• 20 Απριλίου, 2021

“Φωτιά” βάζει το άρθρο 219 στο ν/σ του Υπ. Ανάπτυξης – Αντίθετος ακόμη και ο γνωμοδοτικός φορέας του Υπ. Περιβάλλοντος

 “Φωτιά” βάζει το άρθρο 219 στο ν/σ του Υπ. Ανάπτυξης – Αντίθετος ακόμη και ο γνωμοδοτικός φορέας του Υπ. Περιβάλλοντος

Μια στο «καρφί» και μία στο «πέταλο» από την κυβέρνηση σε ό, τι αφορά στις περιβαλλοντικές οργανώσεις, με την οποία έρχεται για πολλοστή φορά σε σύγκρουση. Οι πιο πρόσφατες αντιρρήσεις διατυπώθηκαν για τις ανεμογεννήτριες παντού, νωρίτερα για την επένδυση της Ελληνικός Χρυσός ΑΕ, την εγκατάσταση της τουριστικής επένδυσης  στον Ερημίτη, την παραίτηση των περιβαλλοντικών οργανώσεων από το ΔΣ του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) λόγω έντονων διαφωνιών στο επιχειρησιακό σχέδιο για την ανακύκλωση αποβλήτων και τώρα για το άρθρο 219 στο νομοσχέδιο Γεωργιάδη, επισημαίνοντας, πως δεν βγήκε καν σε διαβούλευση, ζητώντας την απόσυρσή του.

Της Άννας Φραγκάκη

Βασική αιτία της σύγκρουσης είναι οι επενδύσεις άρον – άρον, κατά την άποψη των περιβαλλοντικών οργανώσεων χωρίς να διασφαλίζονται οι απαραίτητοι όροι για την προστασία τους αλλά και διατάξεις, που είναι δυνάμει φωτογραφικές.

Η κυβέρνηση βρήκε μπροστά της, εκτός από το Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση, γνωστό ως WWF με εκπρόσωπο την επικεφαλής περιβαλλοντικής πολιτικής, Θεοδότα Νάντσου κι άλλες περιβαλλοντικές οργανώσεις, την ίδια την Επιτροπή «Φύση 2000». Πρόκειται για έναν φορέα, που είναι κεντρικό γνωμοδοτικό όργανο του κράτους από πλευράς υπουργείου Περιβάλλοντος. 

  • «Η Επιτροπή Φύση 2000 ως κεντρικό επιστημονικό γνωμοδοτικό όργανο του κράτους για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας εκφράζει τον ιδιαίτερο σκεπτικισμό της και διαπιστώνει με ανησυχία τη συμπερίληψη στο σχέδιο νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων συγκεκριμένου άρθρου (υπ’ αριθμόν 219), το οποίο προβλέπει τον κατά παρέκκλιση σχεδιασμό υπό-περιοχών προστασίας εντός των προστατευόμενων περιοχών στο πλαίσιο μεμονωμένων «ήπιων αναπτυξιακών έργων δημοσίου ενδιαφέροντος», τόνισαν μεταξύ άλλων τα μέλη της και ζήτησαν ν΄ αποσυρθεί  το άρθρο 219.

Υπενθυμίζουμε ότι η χώρα μας έχει επανειλημμένα υποστεί πρόστιμα για την περιβαλλοντική της πολιτική κατά το παρελθόν κι η κ. Θ. Νάντσου επεσήμανε τον κίνδυνο στη Βουλή, να υπάρξουν και νέα, μετά τη συγκεκριμένη διάταξη.

  • «Όσα χρόνια ασχολούμαστε με την περιβαλλοντική νομοθεσία και παρακολουθούμε τα νομοσχέδια, τέτοια διάταξη δεν έχουμε ξαναδεί…Το άρθρο 6, λοιπόν, της Οδηγίας, το οποίο επανειλημμένα παραβιάζει Ελλάδα, υπάρχει πρόσφατη καταδίκη από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Κομισιόν ήδη ξεκινάει για το άρθρο 6 διαδικασία pilot, όπως λέγεται, η οποία είναι πριν από τη διαδικασία παράβασης», ανέφερε μεταξύ άλλων μιλώντας στην Επιτροπή Φορέων της Βουλής.

Τη διαφωνία τους με το άρθρο 219 εξέφρασαν ειδικοί αγορητές της αξιωματικής αλλά και της ελάσσονος αντιπολίτευσης, ο Χάρης Μαμουλάκης από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ. Έντονη ήταν μάλιστα η αντιπαράθεση τις προηγούμενες μέρες στη Βουλή και του Άδωνη Γεωργιάδη με τον Κρίτωνα Αρσένη από το ΜέΡΑ25, καθώς, όπως του επεσήμανε ο δεύτερος ελλοχεύει ο κίνδυνος να έχει η Ελλάδα πρόστιμα από την ΕΕ, για την έλλειψη προστασίας των περιοχών Natura 2000.

Υπέρ της πράσινης οικονομίας, δηλώνει ο Κ.  Σκρέκας

Η κυβέρνηση δια του υπουργού Περιβάλλοντος, Κώστα Σκρέκα έχει διαμηνύσει από το βήμα της Βουλής ότι  ενδιαφέρεται για την πράσινη οικονομία,  την εκτεταμένη χρήση ΑΠΕ, την απολιγνιτοποίηση και την αποθήκευση ρύπων ενώ ανακοινώθηκαν ήδη δυο σημαντικές επενδύσεις στον χώρο της αποθήκευσης ενέργειας στη Μεγαλόπολη και τη Δυτική Μακεδονία.  

Την περασμένη Παρασκευή υπήρξε συνάντηση του Κ. Σκρέκα με τον πρέσβη της Γαλλίας στην Ελλάδα,  Patrick Maisonnave, παρουσία της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρας Σδούκου και εκπροσώπων των γαλλικών εταιρειών Citroen, Vinci,  Energie και Akuo Energy Greece.

Οι δύο πλευρές δεσμεύτηκαν να εξετάσουν την κατάρτιση σχετικού οδικού χάρτη με την υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης (MoU) μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και των εμπλεκόμενων εταιρειών, για τη δημιουργία νησιού με απόλυτη ενεργειακή αυτονομία.

  • Για πρώτη φορά, όπως ειπώθηκε, μέρος του εξηλεκτρισμού των μετακινήσεων θα αποτελέσει και η θαλάσσια μεταφορά, με πλωτά μέσα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος. Ο Γάλλος Πρέσβης εξέφρασε την πλήρη στήριξή του  για την επιτυχία του εγχειρήματος, που εναρμονίζεται πλήρως με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Clean Energy for EU Islands, αλλά και με την επίτευξη των στόχων της Ευρώπης για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τις πράσινες μεταφορές.

Παρόλα αυτά πηγές από περιβαλλοντικές οργανώσεις θεωρούν «υποκριτικό» το ενδιαφέρον της κυβέρνησης σημειώνοντας πως το μόνο, που επιθυμεί, είναι οι επενδύσεις άνευ όρων, ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου, τόσο για την καταστροφή περιοχών Natura όσο και για πρόστιμα από την Κοινότητα.

«Εμείς διαβάζουμε νομοθεσία περιβαλλοντική εδώ και χρόνια. Είναι η πιο επικίνδυνη διάταξη για τις περιοχές Natura, που έχω δει ποτέ μου», μας ανέφερε η εκπρόσωπος του WWF,  Θεοδότα Νάντσου μιλώντας στο “libre”.

Και επισημαίνει:

  • “Επειδή δεν έρχεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος είναι ενδεχομένως φωτογραφική διάταξη για κάποιο επενδυτικό σχέδιο, που δεν μπορούσε να γίνει και πλέον θα μπορεί να υλοποιηθεί, σαρώνοντας τις περιοχές Natura. Όμως, οι περιοχές Natura είναι ολόκληρες ενταγμένες με αμιγώς επιστημονικά κριτήρια. Τη ρύθμιση την είδαμε τυχαία και δεν έχει καν περάσει από διαβούλευση. Αυτό, που επιχειρεί να κάνει το νομοσχέδιο είναι να σπάσει σε κομμάτια τις προστατευόμενες περιοχές, διαλύοντάς τες. Πρόκειται για μία απαράδεκτη ρύθμιση, η οποία έχει απέναντί της όλες τις περιβαλλοντικές οργανώσεις. Μέσα λιγότερο από  μία εβδομάδα έχουν συγκεντρωθεί σχεδόν 27.000 υπογραφές εναντίον της ρύθμισης!”.