Ιδιωτικά Πανεπιστήμια: Τι προβλέπει το άρθρο 28 – “Δεν είμαστε αρνητικοί… ” λέει ο Ανδρουλάκης στην πρόσκληση Μητσοτάκη – Οι πρώτες αντιδράσεις

 Ιδιωτικά Πανεπιστήμια: Τι προβλέπει το άρθρο 28 – “Δεν είμαστε αρνητικοί… ” λέει ο Ανδρουλάκης στην πρόσκληση Μητσοτάκη – Οι πρώτες αντιδράσεις

Κατά την ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζητώντας τη συμφωνία του ΠΑΣΟΚ, αναφέρθηκε στην καθιέρωση ιδιωτικών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Πρόκειται για μια μεγάλη ανατροπή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που στο παρελθόν ξεσήκωσε μεγάλες αντιδράσεις και κρατά διαχρονικά σε εγρήγορση την πανεπιστημιακή κοινότητα και τον φοιτητικό κόσμο.

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις διακρατικές συμφωνίες του άρθρου 28 του Συντάγματος γεγονός που ερμηνεύτηκε ότι θα επιχειρηθεί η είσοδος των ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα χωρίς συνταγματική αναθεώρηση του άρθρου 16.

Ήδη κατά την προηγούμενη διακυβέρνηση έχουν εξισωθεί τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων κολλεγίων με των πτυχιούχων των δημόσιων ελληνικών πανεπιστημίων – ΑΕΙ.

Όπως είπε κατά την ομιλία του στη Βουλή, «οι διακρατικές συμφωνίες του άρθρου 28 του Συντάγματος προσφέρουν σήμερα τη δυνατότητα, με την ευθύνη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, να υπάρξει αναγνώριση ξένων πανεπιστημίων που θα ήθελαν να επενδύσουν στην Ελλάδα». 

«Κάτι τέτοιο θα ξεκαθάριζε την κατάσταση στο σημερινό τοπίο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης και θα προετοίμαζε το δρόμο για τη μεγάλη μεταρρύθμιση του άρθρου 16. Και σε αυτό το δρόμο θα κινηθούμε άμεσα» συνέχισε ο πρωθυπουργός και πέταξε το γάντι στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ.: «Εύχομαι ειλικρινά -γιατί εμείς που είμαστε παλαιότεροι σε αυτή την αίθουσα θυμόμαστε τη συζήτηση για το άρθρο 16, θυμόμαστε την υπαναχώρηση του ΠΑΣΟΚ και προσωπικά του Γιώργου Παπανδρέου όταν είχαμε ευκαιρία να αλλάξουμε το άρθρο 16- εύχομαι πραγματικά, κ. Ανδρουλάκη, να μην ξανακάνετε το ίδιο λάθος αυτή τη φορά. Και μαζί να πάμε να βρούμε τους 180 βουλευτές και να σταματήσει, επιτέλους, αυτή η ελληνική ιδιαιτερότητα του κρατικού μονοπωλίου στην ανώτατη εκπαίδευση».

Σχετικά, το άρθρο 28 του Συντάγματος (μέσω του οποίου θα επιχειρηθεί το by pass της αναθεώρησης του άρθρου 16) αναφέρει ρητά: “Για να εξυπηρετηθεί σπουδαίο εθνικό συμφέρον και να προαχθεί η συνεργασία με άλλα κράτη, μπορεί να αναγνωρισθούν, με συνθήκη ή συμφωνία, σε όργανα διεθνών οργανισμών αρμοδιότητες που προβλέπονται από το Σύνταγμα. Για την ψήφιση νόμου που κυρώνει αυτή τη συνθήκη ή συμφωνία απαιτείται πλειοψηφία των τριών πέμπτων του όλου αριθμού των βουλευτών“. Άρα με 180 βουλευτές (3/5) μπορεί να προωθηθεί μία τέτοια κυβερνητική πολιτική, κάτι που παραπέμπει στο άθροισμα των βουλευτών της Ν.Δ και του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ (εάν τελικώς συναινέσει ο Νίκος Ανδρουλάκης), το οποίου υπερβαίνει τους 180 βουλευτές.

Πώς θα λειτουργούν τα ξένα ΑΕΙ

Ως προς τους όρους λειτουργίας, τα κριτήρια που θα οριστούν από την ΕΘΑΑΕ θα είναι αυστηρά και θα αφορούν όλο το πλαίσιο λειτουργίας των ξένων ΑΕΙ (καθηγητές, διοίκηση, υποδομές κ.λπ.). «Δεν θέλουμε πανεπιστήμια του ενός ορόφου», ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπ. Παιδείας. Προφανώς η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να αποκλειστούν οι περιπτώσεις ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης που επιθυμούν να «αναβαθμίσουν» ιδιωτικά κολέγια, χωρίς αυτά να πληρούν τα απαραίτητα ακαδημαϊκά κριτήρια.

Αλλωστε, η ύπαρξη διακρατικής συμφωνίας ως όρος για την εγκατάσταση στην Ελλάδα ενός ξένου ΑΕΙ επιτρέπει στο ελληνικό υπουργείο Παιδείας να ελέγχει και τους ακαδημαϊκούς όρους λειτουργίας του (για παράδειγμα, να ελέγχει εάν όλοι οι καθηγητές του έχουν διδακτορικό τίτλο, όπως ισχύει στα ελληνικά ΑΕΙ). Αυτό είναι διαφορετικό από τις συμφωνίες δικαιόχρησης που συνάπτουν ευρωπαϊκά ΑΕΙ με ελληνικά ιδιωτικά κολέγια, ώστε τα τελευταία να λειτουργούν ως παραρτήματά τους στην Ελλάδα. Στην περίπτωση της συμφωνίας δικαιόχρησης, η πιστοποίηση του προγράμματος σπουδών του ιδιωτικού κολεγίου – παραρτήματος του ευρωπαϊκού ΑΕΙ γίνεται από την Αρχή Πιστοποίησης της χώρας του μητρικού ΑΕΙ (π.χ. Βρετανία).

Αυτή φέρεται να είναι η πρώτη κρίσιμη διαφορά των μη κρατικών ΑΕΙ με τα ιδιωτικά κολέγια. Η δεύτερη αφορά τη θέση που θα έχει το πτυχίο του μη κρατικού ΑΕΙ στο κάδρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων. Συγκεκριμένα, τα πτυχία των μη κρατικών ΑΕΙ που θα ιδρυθούν θα έχουν και ακαδημαϊκή και επαγγελματική αναγνώριση. Αντίθετα, ο πτυχιούχος ενός ιδιωτικού κολεγίου – παραρτήματος ευρωπαϊκού ΑΕΙ στην Ελλάδα, μπορεί να ζητήσει και να λάβει από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας μόνο αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και της επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών, σύμφωνα με τις προβλέψεις του προεδρικού διατάγματος 38/2010 και του άρθρου 168 του νόμου 4635/2019.

Ο κ. Μητσοτάκης, μιλώντας για μεταλυκειακή εκπαίδευση «έδειξε» τα κολέγια, ενώ η απουσία μη κρατικών ΑΕΙ οδηγεί πολλούς Ελληνες στο εξωτερικό. Χαρακτηριστικά, με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 συνολικά 28.063 φοιτητές σπούδαζαν στα κολέγια. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, τα ξένα ΑΕΙ με παραρτήματα στην Ελλάδα είναι 30: 25 βρετανικά, 2 γαλλικά, 2 αμερικανικά και 1 τσεχικό.

Ανδρουλάκης: Δεν είμαστε αρνητικοί….

Παρά τους υψηλούς αντιπολιτευτικούς τόνους που είχε κατά την ομιλία του ο πρόεδρος του ΠΑΣ0Κ-ΚΙΝ.ΑΛΛ. φάνηκε ανοιχτός σε συζητήσεις υπό όρους για την είσοδο των ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα.

«Όπως έχω δηλώσει επανειλημμένα προτεραιότητά μας είναι η ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου για να έχουν τα εφόδια, που χρειάζονται όλα τα ελληνόπουλα. Αλλά δεν είμαστε αρνητικοί στην ουσιαστική ρύθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με γνώμονα την αυτονομία, τη λογοδοσία και τα υψηλά στάνταρ, που πρέπει να πληρούνται όπως και σε άλλες χώρες» είπε ο Ν. Ανδρουλάκης σχετικά και πρόσθεσε: «Σε κάθε περίπτωση μην περιμένετε να δεχθούμε ως ισότιμα πανεπιστήμια, ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, που θα βάλουν απλά μια ταμπέλα και θα κάνουν εμπόριο πτυχίων».

Αλλά και ο επικεφαλής του κόμματος ΝΙΚΗ, Δημήτρης Νατσιός, αναφερόμενος στην ενδεχόμενη ίδρυση μη κρατικών ΑΕΙ είπε ότι δεν είναι αρνητικός «υπό την προϋπόθεση ότι θα προάγουν τα ελληνικά γράμματα, την ελληνική έρευνα και τον ελληνικό πολιτισμό στον νέο άχρωμο παγκοσμιοποιημένο κόσμο που ζούμε».

Η αντίδραση από ΚΝΕ – ΚΚΕ

«Με κουτοπονηριές και αλχημείες ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε σήμερα την πρόθεσή του να προχωρήσει στην περαιτέρω εμπορευματοποίηση της παιδείας και την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Όσους πρόθυμους συμμάχους κι αν βρει μέσα στη Βουλή, λογαριάζει χωρίς τον ξενοδόχο!» αναφέρει η ΚΝΕ σε σχόλιό της «για τις δηλώσεις Μητσοτάκη περί αναθεώρησης του άρθρου 16».

«Το ΚΚΕ και η ΚΝΕ θα βρεθούν στην πρώτη γραμμή των αγώνων, μαζί με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες, για αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σπουδές, για πτυχία με αξία και δουλειά με σύγχρονα δικαιώματα!

Ακόμα μια φορά η κυβέρνηση θα φάει τα μούτρα της, όπως άλλωστε έγινε ξανά με την ακύρωση της πανεπιστημιακής αστυνομίας και άλλων αντιδραστικών ρυθμίσεων» σημειώνει ακόμα η ΚΝΕ στο σχόλιό της και καταλήγει με το εξής «υστερόγραφο»:

«Υ.Γ. Η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, ας μη βιάζεται να πανηγυρίσει. Θα μείνει με την όρεξη, όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια και στις φοιτητικές εκλογές».

Τι προβλέπει το άρθρο 28

‘Αρθρο 28: (Κανόνες του διεθνούς δικαίου και διεθνείς οργανισμοί)

1. Oι γενικά παραδεγμένοι κανόνες του διεθνούς δικαίου, καθώς και οι διεθνείς συμβάσεις, από την επικύρωσή τους με νόμο και τη θέση τους σε ισχύ σύμφωνα με τους όρους καθεμιάς, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού ελληνικού δικαίου και υπερισχύουν από κάθε άλλη αντίθετη διάταξη νόμου. H εφαρμογή των κανόνων του διεθνούς δικαίου και των διεθνών συμβάσεων στους αλλοδαπούς τελεί πάντοτε υπό τον όρο της αμοιβαιότητας.

2. Για να εξυπηρετηθεί σπουδαίο εθνικό συμφέρον και να προαχθεί η συνεργασία με άλλα κράτη, μπορεί να αναγνωρισθούν, με συνθήκη ή συμφωνία, σε όργανα διεθνών οργανισμών αρμοδιότητες που προβλέπονται από το Σύνταγμα. Για την ψήφιση νόμου που κυρώνει αυτή τη συνθήκη ή συμφωνία απαιτείται πλειοψηφία των τριών πέμπτων του όλου αριθμού των βουλευτών.

3. H Eλλάδα προβαίνει ελεύθερα, με νόμο που ψηφίζεται από την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, σε περιορισμούς ως προς την άσκηση της εθνικής κυριαρχίας της, εφόσον αυτό υπαγορεύεται από σπουδαίο εθνικό συμφέρον, δεν θίγει τα δικαιώματα του ανθρώπου και τις βάσεις του δημοκρατικού πολιτεύματος και γίνεται με βάση τις αρχές της ισότητας και με τον όρο της αμοιβαιότητας.