΙΖΑ για την εκπαίδευση. «Θλιβερό να βλέπει κανείς ως κατάληξη αυτής της ιστορικής εξέλιξης, μια υπουργό μεσίτρια των συμφερόντων των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων» είπε χαρακτηριστικά. «Και τι επαναφέρει στη θέση εκείνων που ξηλώνει; Τη νομοθεσία που ψηφίστηκε κατ’ υπόδειξη της τρόικας από την κυβέρνηση Σαμαρά, με υπουργό τον Αρβανιτόπουλο. Μια νομοθεσία μνημονιακή, διαλυτική, εργοδοτική, που κυρίως ικανοποιούσε τα βασικά αιτήματα των ιδιοκτητών των σχολείων».

Δ. Κουτσούμπας: Απόλυτη ελευθερία των σχολαρχών

«Όταν μιλάτε για ελευθερία στην άσκηση του επιχειρείν στην ιδιωτική εκπαίδευση ή για την αυτονομία και την ευελιξία που πρέπει να παρέχεται στους εργοδότες, ένα πράγμα εννοείτε: Απόλυτη ελευθερία των σχολαρχών να εκμεταλλεύονται όσο θέλουν, όποτε θέλουν και με όποιον τρόπο επιθυμούν τους εργαζόμενους». 

Αυτό τόνισε κατά την ομιλία του στη συζήτηση για την ψήφιση του νομοσχεδίου για την ιδιωτική εκπαίδευση, ο ΓΓ Γραμματέας του ΚΚΕ, Δ. Κουτσούμπας. «Όλες οι συμβάσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών θα είναι σύμφωνες με το γενικό εργατικό Δίκαιο και θα συνάπτονται εξαρχής ως αορίστου χρόνου, καταργώντας στην πράξη κατακτήσεις χρόνων στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης» τόνισε ακόμα ο Δ. Κουτσούμπας και συνέχισε λέγοντας τα εξής:

«Νομοθετείτε για λογαριασμό των εργοδοτών:

–Ελεύθερες απολύσεις χωρίς έλεγχο από οποιοδήποτε όργανο θα έκρινε την καταχρηστικότητα της καταγγελίας σύμβασης πριν αυτή γίνει αποδεκτή από την οικεία Δ/νση Εκπαίδευσης.

–Αορίστου χρόνου σύμβαση σημαίνει, σε συνδυασμό με το παραπάνω, ότι θα μπορεί ο εργοδότης να απολύει τον εκπαιδευτικό ακόμη και στο μέσον της χρονιάς.

–Οι εκπαιδευτικοί, με άλλα λόγια, δεν θα έχουν την ελάχιστη προστασία για να αποκρούσουν εκβιασμούς της εργοδοσίας, αν αυτή κρίνει ότι συμφέρον της επιχείρησης είναι όλοι οι μαθητές να αποφοιτούν με Άριστα ή αντιστρόφως, αν κρίνει ότι πρέπει να δημιουργήσει ένα σχολείο σκληρής “αριστείας”, με αποκλεισμό όσων παιδιών δεν μπορούν να ακολουθήσουν.

Στο πλαίσιο της δήθεν ελεύθερης και ωραίας σχέσης εργοδότη-εργαζόμενου, ο εργαζόμενος δύναται να δεχθεί υπερωριακή εργασία σε απογευματινές ώρες ή σε μέρες που το σχολείο αργεί, πάντα βέβαια με “τη νόμιμη αμοιβή”. Να παραιτηθεί από μέρος του ωραρίου και του μισθού του. Βέβαια, πάντα οικειοθελώς!

Ρωτάμε, λοιπόν: Ποιος εκπαιδευτικός θα αρνηθεί αυτήν την τόσο “ελεύθερη” επιλογή με το πιστόλι στον κρόταφο, που λέγεται απόλυση χωρίς έλεγχο και χωρίς χρονικό περιορισμό;

Δίνεται η δυνατότητα (βλέπε ελεύθερη επιλογή) σε κάθε σχολείο να ορίζει δικό του σύστημα αξιολόγησης, με δικά του κριτήρια και διαδικασίες. Σε συνδυασμό με το νέο πλαίσιο απολύσεων, δημιουργείται η εφιαλτική προοπτική, όχι μόνο της απόλυσης, αλλά και της απόλυσης με τη ρετσινιά του ανεπαρκούς, στη βάση των κριτηρίων που θα καθοριστούν με ξεκάθαρα επιχειρηματικά κριτήρια.

Τα σχολεία έχουν τη δυνατότητα να λειτουργούν μετά το πέρας του κανονικού ωραρίου ως χώροι φροντιστηριακής ή οποιασδήποτε άλλης μορφής άτυπης εκπαίδευσης, είτε υπό τη σκέπη της ίδιας επιχείρησης, είτε με οποιοδήποτε άλλο επιχειρηματικό σχήμα, προσελκύοντας μαθητές από δημόσια σχολεία κατά τις απογευματινές ώρες.

Επιπλέον, με αυτό τον τρόπο χιλιάδες αυτοαπασχολούμενοι και ιδιοκτήτες μικρών φροντιστηρίων, θα οδηγηθούν στο λουκέτο, στο κλείσιμο, στην ανεργία, μη μπορώντας να ανταπεξέλθουν στο ανταγωνισμό με τα μεγαθήρια που υπάρχουν στο χώρο».

Βαρουφάκης: Το νομοσχέδιο καταργεί την αυτονομία του δασκάλου

Το σχέδιο νόμου, απελευθερώνει τις απολύσεις των διδασκόντων στα ιδιωτικά σχολεία και οδηγεί σε υποτίμηση της εργασιακής σχέσης του διδάσκοντα σε εξαρτημένη εργασία, όπως ακριβώς είναι η σχέση ενός εργαζόμενου σε σούπερ μάρκετ, σε τράπεζα ή σε οικοδομή, υποστήριξε μεταξύ άλλων μιλώντας στη Βουλή κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης, ο γραμματέας του ΜέΡΑ25, Γιάνης Βαρουφάκης.

“Είναι σφάλμα να κάνουμε έναν απλό διαχωρισμό μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων. Οι ταξικές διαφορές, διχοτομούνται και πολλαπλασιάζονται. Μπορούμε να τις δούμε και μέσα στην ιδιωτική παιδεία, όπου υπάρχουν τουλάχιστον τριών ειδών ιδιωτικά σχολεία. Τα σχολεία της ολιγαρχίας, τα σχολεία της μεσαίας τάξης και τα μικρομεσαία ιδιωτικά, χαμηλών εκπαιδευτικών προδιαγραφών. Το νομοσχέδιο πλήττει το μέλλον της χώρας”, υποστήριξε ο γραμματέας του ΜέΡΑ25.

Β. Κεκέρογλου: Υποβαθμίζετε την ποιότητα της εκπαίδευσης

Έντονη κριτική, τόσο κατά της κυβέρνησης της ΝΔ όσο και κατά του ΣΥΡΙΖΑ, άσκησαν ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ Βασίλης Κεγκέρογλου και η τομεάρχης Παιδείας του κόμματος Χαρά Κεφαλίδου, κατηγορώντας τα δύο κόμματα ότι με τις πολιτικές τους υποβαθμίζουν την ποιότητα της εκπαίδευσης.

Παράλληλα, επέκριναν τη νομοθετική πρωτοβουλία της ΝΔ για τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας ότι ενισχύει τους σχολάρχες και διαλύει τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

«Η διασφάλιση του επιχειρείν μέσα από αυτό το νομοσχέδιο, και μάλιστα μέσα από την απελευθέρωση των απολύσεων, δεν τιμά κανένα. Ούτε την κυβέρνηση, αλλά ούτε και τους ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Κεφαλίδου, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

«Η αναφορά του προέδρου του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολών Χαράλαμπου Κυραϊλίδη, ότι τα αποτελέσματα των ευρωπαϊκών διαγωνισμών αποδεικνύουν ότι τα ιδιωτικά σχολεία είναι δύο εκπαιδευτικά έτη μπροστά σε σχέση με τα δημόσια σχολεία, δείχνει την κατάσταση που επικρατεί στο δημόσιο σχολείο. Και αυτό, έπρεπε να κάνει το ΣΥΡΙΖΑ να κρύβεται, και τη ΝΔ να χαμηλώνει το κεφάλι», πρόσθεσε η κ. Κεφαλίδου.

Αναφερόμενη στη διάταξη για την αξιολόγηση «την οποία το υπουργείο Παιδείας έκανε σημαία του», η κ. Κεφαλίδου σημείωσε ότι «όντως ο ΣΥΡΙΖΑ την κατήργησε, ωστόσο η ΝΔ δεν τόλμησε να την εφαρμόσει για το δημόσιο σχολείο, ενώ για την ιδιωτική εκπαίδευση έφερε μια πρόχειρη λύση».

Από την πλευρά του, έντονη κριτική άσκησε ο κ. Κεγκέρογλου στο άρθρο 10, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «δημιουργεί εκπαιδευτικούς δύο ταχυτήτων, ενώ πάει περίπατο η συνταγματική επιταγή για ισότητα».

Έκτακτο ΔΣ της ΟΙΕΛΕ

Ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ αναφέρει:

Μια μαύρη σελίδα στην εκπαίδευση με τεράστιες συνέπειες στο χώρο της Παιδείας γράφτηκε. Το νομοσχέδιο-ρουσφέτι στους σχολάρχες έγινε νόμος του κράτους. Ένας νόμος που καμιά έγνοια δεν έχει για το αγαθό της εκπαίδευσης και για τους μαθητές, αλλά μόνο για την ικανοποίηση των πιο ακραίων απαιτήσεων των ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων, χορηγών του κυβερνώντος κόμματος. Το ΔΣ της ΟΙΕΛΕ θα συνεδριάσει εκτάκτως σήμερα στις 12 για να αποφασιστούν οι επόμενες κινήσεις του κλάδου, ώστε να ανατραπεί το ζοφερό καθεστώς Κεραμέως στην ιδιωτική εκπαίδευση.

Χωρίς περαιτέρω σχόλια, οι βασικές προβλέψεις του νομοσχεδίου είναι οι ακόλουθες:

Ελεύθερες, χωρίς καμιά αιτιολόγηση ή χρονικό περιορισμό, καταγγελίες σύμβασης των εκπαιδευτικών. Καταργείται η Ανεξάρτητη Επιτροπή Πρωτοδικών που επόπτευε στοιχειωδώς τη νομιμότητα των εργασιακών σχέσεων. Πλέον οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί λειτουργοί γίνονται υπάλληλοι επιχείρησης χωρίς δικαιώματα.

Οι συμβάσεις εργασίας μετατρέπονται όλες αυτομάτως σε αορίστου χρόνου. Η «προστασία» που υποσχέθηκε η κ. Κεραμέως μεταφράζεται πλέον σε απόλυση από την πρώτη ημέρα διορισμού, σε κάθε στιγμή του σχολικού έτους.

Η ρύθμιση-ντροπή για τη δήθεν οικειοθελή παραίτηση από μέρος του ωραρίου που υπό την απειλή της απόλυσης θα είναι εξαναγκασμένη παραίτηση.

Καταργείται η δυνατότητα εποπτείας του Υπουργείου Παιδείας στις απογευματινές δράσεις. Τούτο έχει σοβαρότατες επιπτώσεις στα εργασιακά μας, καθώς καταργείται η έκδοση διοριστηρίου, άρα και η αναγνώριση προϋπηρεσίας στις δράσεις, ενώ με την απειλή της απόλυσης πολλοί συνάδελφοι θα πιεστούν να παρέχουν «εθελοντικά» τις υπηρεσίες τους το απόγευμα, τα Σαββατοκύριακα, τα καλοκαίρια.

Νομιμοποιείται η ίδρυση στα ιδιωτικά σχολεία φροντιστηρίων., Κέντρων Ξένων Γλωσσών και άλλων μονάδων ιδιωτικής εκπαίδευσης. Αυτό θα επηρεάσει άμεσα τα εργασιακά μας, καθώς οι σχολάρχες θα στέλνουν τον εκπαιδευτικό που του πετσόκοψαν τις ώρες μέσω της δήθεν παραίτησης από μέρος του ωραρίου να αναπληρώσει κάποιες από αυτές σε Φροντιστήριο/ΚΞΓ, φυσικά με αμοιβή περίπου στο ήμισυ της εκπαιδευτικής αμοιβής.

Ο ιδιοκτήτης, ή ο μέτοχος γίνεται δερβέναγας, ακόμη και στο Σύλλογο των διδασκόντων, Χάνεται και το τελευταίο κύτταρο δημοκρατίας μέσα στο ιδιωτικό σχολείο.

Επιβάλλεται, άγνωστο με ποιους όρους και κριτήρια, «αξιολόγηση» του σχολάρχη. Η σκοπιμότητα όμως είναι φανερή. Για τον «ανεπιθύμητο» που διαμαρτύρεται για τα οφειλόμενα, που συμμετέχει στα κοινά, που αρνείται να παρανομήσει, δεν θα υπάρξει μόνο ελεύθερη απόλυση, αλλά και χαρακτηρισμός, ώστε να στιγματιστεί η επαγγελματική του πορεία.

Τις επόμενες ημέρες η ΟΙΕΛΕ θα εκδώσει αναλυτικό «οδηγό επιβίωσης» για τη νέα νομική-εκπαιδευτική πραγματικότητα μετά την ψήφιση του νέου νόμου.

Η ΟΙΕΛΕ έχει τα νομικά και συνδικαλιστικά μέσα να πολεμήσει το άθλιο αυτό νομοθέτημα στην Ελλάδα και στην Ε.Ε. και αύριο θα ανακοινώσει το γενικό σχέδιο δράσης της. Ταυτόχρονα, ξεκινά ο αγώνας του κλάδου με Γενικές Συνελεύσεις και κινητοποιήσεις το Σεπτέμβριο.

Την αξιοπρέπειά μας και την ιερή ιδιότητα του λειτουργού της εκπαίδευσης δεν την απεμπολούμε, τη διεκδικούμε. Το δίκαιο είναι με το μέρος μας, αυτό το αναγνωρίζει το σύνολο σχεδόν της κοινωνίας, των κομμάτων και των φορέων. Σύντομα, το κακογραμμένο ρουσφέτι των σχολαρχών θα καταπέσει ως ξένο σώμα από το εκπαιδευτικό σύστημα. Το πιο βαθύ σκοτάδι είναι πριν από την αυγή, πριν από τη νέα ελπίδα.

Σχετικά Άρθρα