“Eispraxis”:Το ηλεκτρονικό μάτι της εφορίας στο κυνήγι των οφειλετών- Tι πρέπει να γνωρίζετε

 “Eispraxis”:Το ηλεκτρονικό μάτι της εφορίας στο κυνήγι των οφειλετών- Tι πρέπει να γνωρίζετε

Με στόχο την παρακολούθηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων προς τους δημόσιους φορείς σε πραγματικό χρόνο και βέβαια τη διαμόρφωση ενός αυτοματοποιημένου μηχανισμού για τη διαχείριση των οφειλών, μπαίνει από Σεπτέμβριο στην φορολογική καθημερινότητα το “Eispraxis”.

Ουσιαστικά, φιλοδοξεί να ακτινογραφεί τις οικονομικές δυνατότητες  4,7 εκατ. οφειλετών και να προχωρά, εφόσον “βλέπει” ότι υπάρχει “κρυφός” πλούτος, σε αυτόματες κατασχέσεις και πλειστηριασμούς κινητών και ακίνητων περιουσιακών στοιχείων.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη,  είναι, πλέον διαθέσιμες στην ΑΑΔΕ οι εξής διαδικτυακές υπηρεσίες, που δίνουν την ευκαιρία στη φορολογική διοίκηση να συνθέτει το προφίλ του οφειλέτη με στοιχεία π.χ. για την  οικογενειακή και εργασιακή του κατάστασης, τα οικονομικά του δεδομένα κτλ.

Οι υπηρεσίες

α) διαδικτυακή υπηρεσία «Πιστοποιητικά Δημοτολογικής Αστικής Κατάστασης» του πληροφοριακού συστήματος «Μητρώο Πολιτών» με τις ακόλουθες μεθόδους: 

• Λήψη Πιστοποιητικού Οικογενειακής Κατάστασης 

• Λήψη πιστοποιητικού εγγυτέρων συγγενών 

• Λήψη εγγυτέρων συγγενών με προσωπικά στοιχεία 

• Αναζήτηση οικογενειακών μερίδων πολίτη και γονέων 

• Λήψη γραμμογραφημένων εγγραφών της οικογενειακής κατάστασης και των τέκνων (ανήλικα και ενήλικα) ενός πολίτη, ανεξαρτήτως οικογενειακής μερίδας 

β) διαδικτυακή υπηρεσία «Λήψη Ληξιαρχικών Πράξεων» του πληροφοριακού συστήματος «Μητρώο Πολιτών» με τις ακόλουθες μεθόδους: 

• Με βάση έναν συγκεκριμένο Α.Φ.Μ. 

• Με βάση έναν συγκεκριμένο Α.Μ.Κ.Α. 

• Αναζήτηση με προσωπικά στοιχεία 

• Αναζήτηση με προσωπικά στοιχεία και ημερομηνία Θανάτου 

γ) διαδικτυακή υπηρεσία «Στοιχεία για κατάσταση απασχόλησης» του πληροφοριακού συστήματος ΕΡΓΑΝΗ που διαχειρίζεται το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τις ακόλουθες μεθόδους: 

• Αναζήτηση με βάση ΑΦΜ 

• Στοιχεία εργασιακής κατάστασης του εργαζομένου για μια συγκεκριμένη ημερομηνία με βάση τον ΑΦΜ του εργαζόμενου 

δ) διαδικτυακή υπηρεσία «Τρέχουσα εργασιακή κατάσταση» από το πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ που διαχειρίζεται το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τη μέθοδο αναζήτησης βάσει ΑΦΜ του εργαζομένου. 

ε) διαδικτυακή υπηρεσία «Βασικές Πληροφορίες από Μητρώο Γ.Ε.ΜΗ.» από το πληροφοριακό σύστημα Γ.Ε.ΜΗ. 

στ) διαδικτυακή υπηρεσία «Στοιχεία Διοικητικού Συμβουλίου Επιχείρησης» από το πληροφοριακό σύστημα Γ.Ε.ΜΗ. με τη μέθοδο «Μέλη του ΔΣ ενός Νομικού Προσώπου». 

ζ) διαδικτυακή υπηρεσία «Επιβεβαίωση Στοιχείων από Μητρώο Γ.Ε.ΜΗ.» από το πληροφοριακό σύστημα Γ.Ε.ΜΗ. με τις ακόλουθες μεθόδους: 

• Έλεγχος ΑΦΜ και Αριθμού Μητρώου Γ.Ε.ΜΗ. 

• Έλεγχος ύπαρξης ΑΦΜ στο μητρώο Γ.Ε.ΜΗ. 

η) διαδικτυακή υπηρεσία «Αναζήτηση στοιχείων Σύστασης Εταιρειών στην ΥΜΣ» από το πληροφοριακό σύστημα Γ.Ε.ΜΗ. με τις ακόλουθες μεθόδους: 

• Λήψη στοιχείων εταιρειών με μέρος της επωνυμίας τους 

• Λήψη στοιχείων εταιρειών με βάση την ημερομηνία σύστασης. 

Κλειδί η διαλειτουργικότητα

Πλέον, δηλαδή,  οι ελεγκτικές αρχές μέσα από τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων, θα μπορούν με το «Eispraxis» να αντλούν πληροφορίες για τα εισοδήματα και τα περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη από όλα τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, το Taxis, το Taxisnet, το Icisnet, το Elenxis καθώς και από τρίτους (Κτηματολόγιο, πιστωτικά ιδρύματα, συμβολαιογράφοι, Χρηματιστήριο, ΕΡΓΑΝΗ, ΓΕΜΗ κ.ά.).

Ανάλογα με την οφειλή θα διαμορφώνεται ένας φάκελος και με βάση το εάν διαθέτει ή όχι ο οφειλέτης την ανάλογη οικονομική δυνατότητα θα ειδοποιείται με ηλεκτρονικά μηνύματα για την τακτοποίηση της εκκρεμότητας. Θα υπάρχει βέβαια σε περίπτωση μη συμμόρφωσης η “δαμόκλειος σπάθη” των κατασχέσεων και των δεσμεύσεων τραπεζικών λογαριασμών.

Οι στόχοι

Όπως μάλιστα αναφέρεται, το “Eispraxis” έχει ως στόχο την παρακολούθηση ληξιπρόθεσμων οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων προς τους δημόσιους φορείς με έμφαση στη φορολογία και βέβαια να να διαμορφώσει ένα αυτοματοποιημένο μηχανισμό για τη διαχείριση των οφειλών, ώστε να είναι σε θέση να εξασφαλίσει τη βέλτιστη συλλογή αυτών των επιδόσεων. 

Οι σημαντικότερες λειτουργίες του έργου είναι:  

1. Άμεση παροχή κεντρικής πληροφορίας σε επίπεδο οφειλής (προφίλ οφειλέτη), συνδυάζοντας τις πληροφορίες από ηλεκτρονικές εφαρμογές και υποσυστήματα όπως εισόδημα, περιουσιολόγιο, καταστάσεις πελατών/προμηθευτών, Σύστημα αυτοματοποιημένης επεξεργασίας, Σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών με κράτη-μέλη της ΕΕ και πληροφορίες από τρίτους (όπως Κτηματολόγιο ΑΕ, ΓΕΜΗ, ΣΑΤ κ.λπ.).  

2. Αυτοματοποίηση διαδικασιών πίστωσης, συμψηφισμού και συστήματος ρυθμίσεων.  

3. Άμεση αυτοματοποίηση διαδικασιών με στόχο ένα πλήρες και ενιαίο μοντέλο διαχείρισης οφειλών. Εισαγωγή νέων μεθόδων και τεχνολογιών στο πλαίσιο της αναγκαστικής είσπραξης.  

4. Εφαρμογή διαχείρισης και παρακολούθησης ταυτότητας οφειλέτη και οφειλών. 

5. Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης συμψηφισμών.  

6. Εφαρμογή αποστολής και διαχείρισης ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων.  

7. Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης λήψης μέτρων είσπραξης.  

8. Εφαρμογή ενημέρωσης των φορολογούμενων για θέματα οφειλών. 

Υπενθυμίζεται, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, από τους 4.744.758 οφειλέτες, οι 1.975.739 είναι ανοιχτοί σε κατασχέσεις καταθέσεων και περιουσιακών στοιχείων, ενώ για 1.364.368 οφειλέτες έχουν επιβληθεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης οφειλών

Πηγή: Reporter.gr

Σεραφείμ Κοτρώτσος