Στα 2,80 ευρώ θα φτάσει το λίτρο η βενζίνη – Ακρίβεια και λαθρεμπόριο στα καύσιμα εκτινάσσουν τιμές και φόρους

 Στα 2,80 ευρώ θα φτάσει το λίτρο η βενζίνη – Ακρίβεια και λαθρεμπόριο στα καύσιμα εκτινάσσουν τιμές και φόρους

Πέραν της παγίωσης των υψηλών τιμών στα καύσιμα η εκτόξευση των ΕΦΚ τα χρόνια των μνημονίων, που οδήγησε τελικά στο να αποτελούν οι φόροι, το μεγαλύτερο κομμάτι της συνολικής “πίτας” της τιμής έδωσε το “κίνητρο” σε πολλούς επιτήδειους να αναζητήσουν κανάλια παράνομου πλουτισμού αψηφώντας τις “βαριές καμπάνες” που επιβάλλει ο νόμος.

Συνεχείς, είναι την ίδια ώρα οι αυξητικές τάσεις στην τιμή της βενζίνης. Ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Αττικής, Γιώργος Ασμάτογλου αναφέρει στο ethnos.gr, ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα τον Ιούλιο η μέση τιμή της βενζίνης στα αστικά κέντρα να βρίσκεται στα 2,35 ευρώ ανά λίτρο και στα νησιά να φτάσει ακόμα και τα 2,80 ευρώ/λίτρο.

Παράλληλα η έξαρση αυτή του λαθρεμπορίου έχει οδηγήσει το κρατικό ταμείο σε απώλειες πολλών δισεκ. ευρώ, όπως καταδεικνύουν και ειδικές μελέτες εγχώριων και διεθνών φορέων.

Υπενθυμίζεται ότι ποσό που φτάνει 134 δισ ευρώ χάνουν τα κράτη μέλη της ΕΕ, μόνο από το μέτωπο των εσόδων ΦΠΑ με την Ελλάδα να γράφει απώλεια 5-6 δισ ευρώ κάθε χρόνο σύμφωνα με όσα αναφέρονται την Έκθεση της ΤτΕ που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα. Μάλιστα οι αναλυτές της ΤτΕ σημειώνουν ότι στην Ελλάδα καταγράφεται μια μεγάλη υστέρηση που είναι 2,5 φορές μεγαλύτερο από το μέσο όρο της Ε.Ε-28 (25,8% έναντι 10,9%), πράγμα που σημαίνει ότι από τα 3 ευρώ που έπρεπε να εισπραχθούν το 1 ευρώ εξαφανίζεται στην διαδρομή.

Για το δε όγκο απωλειών από τον ΕΦΚ μόνο εκτιμήσεις μπορούν να γίνουν, με μόνο σίγουρο το γεγονός ότι η κατάσταση παραπέμπει σε μεγάλη “γάγγραινα” για το δημόσιο ταμείο.

Στο μεταξύ, με βάση στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΑΑΔΕ καταγράφηκαν σημαντικά αποτελέσματα στο μέτωπο της μάχη κατά του λαθρεμπορίου και για το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Ενδεικτικά, παρατίθενται σημαντικές περιπτώσεις κατασχέσεων-δεσμεύσεων που πραγματοποιήθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Έλεγχοι σε δίκτυα με βάση το ΑΦΜ:

Προέκυψαν 132 εμπλεκόμενα ΑΦΜ, ελέγχθηκαν 49, βρέθηκαν ανύπαρκτα και χωρίς συναλλακτική δραστηριότητα 22 = 44,9%.

Σημαντικές περιπτώσεις:

  • Στην Αργολίδα, πρατήριο διάθεσης υγραερίου δεν εξέδωσε φορολογικά στοιχεία ύψους 404.394,44 ευρώ και υπέπεσε σε λαθρεμπορία για 575.244,86 λίτρα.
  • Στην Αιτωλοακαρνανία, πρατήριο υγραερίου δεν εξέδωσε φορολογικά στοιχεία ύψους 155.642,95 ευρώ.
  • Στη Λακωνία, πρατήριο υγραερίου δεν εξέδωσε φορολογικά στοιχεία ύψους 93.047,06 ευρώ.
  • Στην Αττική, εταιρεία εμπορίας υγραερίου διαπιστώθηκε ότι δεν είχε προβεί σε σύνδεση του ΦΗΜ, με αποτέλεσμα να της επιβληθεί πρόστιμο ύψους 146.800 ευρώ.
  • Στην Αττική, σε άλλη περίπτωση, διαπιστώθηκε λαθρεμπορία για 495.325 λίτρα βενζίνης και 210.373 λίτρα diesel.
  • Στην Αττική, σε διαφορετική περίπτωση, διαπιστώθηκε λαθρεμπορία για 91.790 λίτρα βενζίνης και 97.164 λίτρα diesel.
  • Σε πλοίο εντοπίστηκε λαθρεμπορία 8.412 λίτρων καυσίμων.
  • Σε άλλο πλοίο διαπιστώθηκε λαθρεμπορία πετρελαίου εξωτερικής καύσης 22,3 Μ/Τ και πετρελαίου ναυτιλίας 48,87 Μ/Τ.

Κι ενώ το λαθρεμπόριο όπως φαίνεται οργιάζει, οι καταναλωτές καλούνται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να κινήσουν τα οχήματά τους. Άλλωστε σταθερά σε υψηλά επίπεδα είναι οι τιμές στην αντλία. Είναι ενδεικτικό ότι το brent κινείται σε τιμές άνω των 108 δολαρίων/βαρέλι έχοντας σημειώσει ετήσια άνοδο της τάξης του 59,97%.

Βέβαια, παρά την πρόσκαιρη αποκλιμάκωση καθώς οι τιμές ήταν πάνω από 110 ευρώ το βαρέλι,, σύμφωνα με αναλυτές , η τιμή του πετρελαίου αναμένεται να φτάσει σε ορίζοντα 12 μηνών ακόμη και σε τιμές στα 124- 125 δολάρια, ανάλογα με τις διεθνείς εξελίξεις.

Είναι προφανές ότι πέρα από το ρεύμα ένας άλλος μεγάλος πονοκέφαλος υπάρχει για το οικονομικό επιτελείο.

Στο μεταξύ, η τιμή της αμόλυβδης κινείται σταθερά στην Αττική πάνω από τα τα 2,06 ευρώ, ενώ αν ανατρέξει κανείς στα επιμέρους στοιχεία ανά περιοχή, θα διαπιστώσει ότι π.χ. στην Αττική στα βόρια προάστια υπάρχουν τιμές ανα 2,15 και άνω. Επίσης στα νησιά έχουν υπάρχουν τιμές ακόμη και πάνω από 2,3 ευρώ ανά λίτρο.

Σημειωτέον ότι στις 24 Φεβρουαρίου, όταν ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία, η τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 1,892 ευρώ, με τη διεθνή τιμή του πετρελαίου στα 85 δολάρια. Υπενθυμίζεται ότι οι Έλληνες πληρώνουν την 5η ακριβότερη βενζίνη, με τους Νορβηγούς, τους Ισλανδούς, τους Δανούς και τους Φινλανδούς να πληρώνουν κάτι παραπάνω, αλλά με υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα.

Στο πετρέλαιο κίνησης, η τιμή διαμορφώνεται, σε επίπεδα που στην Αττική κινούνται γύρω από το 1,80 ευρώ το λίτρο, και στα νησιά στο 1,95 ευρώ το λίτρο περίπου, ανάλογα το πρατήριο, τιμών σημαντικά υψηλότερων καπό τα επίπεδα της 24ης Φεβρουαρίου. Βέβαια και με αυτές τιμές εκτινάσσεται το κόστος των μεταφορών και ευνοείται ο κύκλος των ανατιμήσεων στην αγορά, κάτι που οδήγησε σε παράταση της οριζόντιας επιδότησης ως το τέλος Ιουνίου.

Θυμίζουμε πως το diesel επιδοτείται στην τιμή χονδρικής, με 12 λεπτά ανά λίτρο (προ ΦΠΑ). Αυτό σημαίνει αφενός πως το όφελος του καταναλωτή φτάνει τα 15 λεπτά / λίτρο στην τελική τιμή πρατηρίου, αφετέρου πως ο οδηγός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου δεν χρειάζεται να κάνει αίτηση στην πλατφόρμα FuelPass, η οποία αφορά αποκλειστικά την επιδότηση βενζίνης.

Πηγή: news247.gr

Παναγιώτης Δρίβας