• 1 Μαρτίου, 2021

“Γέφυρα 2” για λίγους, επαναφορά πλειστηριασμών – Συμφωνία για “καυτά” ζητήματα με τους Θεσμούς

 “Γέφυρα 2” για λίγους, επαναφορά πλειστηριασμών – Συμφωνία για “καυτά” ζητήματα με τους Θεσμούς

Καυτά ζητήματα με δυσοίωνες εξελίξεις τέθηκαν κατά τη διάρκεια της χθεσινής συζήτησης μεταξύ του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης και των θεσμών, ενώ σήμερα αναμένεται να υπάρξει νέος γύρος. Σύμφωνα με πληροφορίες συζητήθηκε το «Γέφυρα 2» που θα αφορά λίγες -σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες- επιχειρήσεις, ενώ παράλληλα αναμένεται να υπάρξει ταχεία απελευθέρωση των πλειστηριασμών.

Το αρχικό σχέδιο βάσει της πρότασης της PwC προέβλεπε την κάλυψη περίπου 222.000 οφειλετών με οφειλές 31 δισ. ευρώ. Το συγκεκριμένο περιλάμβανε περίπου 108.000 οφειλέτες με δάνεια 13,6 δισ. ευρώ που βρίσκονται σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών, 24.000 οφειλέτες με δάνεια 4,5 δισ. ευρώ σε καθυστέρηση μικρότερη των 90 ημερών και 91.000 οφειλέτες με καταγγελμένα δάνεια 13 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για μια περίμετρο ωφελουμένων εκ των οποίων οι μισοί σχεδόν είναι ενήμεροι και το 40% καταγγελμένοι. Για όλους αυτούς τους οφειλέτες προβλέπεται κρατική επιδότηση 9 ή 12 μηνών, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 948 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, βάσει πληροφοριών, το σχέδιο αυτό θα περιοριστεί σημαντικά.

Η μείωση των κόκκινων δανείων αποτελεί θέμα που θα απασχολήσει το επόμενο διάστημα, προκειμένου να επιτευχθεί η εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος, αλλά και να μπορέσει να διαδραματίσει ρόλο χρηματοδότησης της οικονομίας μέσω της ικανότητας χορήγησης δανείων με παροχή ρευστότητας για την επανεκκίνηση.

Υπάρχουν πληροφορίες για σταδιακή επαναφορά των πλειστηριασμών και των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, ενώ από την προηγούμενη Δευτέρα άρχισαν να ξεμπλοκάρουν όλες οι δικαστικές ενέργειες που είχαν παγώσει από την αρχή της πανδημίας και αφορούσαν περιπτώσεις εταιρειών για τις οποίες είχε δρομολογηθεί ειδική διαχείριση.

Το πάγωμά τους είχε, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, φρενάρει αρκετές υποθέσεις εξυγίανσης μέσω του καθεστώτος ειδικής διαχείρισης και κατ’ επέκταση αρκετά ντιλ με επενδυτές που είχαν επιδείξει ενδιαφέρον για την απόκτηση των assets των εν λόγω εταιρειών.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ήδη από τις αρχές της εβδομάδας επανήλθε η κατάθεση αιτήσεων για διαταγές πληρωμής, η οποία είχε σταματήσει ύστερα από μεμονωμένες αποφάσεις των επιμέρους δικαστηρίων και όχι με κεντρική πολιτική απόφαση της κυβέρνησης της Ν.Δ.

Με βάση τα παραπάνω, ξεκινά την 1η Μαρτίου ο νέος Πτωχευτικός Κώδικας για άτομα με επιχειρηματικές δραστηριότητες και επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 700.000 ευρώ. Επίσης, η φάση αυτή προβλέπει την κατάθεση της αίτησης για ένταξη στον νέο Πτωχευτικό σε δικαστήριο και όχι ηλεκτρονικά, όπως θα γίνεται από την 1η Ιουνίου για φυσικά και νομικά πρόσωπα.

Την ίδια στιγμή προχωρούν οι τιτλοποιήσεις δανείων (περιλαμβάνονται ενυπόθηκα – στεγαστικά πρώτης κατοικίας) και η λήξη των μορατόριων, που σημαίνει ότι μεταβιβάζονται σε funds και εταιρείες διαχείρισης, οι οποίες θα πρέπει να ξεκινήσουν τις εισπράξεις.

Είναι γεγονός ότι σε δυσθεώρητο επίπεδο βρίσκονται τα κόκκινα δάνεια εν μέσω πανδημίας, με την Τράπεζα της Ελλάδος να εκτιμά πως μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 15 δισ. ευρώ. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση απορρίπτει την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Στο καλό σενάριο της ΤτΕ, τα νέα κόκκινα δάνεια θα περιοριστούν σε 5 δισ. ευρώ, ενώ στο κακό η νέα κρίση θα δημιουργήσει 12 έως 15 δισ. ευρώ προβληματικά χαρτοφυλάκια. Αν κάποιος προσθέσει στα παραπάνω και τα ιδιωτικά χρέη άνω των 9 δισ. ευρώ, τα οποία δημιουργήθηκαν μέσα στην πανδημία, τότε αντιλαμβάνεται το μέγεθος του προβλήματος, καθώς φαίνεται πως υπάρχει ένα χρέος για τους πολίτες το οποίο φτάνει τα 24 δισ. ευρώ.

Το κονδύλι για το πρόγραμμα «Γέφυρα 2» αναμένεται να είναι «ψαλιδισμένο» σε σύγκριση με τις πραγματικές ανάγκες. Αξίζει να σημειωθεί ότι για το πρόγραμμα έχει υπολογιστεί κονδύλι 300 εκατ. ευρώ, όταν η πρόταση της PwC προβλέπει συνολικό εκτιμώμενο προϋπολογισμό περίπου 948 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, θα είναι λιγότερο και από το 1/3 των αναγκών των επιχειρήσεων, οι οποίες έχουν μεγάλη έλλειψη ρευστότητας εξαιτίας των ανεπαρκών οικονομικών μέτρων που έλαβε η κυβέρνηση, ενώ η ισχύς του θα είναι 9 μήνες και όχι 12.

Με πληροφορίες από avgi.gr