• 23 Απριλίου, 2021

Αδιέξοδο με παρατεταμένα lockdown – Τι ισχύει για το διήμερο, η “θολή” προοπτική της 22ης Μαρτίου

 Αδιέξοδο με παρατεταμένα lockdown – Τι ισχύει για το διήμερο, η “θολή” προοπτική της 22ης Μαρτίου

Σήμερα και αύριο, το πρώτο Σαββατοκύριακο από την εφαρμογή των νέων μέτρων, αναμένεται να φανεί το κατά πόσο θα συνεχιστεί η κινητικότητα. Η αγωνία έχει χτυπήσει κόκκινο καθώς μετά τα παρατεταμένα lockdown τα κρούσματα είναι στα ύψη και τα νοσοκομεία έχουν πληρότητα στο όριο. Ήδη είναι κυρίαρχη η αντίληψη ότι στην καλύτερη περίπτωση το «πράσινο φως» για το άνοιγμα δραστηριοτήτων δεν πρέπει να αναμένεται πριν από τις 22 Μαρτίου.  

Το Εθνικό Σύστημα Υγείας πιέζεται ιδιαίτερα στην Αττική και εκτιμάται ότι θα χρειαστούν κάποιες εβδομάδες μέχρι να δούμε τα νοσοκομεία να «αποσυμπιέζονται».

Οι διασωληνωμένοι συνάνθρωποί μας νοσηλεύονται στην ΜΕΘ κατά μέσο όρο μια βδομάδα περισσότερο από ότι παλαιότερα. Και αυτό, έχει και ως αποτέλεσμα να γεμίζουν οι μονάδες πολύ πιο εύκολα, αφού υπερτερούν τα εισιτήρια των εξιτηρίων.

  • Αναμένεται ότι και την επόμενη εβδομάδα το Ε.Σ.Υ. και ιδιαίτερα οι Μονάδες Εντατικής Θεραπείας της χώρας θα πιεστούν ακόμα περισσότερο. αφού τα μαθηματικά προβλεπτικά μοντέλα σύμφωνα με τα κρούσματα και τις νοσηλείες, αναφέρουν ότι όπως και αυτή την εβδομάδα που μας πέρασε έτσι και την επόμενη, θα έχουμε περίπου 200 άτομα που θα χρειαστεί να διασωληνωθούν και να νοσηλευτούν σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας.

Ανησυχία προκαλούν και τα τελευταία στοιχεία για την άνοδο των κρουσμάτων, καθώς 7 στα 10 νέα κρούσματα πλέον είναι μεταλλαγμένα.

Το επιδημιολογικό φορτίο της χώρας μας συνεχίζει να αυξάνεται. Με τον κυλιόμενο μέσο των 7 τελευταίων ημερών να φτάνει στα 1.900 νέα κρούσματα ανά μέρα, έχοντας σχεδόν διπλασιαστεί μέσα στις τελευταίες 15 ημέρες. Ο αριθμός των τεστ που διενεργήθηκαν κατά την εβδομάδα κατά μέσο όρο ξεπέρασαν τις 44.000, με περισσότερα από 50.000 τεστ το τελευταίο τριήμερο. Ο δείκτης θετικότητας επίσης αυξήθηκε αξίζοντας το 4%.

  • Ο συνολικός αριθμός των διαγνωσμένων ενεργών κρουσμάτων στην επικράτεια έφτασε στις 16.500 άτομα. Τα νέα κρούσματα αφορούν κυρίως τις ηλικιακές ομάδες 20 έως 60 ετών, δηλαδή τους πολίτες με τη μεγαλύτερη κινητικότητα. Ωστόσο, από τα μέσα του Φεβρουαρίου και μετά παρατηρείται μία μικρή μείωση στο ποσοστό των νέων κρουσμάτων στους ενήλικες άνω των 75 ετών, γεγονός που πιθανότατα συνδέεται με την εμβολιαστική κάλυψη των ηλικιών αυτών.

Στην Αττική καταγράφεται ακόμα και αυτή την εβδομάδα αύξηση των νέων κρουσμάτων σε όλες τις γειτονιές, με περισσότερα από 8.100 ενεργά κρούσματα το τελευταίο 15ήμερο. Το επιδημιολογικό φορτίο είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο με μία μεγάλη διασπορά σε μία πυκνοκατοικημένη περιοχή με περισσότερους από 5 εκατομμύρια κατοίκους, αλλά δεν είναι μόνο η Αττική που προβληματίζει τους ειδικούς. Το επιδημιολογικό φορτίο παρουσιάζει αυξητική τάση στις περισσότερες Περιφερειακές Ενότητες της χώρας μας. Ενδεικτικά:

  • Η Θεσσαλονίκη παρουσιάζει μία αύξηση που άγγιξε το 37% αυτή την εβδομάδα σχετικά με την προηγούμενη ακριβώς εβδομάδα και υπολογίζεται ότι σήμερα έχουμε σχεδόν 2.000 ενεργά κρούσματα στη Θεσσαλονίκη.
  • Ο αριθμός των νοσηλευόμενων ασθενών αυξήθηκε ακόμα παραπάνω την εβδομάδα που πέρασε, με έναν μέσο όρο που ξεπέρασε τις 330 εισαγωγές κάθε μέρα στα νοσοκομεία, ενώ περισσότεροι από 3.200 ασθενείς νοσηλεύονται στην επικράτεια λόγω κορονοϊού.
  • Μόνο στην Αττική, συνολικά στην 1η και 2η Υγειονομική Περιφέρεια, έγιναν 1.600 εισαγωγές μέσα στην τελευταία εβδομάδα. Η πίεση στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, ιδιαίτερα στην Αττική, είναι μεγάλη.
  • Την τελευταία εβδομάδα σχεδόν 200 συνάνθρωποί μας, 196, διασωληνώθηκαν αυξάνοντας την πληρότητα των ΜΕΘ-COVID στο 63% στην επικράτεια. Στην Αττική, η πληρότητα υπολογίζεται στο 87% παρόλο που έχουν σημαντικά αυξηθεί οι διαθέσιμες κλίνες για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών.

Πάντως, ελπιδοφόρο είναι ότι παρόλο που παρατηρείται μία μικρή αύξηση στον αριθμό των πολιτών που χάνουν τη μάχη με τον κορονοϊό, ο δείκτης θανάτων ανά επιβεβαιωμένο κρούσμα παραμένει σταθερή χαμηλός, με αποτέλεσμα η χώρα μας να μην εμφανίζει αυξημένη θνητότητα σύμφωνα με την ευρωπαϊκή βάση δεδομένων.

Απαγόρευση κυκλοφορίας

Όπως έχει γίνει γνωστό, από σήμερα αλλάζει το ωράριο απαγόρευσης κυκλοφορίας των πολιτών με το 18:00 – 05:00 να γίνεται 19:00 – 05:00. Οι ειδικοί έκριναν πως αυτή η παράταση της μίας ώρας θα βοηθήσει ώστε να μην παρατηρείται συνωστισμός σε σημεία, όπως τα σούπερ μάρκετ.

Το παραπάνω ωράριο, να τονιστεί αφορά περιοχές που είναι σε κατάσταση πολύ αυξημένου κινδύνου.

Σημειώνεται πως στην Περιφέρεια Αττικής και την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης η απαγόρευση κυκλοφορίας τις καθημερινές παραμένει 21:00 με 05:00.

Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί από τους πολίτες στους κωδικούς μετακίνησης, καθώς τα SMS στο 13033 έχουν αλλάξει και μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα.

Από την περασμένη Πέμπτη ισχύουν τα εξής:

  • Κωδικός 1: Όπως ανέφερε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Γιώργος Γεωργαντάς, για τη μετάβαση σε φαρμακείο, δεν υπάρχει περιορισμός απόστασης.
  • Κωδικός 2: Οι μετακινήσεις για αγορές επιτρέπονται μόνο εντός του δήμου ή σε απόσταση 2 χιλιομέτρων (για τους πολίτες που διαμένουν στα όρια δύο νομών).
  • Κωδικός 3: Η μετακίνηση σε τράπεζα επιτρέπεται εντός των Δήμων ή σε απόσταση εντός 2 χιλιομέτρων από την οικία του πολίτη.
  • Κωδικός 4: Για τη μετακίνηση για παροχή βοήθειας, η αστυνομία θα ζητάει περισσότερες διευκρινίσεις και αποδεικτικά. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, εάν στο αυτοκίνητο επιβαίνουν δύο άτομα και όχι ένα, αυτό θα πρέπει να αιτιολογηθεί. Πάντως, στα νέα μέτρα δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός από άποψη απόστασης.
  • Κωδικός 6: Οι μετακινήσεις για σωματική άσκηση, θα γίνονται αποκλειστικά πεζή ή με ποδήλατο και χωρίς τη χρήση οχήματος.

Σημειώνεται πως όσον αφορά στον κωδικό μετακίνησης «2», ο εκπρόσωπος Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας Θεόδωρος Χρονόπουλος ξεκαθάρισε πως το όριο των δύο χιλιομέτρων δεν ισχύει για τον δήμο κατοικίας των πολιτών, ενώ για το «6» εξήγησε πως οι πολίτες μπορούν να μεταβούν όσο μακριά επιθυμούν, μόνο με τα πόδια ή με ποδήλατο όμως.