Hellenic Train: Έρευνα για τις ακινητοποιήσεις των τρένων και την ταλαιπωρία των επιβατών

 Hellenic Train: Έρευνα για τις ακινητοποιήσεις των τρένων και την ταλαιπωρία των επιβατών

Απαντήσεις στα αίτια της ακινητοποίησης δύο αμαξοστοιχιών της Hellenic Train, όπως μετονομάστηκε πρόσφατα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα αναλάβει να δώσει η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, που διεξάγει από χθες αυτεπάγγελτη έρευνα για το περιστατικό. Τις απογευματινοβραδινές ώρες της Πέμπτης, δύο αμαξοστοιχίες (60 και 62) της Hellenic Train ακινητοποιήθηκαν «λόγω διακοπής ρεύματος στις υποδομές», δηλαδή στο σιδηροδρομικό δίκτυο, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία.

Στην ίδια ανακοίνωση, η Hellenic Train αναφέρει πως δεν ευθύνεται για την αξιοπιστία των υποδομών, οι οποίες πράγματι βρίσκονται υπό τη διαχείριση του ΟΣΕ, βάσει του Ν. 3891/2010 (Αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ).

Ωστόσο, ο τρόπος που διαχειρίστηκε το συμβάν η Hellenic Train, που δεν κατάφερε να ελαχιστοποιήσει την ταλαιπωρία των επιβατών, ιδίως των πιο ευάλωτων, εγείρει ερωτήματα για το εάν η σιδηροδρομική επιχείρηση ή ο διαχειριστής υποδομής πραγματοποίησαν παραβάσεις σε ζητήματα ασφαλείας. Οπως κι αν εφαρμόστηκε ο ευρωπαϊκός κανονισμός για τα δικαιώματα των επιβατών, που περιλαμβάνει συγκεκριμένες ενέργειες όσον αφορά την αποζημίωση κομίστρου και τη μέριμνα σε άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα. Τα προβλήματα καταγράφονται στις υπερταχείες, καθώς και στον προαστιακό σιδηρόδρομο Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Στα ερωτήματα αυτά καλείται να ρίξει φως η Ρυθμιστική Αρχή, της οποίας η πρόεδρος Ιωάννα Τσιαπαρίκου δήλωσε ότι η καταπάτηση των δικαιωμάτων των επιβατών «επισύρει κυρώσεις και πρόστιμα, τα οποία ανάλογα με τη φύση, τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της παράβασης μπορούν να ανέλθουν στο 1 εκατομμύριο ευρώ για κάθε παράβαση που διαπιστώνεται». Για τον σκοπό αυτό αναμένεται να διερευνηθούν οι καταγγελίες των επιβατών, όπως αυτή ταξιδιώτη της αμαξοστοιχίας 62 με προορισμό τη Θεσσαλονίκη και αναχώρηση από την Αθήνα στις 19.22, ο οποίος αναφέρει σε βίντεο που μαγνητοσκόπησε: «Είναι 21.55. Είμαστε εγκλωβισμένοι με κλειδωμένα παράθυρα και πόρτες. Μας έχουν ενημερώσει ότι η ΔΕΗ έκοψε το ρεύμα και δεν μπορεί να κινηθεί η αμαξοστοιχία». Πάντως, δεν είναι η πρώτη φορά που τέτοιου είδους, πλην μικρότερης κλίμακας, αντίστοιχα συμβάντα καταγράφονται στις υπερταχείες αμαξοστοιχίες (Λευκό Βέλος) που έχει παραλάβει η Hellenic Train. Τον περασμένο Μάιο η αμαξοστοιχία 61, που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα, εμφάνισε βλάβη.

Πέραν, όμως, των υπεραστικών δρομολογίων, προβλήματα αντιμετωπίζει και ο προαστιακός σιδηρόδρομος Αθήνας και Θεσσαλονίκης, του οποίου οι επιβάτες καλούνται να διαχειριστούν, όχι μόνο τις ιδιαίτερα αραιές συχνότητες δρομολογίων, αλλά και τις καθυστερήσεις. Πρόσφατα εξάλλου η Ρυθμιστική Αρχή κάλεσε τη Hellenic Train να αναφέρει τους λόγους για τους οποίους ακυρώνονται καθημερινά –ιδίως στις ώρες αιχμής– δρομολόγια στον προαστιακό.

Σημειώνεται ότι η ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane Group (FSI) απέκτησε τον Ιανουάριο του 2017 το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι τιμήματος 45 εκατ. ευρώ. Παρά τα προβλήματα που παρουσιάζει η σιδηροδρομική υποδομή που βρίσκεται υπό την ευθύνη του ΟΣΕ, η βελτίωση των παρεχόμενων σιδηροδρομικών υπηρεσιών, μετά την ιδιωτικοποίηση της Hellenic Train, παραμένει ισχνή. Ενδεικτικό αυτού είναι το γεγονός ότι ακόμη και η ενημερωτική σήμανση, που παραπέμπει στους σταθμούς του προαστιακού, παραμένει σε πολλές περιπτώσεις δυσδιάκριτη.

Σχετικά Άρθρα