• 16 Μαΐου, 2021

Αυτοδιάγνωση, ατομική ευθύνη και ευτράπελα των self tests – Οι “μαύρες τρύπες” της επιστροφής στα Λύκεια

 Αυτοδιάγνωση, ατομική ευθύνη και ευτράπελα των self tests – Οι “μαύρες τρύπες” της επιστροφής στα Λύκεια

Με αυτοδιάγνωση (ατομική ευθύνη) και καταγραφή του αποτελέσματος στη πλατφόρμα που δημιουργήθηκε γι’ αυτό το σκοπό (https://self-testing.gov.gr/) επιστρέφουν οι μαθητές του Λυκείου και εκπαιδευτικοί στα σχολεία, μετά από μία πεντάμηνη διακοπή της δια ζώσης λειτουργίας των λυκείων.

Κάθε μέλος της εκπαιδευτικής κοινότητας, εκπαιδευτικοί, μαθητές, διοικητικό και λοιπό προσωπικό των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, καθώς επίσης και το Ειδικό Εκπαιδευτικό και Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΕΠ και ΕΒΠ) των σχολείων Ειδικής Αγωγής είναι υποχρεωτικό να υποβάλλονται σε self test δύο φορές την εβδομάδα και να φέρουν μαζί τους στο λύκειο τη σχετική βεβαίωση (για τους εκπαιδευτικούς) ή κάρτα (για τους μαθητές) αρνητικού αποτελέσματος κάθε Δευτέρα και Πέμπτη. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι είναι υποχρεωτικό το self test ακόμα και για όσους μαθητές και εκπαιδευτικούς έχουν εμβολιαστεί.

«Το πιο σημαντικό τεστ γίνεται εκτός σχολείου», αναφέρει το σχετικό σποτ (https://www.youtube.com/watch?v=D0Hu3MvSUF0) του υπουργείου Παιδείας, ενώ οδηγίες για τη διενέργεια του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου είναι διαθέσιμες στην πλατφόρμα https://self-testing.gov.gr, αλλά και σε βίντεο (https://youtu.be/uqy9EtE1uuE).

Έτσι, από σήμερα και για τις επόμενες δύο εβδομάδες, τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας δικαιούνται συνολικά τέσσερα tests (δύο για κάθε εβδομάδα). Ειδικότερα, από σήμερα, Δευτέρα, θα μπορούν να προμηθευτούν με μια επίσκεψη στο φαρμακείο δύο τεστ (θα γίνουν δύο καταχωρίσεις από τους φαρμακοποιούς), και την επόμενη εβδομάδα να παραλάβουν ακόμη ένα.

  • Όπως έχει ανακοινωθεί από το υπουργείο Παιδείας, σε περίπτωση θετικού αποτελέσματος στο self test, οι απουσίες 1-2 ημερών μέχρι να γίνει το επαναληπτικό test δεν θα προσμετρώνται. Τα επαναληπτικά tests πρέπει να γίνονται εντός 24 ωρών, εξ ου και η λειτουργία των δημόσιων δομών και τις Κυριακές.

Στην περίπτωση που κάποιος μαθητής δεν επιδείξει την σχολική κάρτα κατά την είσοδό του στην τάξη, δεν θα γίνεται δεκτός, θα λαμβάνει απουσία και θα αποχωρεί από το σχολείο. Εάν ο μαθητής είναι ανήλικος, θα παραμένει στον ειδικό χώρο που έχει διαμορφωθεί στο σχολείο για την αποφυγή περαιτέρω μετάδοσης του κορονοϊού COVID-19, μέχρις ότου οι κηδεμόνες του τον παραλάβουν, τηρουμένων όλων των ισχυόντων υγειονομικών μέτρων προστασίας.

  • Για τους μαθητές των οποίων το επιβεβαιωτικό τεστ βγει θετικό παρέχεται η δυνατότητα ταυτόχρονης τηλεκπαίδευσης ή συμμετοχής σε διαδικτυακό τμήμα, χωρίς η παρακολούθηση να είναι υποχρεωτική. Το ίδιο ισχύει και για τους μαθητές που νοσούν.

Επίσης, εξακολουθεί να ισχύει η πρόβλεψη που ίσχυε και στο παρελθόν για τους μαθητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες ή που συνοικούν με άτομα τα οποία ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες: έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε διαδικτυακά τμήματα, εφόσον το επιθυμούν.

Τα προβλήματα

Έστω, ότι ένας μαθητής ή εκπαιδευτικός θα δηλώσει ότι έκανε το test χωρίς όμως να έχει υποβληθεί στη διαδικασία στην πραγματικότητα. Πώς θα εντοπιστεί η παράβαση;

Απάντηση: Δεν θα εντοπιστεί ποτέ, γιατί δεν υπάρχει κανένας σχετικός μηχανισμός. Ο κάθε μαθητής μπορεί να συμπληρώσει τη φόρμα, να την εκτυπώσει και να την παραδώσει στο σχολείο του. Θα του επιτραπεί η είσοδος στην αίθουσα όπως και να έχει. Δεν υπάρχει κανένας τρόπος για να διαπιστώσει το εκπαιδευτικό προσωπικό την…ειλικρινή διάθεση των μαθητών.

Επίσης, κάτι πολύ σημαντικό που δεν έχει σχολιαστεί όσο έπρεπε. Τα Λύκεια μπαίνουν στη μάχη χρησιμοποιώντας test που σύμφωνα με την επιστημονική κοινότητα έχουν αξιοπιστία περίπου 70%.

Μπορεί, δηλαδή, να προχωρήσει κανείς τη διαδικασία σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, να φτάσει σε αποτέλεσμα, να διαγνωστεί αρνητικός, αλλά να είναι στην πραγματικότητα θετικός (ή το αντίθετο). Ενδεχόμενα ψευδώς αρνητικά αποτελέσματα είναι απολύτως αναμενόμενο να δημιουργήσουν χάος στα σχολεία. Ήδη τα πρώτα δείγματα θα μπορούσε να τα χαρακτηρίσει κανείς τουλάχιστον περίεργα. Η θετικότητα στα 98.965 τεστ μαθητών ανήλθε μόλις στο 0,27%, αισθητά μικρότερη σε σχέση με τη θετικότητα που καταγράφηκε στο σύνολο των τεστ που διενεργήθηκαν στη χώρα την Κυριακή (5,95%).

Τι γίνεται επίσης στην περίπτωση των ενήλικων μαθητών των οποίων οι ΑΜΚΑ δεν αναγνωρίζονται από την πλατφόρμα (κάτι που σημαίνει ότι οι εν λόγω μαθητές δεν μπορούν να προμηθευτούν τεστ).

Προβλέπεται ότι οι ενήλικες μαθητές (στα ΕΠΑΛ και στα Εσπερινά Λύκεια η συντριπτική πλειοψηφία τους) θα τα προμηθεύονται από τα σχολεία. Αν, δηλαδή, ένας ενήλικος μαθητής είναι θετικός στον ιό, θα πάει μέχρι το σχολείο, θα προμηθευτεί το τεστ και εκεί θα μάθει αν είναι θετικός ή όχι. Τον ρόλο του διαμεσολαβητή-φαρμακοποιού εδώ θα τον παίζουν οι διευθυντές των σχολείων.

Επίσης σοβαρό θέμα το οποίο χρήζει διευκρίνισης από το Υπουργείο. Οι θετικοί μαθητές, σύμφωνα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα, θα πρέπει να μπαίνουν σε καραντίνα. Στο διάστημα της καραντίνας όμως πώς θα κρατήσουν επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία έτσι, ώστε να μην μείνουν πίσω σε ένα κρίσιμο κομμάτι της σχολικής σεζόν; Τι έχει προβλέψει γι’ αυτό το Υπουργείο Παιδείας το οποίο υποτίθεται ότι κόπτεται για να υπάρχουν ίσες ευκαιρίες μεταξύ των μαθητών στα ελληνικά σχολεία;

Ως προς το κομμάτι των προσωπικών δεδομένων και της τήρησης του σχετικού κανονισμού, η διαδικασία πάσχει. Από πού να αρχίσει και πού να τελειώσει δηλαδή. Από τη σχετική ΚΥΑ, που έχουμε στα χέρια μας από το Σάββατο, μαθαίνουμε ότι η ΗΔΙΚΑ αναλαμβάνει τον ρόλο του Υπεύθυνου Επεξεργασίας. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν η ΗΔΙΚΑ μπορεί πράγματι να ανταποκριθεί και γιατί δεν αναλαμβάνει τη σχετική ευθύνη το Υπουργείο Παιδείας.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ, news247